tisdag 6 juni 2023

Nationaldagen 2023.

 Det var väl ganska många år sedan jag firade en nationaldag egentligen.
Firandet nu för tiden består väl mest av Sill, färskpotatis och tillbehör i form av gräslök och gräddfil, allt nedsköljt med en liten "knaber" av valfri dryck inköpt på systembolaget. 
Men i år blev det ingen "knaber", vi delade en flaska vin istället, det fungerar ju det också. ;)

Kapten blåtand får också vara med på ett litet hörn naturligtvis, efter elva år med mig, både på skolan och här hemma efter att han ändrade sin adress hit, så är han ju en del av familjen.

Men nu tillönskar vi er alla en fin fortsättning på nationaldagen 2023, länge leve konungen.



11 kommentarer:

Ingrid sa...

Här står årets första kok med färskpotatis och puttrar tillsammans med egenodlad dill. Det ska bli så gott!
Ha en fin kväll!
/Ingrid

Susjos sa...

Vi har samma titel på vårt blogginlägg idag! Å såklart,är det nationaldag så är det!
Brukar inte fira heller, jobbar man på schema så är det ibland arbete som gäller denna dag. Men nu har det blivit firande i två år! Förra året lyssnade vi ju på Janne Schaffer och åt gott nere vid Brunnsvikens hotell. Idag slog vi på stort och cyklade till Hagaparken där det var firande med musik och sång, i picknick korgen fanns det, förutom pastasallad, en flaska bubbel ;-) Men just det, man skulle ju haft en sillbit idag också! Nåja, Linas matkasse har annat att bjuda på nu ikväll, vi får se vad det blir! Skål och Grattis till Sverige idag! Hälsa Kapten Blåtand!

Äventyret framtiden sa...

Grattis till Sverige och er båda med familjemedlemmen Blåtand. Han fick väl smaka lite på vinet?

Fortsätt ha det fint hela dagen ut!

LillaSyster sa...

Schysst att du har klätt på kapten Blåtand=)
Att dela en flaska vin sitter aldrig fel♡ speciellt inte en underbar sommardag som denna med 500 års jubileum också! Ha en fortsatt skön kväll!

BP sa...

Har ni hängt ihop i 11 år - du och kapten Blåtand!!!??? Klart att han då är en familjemedlem. Synd bara att kan inte kan skåla med er;-)
Sedan lärde jag mig ett nytt ord "knaber". Aldrig hört talas om, vilket kan bero på att jag är så himla tråkig och bara dricker öl och vin. Det räcker gott för mig. Man kan bli full då också, det tar bara lite längre tid;-)
Du verkar ha haft en riktigt skön nationaldag! Hoppas att även kvällen blir fin. Å ha en bra dag i skolan imorgon!

Anna i Portugal sa...

Hoppas kvällen blir lika bra som dagen verkar varit! Vi firar inte nationaldagarna alls, varken den svenska el. portugisiska (10/6).

Anki sa...

En fin nationaldag hos dig ... så även här, men utan knaber. Kapten Blåtand måste självklart räknas som en familjemedlem efter alla år! :)
Önskar dig en trevlig onsdag!

wiper sa...

Det låter som ett lagomt firande, dela på en vinare är inte det sämsta. Jag har aldrig själv firat nån nationaldag men vi bjöd hem min mans bror som bor i närheten.

Det var en häftig hyresgäst ni har hemma ;) ;) du är en humorist

Ha nu en skön onsdag Micke

Mia sa...

Ojojoj, börjar du med sill och potatis så tidigt! Det sparar jag tills midsommarafton!

Gott är det!

znogge sa...

Här blev det inte så mycket firande men en bra dag ändå.
Sill och potatis är inte min grej alls men det finns ju andra alternativ att tillgå :D

Önskar en god kväll nu!

Karin sa...

Trevligt tillskott i familjen! Men hur mycket sill orkar vi äta, undrar jag ibland. Jag har inget emot nationaldagen, men jag tycker att vi kunde ha fått behålla annandag pingst och i stället fira nationaldagen på midsommar, då vi ändå äter sitt (liksom till jul och påsk).