måndag 1 juli 2024

Semesterdag nr ett, en måndag

 Jo, om man bortser ifrån de fyra dagarna jag tog ut i början av januari förstås, härligt hur som helst.

Måndag, sååå skönt att slippa gå till en arbetsplats en måndag, men jag ska bortse från att jag har semester, det finns ju annat att fokusera på.
Såsom städning tex, min mancave kändes lite som ett grustag igår, blev att dammsuga och "swiffa" så att det blev uthärdligt igen.

Frugan kom hem i lördags från High Chaparral, det hade varit trevligt som sjutton med familjen, men varmt, jo, det är ju den årstiden.
Dessutom var hon röd som en kräfta när hon kom hem, fint väder därborta tydligen, här regnade det, hela dagen...skönt att inte behöva gå ut då tyckte undertecknad.

Men nu är det ju måndag, blir lite städning idag också, hallen och köket denna gång, hallen är ju det första folk ser när de kommer på besök, är ju fint att slippa släcka lampan och be besökarna att ta av sig eventuella glasögon. ;)
Chilli på balkongen i frugans regi, det artar sig minsann..fast hon gillar inte chilli egentligen, hoppas de inte är alltför starka då.

Men nu, ha det gott alla.

11 kommentarer:

Marianne sa...

I hallen samlas ju allt man har under sulorna (och i pälsen också) så inte alltför stark belysning där, hehe.
Är styrkan inte beroende på hur mogen chilin är? Det trodde jag!
Ha nu en sin start på veckan, det är väl egentligen idag sin semester börjar?

Znogge sa...

Visst är det en speciell känsla att inte behöva stiga upp just måndagar så den var det inte svårt alls att vänja sig vid kan jag säga :D
Ibland behöver man ta krafttag och då är det bra att börja i hallen för att sedan arbeta sig inåt ;-)

Hs en bra semesterdag!

LillaSyster sa...

Men det vore ju en bra idé annars att byta ut galgarna i hallen till hängde glasögonfodral =) Ha en skön ledig måndag!

Äventyret framtiden sa...

Chili är gott men visst det kan vara en stark sort...
Ha det fint din första semesterdag-vardag...

Ingrid sa...

Så fint chilin har vuxit till sig. Jag gillar inte chili, så det odlar jag aldrig. Lycka till med städningen!
/Ingrid

ibod11 - Ingrid sa...

Den där härliga känslan när semestern precis har börjat :D Jodå, jag minns den känslan. Trevligt att din fru hade haft fint väder men du hade bra städväder och fint inne kan man ju alltid glädja sig åt. En liten stund i alla fall innan det ser likadant ut igen. Kul att odlingarna blir lyckade och kanske får du äta desto mer.

BP sa...

Ja, inte ska du spendera fyra veckors semester med dammsugare och Swiffer??????!!!!!! Hoppas verkligen att du kommer på roliga sysselsättningar. De finns nämligen, jag lovar;-)
Hos oss regnade det hela dagen igår, men idag var det sol med några moln. Helt underbart!
Kul med chilin på er fina oas. Och visst hade ni tomater också eller?!

Hoppas du kommer på nåt riktigt roligt att göra imorgon, om inte annat smörja in frugan med moisturizer efter "stekningen".

Ha en skön kväll nu!

Susjos sa...

Bästa dagen är ju den första semesterdagen, sååååå härligt!
Städa bör man, men man behöver få vila sig lite också mellan varven! Kul med chili-plantorna, lustigt nog är det något som vi inte använder så mycket i matlagning heller?

Ha en fin måndagkväll, och njuuuut av din nyblivna semester!

Anna i Portugal sa...

Underbar känsla den där första dagen! Hoppas nu då får en fantastisk semester som blir exakt som du vill ha den. Chili använder vi till allt här.. lägger den i frysen, torkar den, gör sambal ölek.. I år har jag piri piri på tillväxt i sålådorna och flera andra sorter i krukor som jag ska försöka övervintra. Ha en fin 2:a semesterdag!

Anki sa...

En bra start på semestern ... och jag minns den där känslan man har när den första semesterdagen kommer :)
Njut av lediga dagar!

wiper sa...

Vad härligt att du har semester. Bra att kunna ta tag i saker man inte hunnit. Jag har en "Woman Cave" ;)

Vad jag blir nostalgisk när du nämner High Chaparral för dit var vi mycket då vi bodde rätt nära. Då var det gratis för oss som bodde i Vaggeryd att gå dit. Det tog dom bort sen

Kul skrivet om detta med städning ;) du får då till det. Vad fint det ser ut med chilin. Jag tål ju tyvärr inte chili hur svagt det än är. Förr så vräkte dom inte på lika mycket som nu med chili på restauranger

Ha en härlig semesterdag Micke