lördag 26 september 2015

Högtidsdagar.

Så kom dagarna då det skulle firas Eid...en muslimsk högtid liknande julen för kristna.
Alla muslimska barn var lediga på torsdagen och bara en och annan av dem dök upp på fredagen.
(Bilden från mitt arbetslagsrum)
Jo...undrar om vi inte ska ha allmän helgdag just under Eid här i Sverige i framtiden?
Varför?
Man får ledigt förstås ;)

(Stort "Eid Mubarak" till alla mina muslimska läsare i efterskott)

Lördag...bröllop idag...lilla Guldkryckan ska ikläda sig en kavaj och skjorta...håller mig till jeans dock...nån måtta får det vara..fast det får bli "Fin-jeansen".

Slips? Aldrig mer...jag svär...aldrig...fast man ska ju "aldrig säga aldrig" sägs det...ska dock jobba på det där med aldrig så länge jag lever med reservation för eventuell kapitulation inför trycket från omgivningen (Frugan) ;)

Tillönskar er en fin Lördag...det ska jag ha.


14 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Önskar dig en trevlig, slipsfri dag :) Ingen dag är fel dag att fira kärleken! Länge leve paret som ska!

Carita Liljendahl sa...

Hahaa, du är rolig du - har inte varit inne här på ett tag men blev genast på gott humör - gillar ditt sätt att skriva!

Andra året i Hjo sa...

Om du inte gillar slips finns ju fluga. Lätt och ledig ska man vara.

znogge sa...

Vi har bara en fem sex muslimer på vår skola och hälften stannade hemma. Någon utan att begära ledigt... Suck.

Trevlig helg!

BP sa...

Jo, jag tycker faktiskt att man ska vara ledig under Eid! Vi har så många människor med muslimsk bakgrund i Sverige att det inte är mera än rätt. Jag menar muslimerna får ju stå ut och "avnjuta" våra kristna helgdagar så...

Du har ett och annat gemensamt med min man kan jag säga. Han äger varken skjorta eller slips. Inga finbyxor heller, men ett par skitsnygga svarta jeans. De med en vit kort- eller långärmad vit t-shirt är toppen. Å om du undrar - nej, han äger ingen kvaj heller;-)

Önskar dig en toppen dag i trevligt sällskap:-)

Ejris sa...

vore ju super med några extra dagar ledigt men stackars arbetsgivarna de skulle nog gå i taket....alla dagar som legat mitt i veckan på datum (då dagen kan infalla vilken veckodag som helt) har ju försvunnit...midsommar...Allahelgona...sist pingst de byttes ju ut för man kan ju inte vara ledig två dagar..hm.....

Veiken sa...

Man ska aldrig säga aldrig har jag hört. Min gubbe äger ett gäng slipsar, men dom är nog antika nu. Om han skulle ta på sig någon av dom, skulle alla se att dom kom från länge sedan! :)

Kolonilotta sa...

Å va trevligt att gå på bröllop.
Det har jag inte gjort på många år...!
Jag älskar bröllop och gråter jämt!
Och modigt av dig att våga trotsa både slips och kostymbyxor! :)
Hoppas ni hade en trevlig dag och kväll!
Ha en jätte fin vecka!

Kolonilotta sa...

Å va trevligt att gå på bröllop.
Det har jag inte gjort på många år...!
Jag älskar bröllop och gråter jämt!
Och modigt av dig att våga trotsa både slips och kostymbyxor! :)
Hoppas ni hade en trevlig dag och kväll!
Ha en jätte fin vecka!

Per-Anders sa...

Mubarak..? Har firandet nåt att gör med den forne presidenten i Egypten?

BP sa...

Svar: Så du har en l'Incontro i Göteborg också. Undrar om det är samma ägare. Tror inte det, men jag hoppas att maten är lika gott som i 08.

badtant.bloggo.nu sa...

Visste inte att de får en ledig dag då de firar Eid. Jag bor ihop med en som heller aldrig skulle sätta på sig en slips. Han säger att slips, keps och Volvo kommer han aldrig att använda....ja vi får väl se.
Kram på dig och ha en fin dag.

TantGlad sa...

Visste inte detta ....att de firar. Ja alltid får man lära sig nåt nytt i blogglandia, och som är så bra.
Att klä upp sig är väl kul. Mer uppklätt tycker jag.
Tycker det är ett bra val att du valde finjeansen i alla fall.
Nu ska du ha det gott och en trevlig helg. En ny helg nu.
Kram från mig.

kalebass sa...

Man ska aldrig säga aldrig! Använder nästan aldrig slips numera. Sist kom jag knappt ihåg hur man gjorde. Fick sluta tänka, då gick det! Lustigt nog sitter själva knytandet kvar i händerna...
Trevlig slipsfri helg på dig.