tisdag 17 juli 2012

En liten bondlurk...

bor det nog inom mig nånstans.
Är ju helt superbt att bo i utkanten av Göteborg med 20 min färd på spårvagn om man nu vill ta sig in till centrum.
Men....inom mig finns ändå en dröm om att nån gång i mitt liv få ha en liten gård ute på "landet"...ni vet åkrar och sånt...ett litet hus, en ladugård, några inhägnade ängar för djur att ströva på...kossor, får, en o annan häst...lite kycklingar...hönor heter det nog när jag tänker efter...jo...hade passat mig ypperligt.

Men att vara bonde idag är ju ganska tufft ekonomiskt sägs det, mycket krav på ditten och datten för att det ska gå ihop i slutändan...jag vill bara ha det där utan krav på att det måste gå ihop ekonomiskt...bara leva i det och ha det gött.

MAO: Lottot måste slå in först...jo...fan...sen flyttar jag o frugan ut på landet.
Sen att jag förmodligen får söva ner kvinnan min först för att få med henne dit....ja...vad gör man? haha

Nä..man blir väl kvar här uppe på berget ett tag till...typ resten av livet eller så...men vem vet?





13 kommentarer:

Lennart sa...

Bröderna Djup var sköna gossar! De spelade svängigt värre. Jag har bott på landet en gång, hyrde en banvaktarstuga ett tag men gav upp. Det blev så dyrt med allt åkande, till jobb, handla osv. Så var jag tvungen att lita på att bilen fungerade varje morgon. Fast det var skönt att bo med trädgård och berså lite avsides på vischan, ingen såg om jag gick till brevlådan i bara morgonrock och tofflor eller satt i bersån utan något alls och njöt av värmen.

Guldkryckan sa...

Lennart: Bodde ute på vischan när jag var liten varje sommar, hjälpte till på åkrarna och grejade med hölass.
Det var tider det...saknar det ibland.

Carola sa...

Eller så flyttar man halvvägs ut på vischan och hyr in en häst hos någon stallägare och njuter av det gottaste! Det är min plan iaf!

BP sa...

Jag är uppväxt "på din dröm" - jag menar på en sådan gård du drömer om.
Denna uppväxt gjorde att jag sedan 17-års ålder bott i lägenhet om du förstår vad jag menar.
Det enda positiva med detta liv på landet var dagsfärska ägg som tyvärr jag fick hämta i det äckligt stinkande hönshuset. Nej, ett liv som asfaltbonde gäller för mig;-)

Guldkryckan sa...

Carola: Funkar ju det med :)

BP: Jo...har man bott där åretrunt som liten kanske det är annorlunda...hönshuset ja...herrejösses va de kunde lukta illa...urk...men äggen var goda ;)

Livet sa...

jag hade aldrig klarat året runt på landet, men en liten stuga att åka till hade varit mysigt

Jag väntar också på trisslotten

Guldkryckan sa...

Livet: Med tanke på min frus ovilja att flytta ut på detta vis så hade det alternativet varit rätt för oss också.

Trisslott? Ja...varför inte??? ;)

Snejky sa...

Jasså, Lilla Frun e en riktig stadstjejj......? hihihihi..
Själv saknar jag storstaden emellanåt, här uppe e allt dött efter typ kl 18...hahahaha
Krama varandra...

Guldkryckan sa...

Snejky: Nja...hon är allergisk mot allt där ute tycks det. Dött efter 18? voine voine ;)

Mia sa...

Man brukar säga, att man ska passa sig att önska nåt...det kan slå in! ;-)
Men visst är det en dröm, för min del räcker det med höns och några får...kanske nån get (om den inte stångas!)
Ha det gott, Micke!

Guldkryckan sa...

Mia: Ha de fint :)

Snejky sa...

Passar på att önska en toppen vecka, grabben...
Krama Lilla Frun..
Kramen

Guldkryckan sa...

Snejky: Desamma :)