onsdag 31 oktober 2012

Min första lägenhet.


Minns det som igår när jag 18 år gammal fick min första lägenhet, en etta i Lunden, Göteborg.
Min familjs gamla övernattningslägenhet var det, en gammal sak med gasspis, toaletten hade en sån där behållare ovanför allt där man ryckte i en kedja för att få igång spolningen.
Kylen hade ett frysfack...ja...det var tider det.

Inte visste jag vilka skyldigheter eller rättigheter jag hade, hyresgästföreningen hade jag då ännu ej hört talas om, minns att jag inte vågade tala om att min dåvarande tjej bodde där en tid, tänkte att de nog höjer hyran då..haha...jo...så var det.

Men lägenheten blev inte långvarig i min ägo, (inte tjejen heller förresten), jag saknade mitt ö-helvete alltför mycket så det blev att flytta ut till en nybyggd lägenhet istället..dyrt men fint var det.

Några flyttar senare sitter man där man sitter.
Många vändor har det blivit med bohaget, känns som om det är färdigflyttat nu, men vem vet?


Lottot sprack ju här ikväll med, en konspiration av gigantiska proportioner om ni frågar mig, snart dags att spela utan spelkort så de inte kan identifiera mig, ska banne mig lämna in kupongen maskerad också för säkerhets skull, så det så.



Zillen önskar er en fin kväll, det ska han ha, bara husse fyller matskålen i tid ;)







13 kommentarer:

Carola sa...

Vilken vacker kissemiss!

Jag brukar också tänka på min första lägenhet ibland, vilka fester man hade där! Haha! Var ju 18½ när jag flyttade hemifrån, precis i "rätt" ålder för att festa järnet...

Svar: Usch, säg inte så... jag måste ju ut imorgon, seminarium i skolan, obligatoriskt sådant... bläää!

Guldkryckan sa...

Jo..han är fin lilla Zillen.
Minns allt en och annan flaska som gick åt där, eller åtminstone att jag hade väldigt kul :)

Lycka till i morgon ;)

Mia sa...

Söta Zillen! *L*
Jag ler och minns när jag läser om din första lägenhet, så naiv man var...men en härlig tid ändå :-))
Det är lappkåtan i Lycksele på min bild, så du har rätt, för det finns ingen mer än den...nu har den funnits ett tag, tiden går!
Ha det gött!

Carola sa...

Helt klart dåliga kräftor, vad skulle det annars varit?! Jag antar att du begärde pengarna tillbaka för dem... hahaha!

Guldkryckan sa...

Mia: Lycksele är fint :)

Jo..en oskyldig tid var det...tror det var nåt fel på den lägenheten, blev ofta bakfull ;)

haha

Per-Anders sa...

Att flytta är bland det värsta jag vet. Det är jättejobbilgt att bära möbler och städa. Känns som om det aldrig tar slut. Jag hoppas verkligen att jag har flyttat klart nu.

Livet sa...

jag hade gärna flyttat men trisslotten med vinst vill inte infinna sig

Min första lgh var en etta på 28kvm, älskade friheten :)

Snejky sa...

Ohhh, härliga Lunden... Min dotter hade en lägenhet där för x antal år sedan. Riktigt mysigt område...
Söt misse, men han säger väl till när maten e slut.
Kramen

Guldkryckan sa...

Men nu är det Torsdag, bara en dag kvar...ska bli skönt att slippa jobba ett par dagar nu...lägenheter ja, inte lätt att få det idag, hoppas på ändring av detta snart, hyresrätten behövs verkligen för att vårt samhälle ska fungera.

Ha de fint allihop.

BP sa...

1 000 tack för din "längtande" kommentar:-)
Har läst ikapp en månad hos dig ikväll å kan väl säga som så:

Join the gang Micke!!!
Jag vet/förstår allt lidande du går igenom just nu. Du får ju lägenheten totalrenoverad utan att pröjsa ett öre, vilket ju är bra. Det får vi ju också på sätt och vis - ja alltså badrummet och gästtoan. Men vägen till det "nya" är ett rent helvete... ja du förstår nog...

Anonym sa...

fin katt.
Ja flyttat har man en del :)
O är du också utsatt för lotto spionerna :)

Guldkryckan sa...

BP: Jo...det är ju en process man får stå ut med, sen blir det ju fint.

Kenneth: Jo..de har stoppat alla mina vinster sen länge nu...tvi vale ;)

Lennart sa...

Flyttade också hemifrån då jag var 18. Fick tag på en liten ett med kokvrå. Jag öppnade två garderobsdörrar i hallen och vips där fanns två spisplattor och en lite diskbänk med ho och kran. Som i dagen fikarum på olika jobb. Toa hade jag mitt emot pentryt. Duscha fick jag göra i källaren där det även fanns bastu. För många år sen försökte jag räkna ut hur många gånger jag har flyttat i mitt liv. Minns inte riktigt om jag kom fram till 15 eller 21?