söndag 22 oktober 2023

Och så var söndagen här igen.

 Duschdag för delar av familjen idag, de är ju så välkomna då deras badrum ännu är under renovering.
Nu är inspektionen klar iallafall och nu ska bara allt sättas ihop.
Var väl sista gången de behövde duscha här antar jag.
Vi bjöd på middag och kaffe, tradition nu sen en tid, alltid kul när de kommer hit.

Läste nånstans om att det ska bli ont om julskinkor denna jul, ont om grisar både här och i övriga länder runt oss.
Inte ens import kommer lösa detta således.
En ska man väl kunna få tag i, men sedan kanske det tar stopp.
Slakterierna meddelar att sedan vi gick med i EU så har grisbeståndet minskat.
Riktigt synd tycker undertecknad.
Hur kunde det bli så här?

Men nu ska söndagens afton betas av, på soffan naturligtvis. ;)

Ha det bäst alla.

10 kommentarer:

znogge sa...

Jaså, det ska bli brist på julskinkor i år. Nåja, jag avskyr julmat men resterande av familjen lär nog bli besvikna. Sedan tål det verkligen att tänka på varför det blivit färre grisar. Ibland tror jag att EU styr för mycket faktiskt...

Skönt att badrummet snart är klart och bra att ni har kunnat vara behjälpliga.

Önskar en god söndagskväll nu!

LillaSyster sa...

Ojdå, skinkbrist.... men du hinner nog köpa en i tid. Ha en skön avslutning på söndagen där i soffan =) Lika bra att avsluta som du började helgen - verkar vara ett vinnande koncept. Söt liten serie=)

BP sa...

Alltid glad när det kommer för att duscha, och alltid lika glad när det åker hem... tänker jag;-)
Det där med julskinkor - det visste jag inte. Kanske "falsk alarm" för att förbereda oss kunder att en julskinka kommer kosta dubbelt så mycket som ifjol. Och mig vetande var de flesta julskinkor importerade från Danmark även ifjol. Inte att jag köpte en - det lönar sig inte som ensam. Vill ju inte äta julskinka till påsk. Köpte några skivor hos den lokala ICA.

Idag var en riktigt seg dag. Grått och fruktansvärt tråkigt. Ja, bäst att jag vänjer mig, minst två månader av samma elände kvar...

Geddfish ♥ sa...

Jag äter inte så mycket skinka nuförtiden så jag är inte bekymrad. Vi är bortskämda med att äta för mycket kött, tror jag.
Soffhäng är inte så dumt. Gott att krypa under filten ibland också.
Ha det så gott!

Susjos sa...

Jag såg på nyheterna om grisbristen, tur att det inte går åt så mycket skinka här hemma då.
Fint att ni kunnat hjälpa till att låna ut duschen, superjobbigt ju att inte ha tillgång till det när det ska renoveras!
Ha en bra start på den nya veckan!

Lotta sa...

Vörtbröd men julskinka med senap som är så gott! Det blir till att dela med sig om man nu får tag på någon.
Så lyxigt att det ingår lite att äta också när det har duschats. Perfekt!
Ha en fantastik början på veckan. Plötsligt är det torsdag igen :-)

Karins ordöverflöd sa...

Att det blir skinkbrist beror väl på att bönderna tvingades slakta sina grisar när fodret blev för dyrt.
Minns också att så många djur skulle slaktas att det
var månadslånga väntetider på slakterierna.

Mia sa...

Jag skulle mycket väl kunna vara utan julskinka. Ingen stor favvo hos mig. Men ena sonen brukar fira julafton hos mig, därför köper jag en liten skinka. Den minsta jag hittar. Jag äter förstås en eller två skivor vid julbordet, resterande får sonen ta med sig hem. Annars hade risken varit att den blivit "för gammal" hos mig. Sederna ändras över tid... ;)

Ingrid sa...

Hmm. visst borde man kunna fira jul utan julskinka, det finns ju så mycket annat gott på julbordet.
Ha en glad måndag Micke!
/Ingrid

wiper sa...

Toppen att dom kunde komma till er och duscha då dom hade reparation. Jag har ju själv varit med om stambyte men då hade vi sån tur så vi fick bo i en annan lägenhet i 6 veckor. Annars hade vi fått gå ut i baracker på gården och duscha och toalettbesök

Jag såg också detta med skinkan. Jag är ju inte så förtjust i skinka så jag kan vara utan men många andra förknippar ju detta med julen.

Tecknat kul! ;)

Ha en skön tisdag säger jag då