måndag 29 december 2014

Det där med brännvinet då.

Det där brännvinet anlände ju till Sverige på 1400 talet nån gång men då bara för att användas vid tillverkning av krut.
Själva destillerandet för bruket att hälla det i ett glas och hälla det i halsen kom tydligen först ett par hundra år senare,
Men som det står i bergspredikan: Den som väntar på något gott väntar alltid för länge ;)
Möjligheten att bränna spriten för husbehov har kommit och gått genom århundradena, just nu har vi ett förbud för denna ädla syssla och då statskassan drar in mycket pengar på detta så lär det väl förbli så.


Men brännvinet är ju inte bara en bra produkt för människor att nyttja, genom tiden har man ju sett hur illa det kan gå genom brännvinsruset hos många, familjer har splittrats, barn farit illa, så egentligen är det ju ett elände på många sätt.
Brännvinet var ju ett sätt för många präster och storbönder på 1800 talet att hålla sig med billig arbetskraft, man brände i gårdens panna och drängarna fick ta ut brännvin istället för lön i pengar, billigt som sjuttan.
Och för många drängar var ju brännvinet deras enda tröst i tillvaron som många ggr var helt bedrövlig.

Så var det väl för "arbetarna" i början av 1900 talet också, på lördagen efter veckans slit så blev det en nubbe eller tre för att fira att man nåt fram till ännu en vilodag.

Jag gillar ju Whisky jag som ni väl nästan allihopa vet, gärna vin, rött sådant då, Öl är inte fel heller nån gång ibland heller, fast det blir mer och mer sällan numera.
Men brännvin då?
Gillar ju att experimentera med sprit, olika kryddor att blanda i då, men aldrig jag skulle köpa brännvin på systembolaget för detta ändamål, det blir för dyrt när man experimenterat en flaska brännvin till förstörelsens brant och man måste tömma det i vasken :(
Så vad gör man?

Ja inte bränner jag själv, det får andra pyssla med ;)

Fler o fler har ju fått tillstånd att göra sådana drycker under statlig kontroll, undrar om man någonsin kommer släppa på kontrollen där, som skrivet ovan här, statskassan skulle mista för mycket pengar.
Men om man fick bränna själv under statlig kontroll på ingredienserna då?
Nä..det skulle nog inte fungera..tyvärr.


Men nån gång..kanske...nån gång så kanske man släpper lite på restriktionerna.

Skål och Gott nytt år på er i förskott...tar min paraplydrink och lägger mig på soffan...nu ser ni inte mig förrän nästa år ;)

15 kommentarer:

znogge sa...

Då önskar jag dig ett gott nytt år så här i förväg :-)

Susanne sa...

Under 90-talet köptes det HB på dunk för en femhundring sedan gjorde vi blåfiskshots på det. Skulle inte dricka det idag för alla pengar i världen.
Men en liten irländsk whisky säger jag inte nej till.
Gott Nytt År!!!

kalebass sa...

Intressant ämne det där. Att bränna själv överlåter jag åt andra, men att krydda sitt eget är inte helt fel ! Blodröd Johannesört, Friskgrön citronmeliss, Häxornas Pors... Lika roligt att plocka som att låta det stå och mogna..(?)
Ja, ha ett gott slut och ännu godare nytt! Vi ses väl nästa år.

annika sa...

Jag är så dålig på whiskey,det passar enbart i Irish coffe!
Okej då, även i nån fin chokladpralin.Men sen är det stopp!
Ha en skön nyårsafton!

Per-Anders sa...

Det bästa är att det förblir olagligt att bränna hemma. Risken är det ställer till mer problem än glädjeämnen. Själv gillar jag bärs bäst bland alkoholhaltiga drycker.

Krönikören sa...

Hahaha! Det var en paraplydrink som heter duga.

Att det är förbjudet att bränna själv, det har jag också trott. Tills jag var på besök i de norrländska skogarna. Där stod det dunkar både här och där :)

Gott Schnytt år!

Rantamor sa...

Månen vandrar sin tysta ban,
det puttar och pyr under tall å gran.
Rantamor vandrar sin tysta bak,
snön ligger vit på på alla tak,
endast Rantafar är naken....vaken mena jag...

GOTT NYTT ÅR på dig...
och släng paraplyet det är bara i vägen.

Tjingelingen från Rantamor.

Rantamor sa...

Rantamor vandrar med sin tysta bak....hahahahha

Gubben sa...

Härlig paraplydrink! Visst vill staten behålla monopolet för att det är idag ett av de enda statliga intuitionerna som drar in pengar till statskassan.

Gott Nytt År!

BP sa...

Gott nytt på dig... med eller utan brännvin;-)

Susanne sa...

Kikar in och önskar dig ett riktigt Gott Nytt År.

Lotta sa...

Gott Slut och Gott Nytt år!
Jag ska snart ta mig till jobbet och där ska jag stanna till 2015.
Sedan har jag tänka att ligga sked med John Blund året första dag :-)

Ha det gott!

:-)

Majsan sa...

Gott Nytt År Micke med familj♥

Bibbi sa...

Ett underbart 2015 önskar jag dig och din fina familj Lulle :)

Kramen från Bibbi

Unknown sa...

det var en redig drink