fredag 4 december 2020

Snusboken ni kanske minns?

 Först: Tack alla, ska nog gå vägen detta.
 
 
Öppnar min snusdosa här och "knör" upp en snus under läppen, den där snusboken jag visade här gav väl en och annan ett upplägg för att ge bort det i julklapp till snusare, tycker själv det är ett bra val då de flesta snusare har en förkärlek till att kunna historien om just snus.
I 8000 år har man, enligt denna bok, nyttjat nikotin i olika former, kan säkert vara längre än så men man har kunnat säkra bevis för nikotinanvändning så många år tillbaka iallafall. 
 
Jag var väl 12-13 år när jag köpte min första snusdosa, nån gubbe stod framför mig i kön till kiosken och köpte snus, istället för mitt tilltänkta snask som jag skulle köpt blev det en dosa lös-snus....och på den vägen är det....bättre än rökning med tanke på hälsan...och förbaskat trevligt om man frågar mig.
Fast idag kör jag ju enbart portionssnus , annars vete sjutton om jag varit snusare idag. ;)
Min morfar med sin dotter, min mor.
Många år sedan där men jag fick berättat för mig om när spanska sjukan härjade i fosterlandet och drabbade min morföräldrar.
Det var lite som i dessa pandemitider naturligtvis, kan det vara så att varannan generation får uppleva sådant?
Orkar inte googla på det men någon annan kanske orkar?
Tydligen var det i mina morföräldrars barndom.
 
Själv klarar vi oss ganska bra här än så länge, hoppas det fortsätter så.
 
Ha det bäst alla.

 



5 kommentarer:

Susjos sa...

Första gången jag provade lös-snus var jag väl runt 15 år, och hua så äckligt man tyckte de var, yr i bollen blev man också, haha!
Tyvärr blev det cigaretter istället, men blev aldrig någon storrökare, gudskelov. När jag blev gravid för 30 år sedan så slutade jag tvärt, och tänker inte börja igen.
Läste om Spanska sjukan, en läskig influensa där främst unga personer dog under första världskriget, intressant läsning om du googlar.

Jag minns Hongkong-influensan -69 eller -70, då båda mina föräldrar blev rejält sjuka runt juletid, men vi barn klarade oss.

Hoppas ni mår skapligt och får en rimlig helg!

BP sa...

Härligt, du bloggar:-) Då är du i alla fall inte dödssjuk:-) Fortsätt med det alltså!!!
Det är väl en länk jag hittade. https://www.so-rummet.se/kategorier/pandemier. Intressant var också att läsa att de flesta pandemierna hade överförts från djur till människa. Å det stämmer ju vad gäller Covid-19 också. Även om man fortfarande verkar leta efter vilket djur som satte igång eländet i Wuhan.

Snus har jag bara testat en enda gång. Det var min dåvarande chef som använde lös-snus som tyckte att jag skulle testa. Det gick inget vidare. Jag bara rusade till toaletten och spottade ut snuset. Kommer inte ihåg om portionssnus fanns då. Det hade kanske gått bättre för mig då;-)

Önskar dig en trevlig helg, trots smittan. Förresten - är frugan också smittad?

Ama de casa sa...

Härligt att du bloggar för då måste du ju må hyfsat bra i alla fall. Fortsätt så!

Jag började snusa i 14-årsåldern, då fanns det bara lössnus tror jag. När portionssnuset kom så tyckte jag det var helt värdelöst, för när man väl hade fått ut snuset ur den lilla påsen var det ju knappt nåt snus kvar. Haha! Jag har alltid varit smart tror jag :-D

Ha en fin dag och fortsätt krya på!

Ditte sa...

Mycket har jag testat men inte snus och inte hasch eller annan narkotika- Men tycker man om att snusa eller röka så gör man ju det.
Är glad över att du skriver för då tror och hoppas jag att du mår ganska ok. Och troligen stannar det vid detta. Hoppas.
Vad gäller spanska sjukan var det illa och man räknar med att ca 50-100 miljoner människor världen över dog. Illa!
Önskar dig nu det bästa.

Lotta sa...

Pappa var en storsnusare av Röda Lacket. Han snusade in i det sista. Jag har själv snusat ett tag men jag är glad för att jag la av i tid innan jag blev beroende. Inte lika lätt att lägga av sedan har jag förstått.
Härligt att du bloggar, fortsätt med det så vi vet att allt är ok med dig.

Kämpa!