onsdag 18 november 2020

Onsdag den 18/11 2020.

 Det närmar sig den guldkryckianska traditionen att sätta fram vår älskade plastgran igen den första december.
Kalla mig galen, men det bjuder jag på. ;)
Vad jag däremot är totalt emot är att man börjar med julskyltningen på stan i mitten av november.
Fast & andra sidan lyser det ju upp och det kan ju vara skönt i denna mörkrets tid, vintertiden.
Nu har jag ju inte varit nere i stan sen i februari/mars ungefär och förhoppningsvis slipper vi det resten av året också. (Covid-19 i ett nötskal, ett av många nötskal förstås).
 
Men nu var det ju bara en dag i mitten av november och mina yrkesmässiga tjänster är utförda för denna dag, bara några dagar kvar av denna vecka.
Mycket prat om covid-19 bland vuxna, kidzen har fullt upp med annat, gå på lektioner, leka på rasterna, ställa till jävelskap (det ingår i skolans värld). ;)
Någon gång ska jag ta och hålla räkningen på alla svordomar, könsord och hot som jag hör på en skoldag.
Det blir en del sådant tyvärr, både killar och tjejer:
 

 
Det har blivit värre och värre....språkbruket går ända ner till tioåringar, verkar som om en del kidz försöker sätta rekord i att inte vara verbal på ett bra sätt.
De har helt enkelt inte den förmågan.....antar jag.
 
Far min skrattar från sin himmel över mitt yrkesval, "där fick du så du teg" tycker jag mig höra.
 




På återseende.
 


 

6 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Sorry att jag skrattar, för egentligen är det ju så himla trist med språkbruket och sättet att bete sig. Fruktansvärt trist, men ändå nästan förväntat. Kidzen använder uttryck de hör i sin närmaste omgivning, troligen av en arbetslös pappa, en mamma som sitter hemma och kan inte svenska, stora syskon som kanske är nära kriminalitet och drömmer om Peak Performance eller Canada Goose - om man har tur alltså.

Nej, koncentrera dig på din icke julaktiga vita julgran istället. Du älskar ju sånt;-)

Ditte sa...

Att julskyltningen kommer i mitten av november är illa men språkbruket i skolan är än värre. Bedrövligt! Är det detta föräldrarna lär sig inom sin svenskundervisning? Förstår att möten mellan en tolk, föräldrar och elever skulle var nödvändiga flera gånger om dagen. Och konsekvenser för detta språkbruk.Jag har jobbat i många år med invandrar och flyktingbarn/ungdomar men ytterst sällan stött på detta ordförråd. Och om det hänt har föräldrar genast kallats till skolan med tolk.
Undrar hur skolan bemöter detta? För jag antar att det är en skola. Puh!

Verkar som o du hamnat "ur askan i elden".
Ja, julpysslet hemma kanske kan få dig på bättre humör.Hoppas.
Ha det så bra du kan.

Karins ordöverflöd sa...

Förvånande att du inte har hört: Du ska visa mig respekt. De kanske inte är gamla nog att ha lärt sig det ordet än.
Ditte, om det skulle kallas föräldrar och tolk till alla incidenter så skulle skolan få anställa egna tolkar. Där jag jobbade kallades det
till möte när någon dödshotat någon annan eller när de slagits.

Ama de casa sa...

Jag tycker julskyltningen börjar på tok för tidigt. När jag var liten var det "förbjudet" att börja före skyltsöndagen som var den första (eller möjligen den andra?) advent.

Fy fasen för det språkbruk som används idag... Horribelt!

Hoppas du får en fin dan-innan-fredag-dag :-)

Susjos sa...

Bedrövligt med detta språkbruk, känner ju inte alls igen det från när man själv gick i skolan. Hur ska man komma åt det?
Hoppas dock du får en bra avslutning på veckan!
Ha det gott!

Lotta sa...

Jag kommer så väl ihåg alla dessa könsord när jag jobbade på en högstadieskola. I och för sig så har jag även hört en hel del sådana ord även från vuxna på fotbollsplanen. Ja vad ska man säga. Innan jag skulle få för mig. Hur får man bukt på sådan tro!?

Lördag igen!
Ha det gött