fredag 14 april 2017

Påsk 2017.

Jo..så var påsken här igen och inspirationen för ett inlägg här har stuckit upp nosen över vattenytan för en liten stund.
Är i slutet av min ledighet här och har haft en skön vecka, gräsänkling och allt som där tillhör ;)

Påsken ja...speciellt Långfredag....konstigt nog den dagen jag minns mest från min barndom i påsktider.
Inte för att det var så kul för en liten knodd utan just därför att precis ALLT var stängt och helst skulle man sitta där och titta in i väggen på ett fromt och kristligt sätt...vilket man ju gjorde allt för att komma undan ;)

I dessa tider är det mesta öppet...förutom vårdcentralen...och det värsta av allt....Systembolaget.

Ursprungligen är påsken ju en Judisk högtid...man firade israeliternas uttåg ur Egypten men inom kristendomen firar man korsfästelsen av den där Jesus, hantverkaren som ni kanske hört talas om ;)
Så idag stänger vi vårdcentralen och Systembolaget...samhällsomstörtande verksamhet skulle jag kalla det....det mesta andra håller öppet en Långfredag...men inte vårdcentralen och Systembolaget.

Ok då...skit i vårdcentralen...men Systembolaget?
Ett tungt jobb att släpa hem all bärs från Systembolaget en Skärtorsdag...ryggar går av...armarna blir 3 cm längre och fingrarna ramlar av efter hemkomst...ska man ha det så?
Tydligen ;)

Nja...naturligtvis lätt för mig att propagera för att alla ska jobba på en Långfredag....speciellt systembolagets personal då....men de stackars satarna behöver väl lite ledigt de också....till minnet av korsfästelsen av guds son promenerar jag istället över till grannen som gör sprit av vatten. :)

Glad påsk på er nu allihopa.










8 kommentarer:

znogge sa...

Långfredagarna förr var verkligen hur dystra som helst och en plåga när man var barn. Dyster musik på radion och Bergmanfilmer på TV. Vilken gräslig dag så tack och lov att det är bättre nu!

Glad Påsk!

Ejris sa...

Glad Påsk!! Här kom våren av sig o det blev vinter :( .... Snön kom inte till jul men ville gästa en helg valde påsk..fast det är ju bättre än att komma till Midsommar=)

BP sa...

Minns långfredagarna precis som du. Å om jag tittar ut och ser hur grått och kallt det är här idag så är jag glad att jag har bloggen och därmed slipper titta in i väggen;-)
Alltså Systemet har ju åtminstone öppet imorgon också, vilket inte Vårdcentralen har. Så då har man ju möjlighet att gå två gånger med kanske bara 1,5 cm längre armar som följd;-)

Ditt Påsklov var säkert toppen - gräsänkling och allt. Gissa att du har tittat på massvis med kultfilmer.

Nu önskar jag dig en Glad Påsk med massvis med vatten - jag menar sprit hos grannen:-)

Eva Trillian sa...

Det är mycket att filosofera över kring påsken. Men du. Om systemet hade varit öppet på långfredagen hade väl det bara resulterat i knäckt rygg och 3 cm längre armar på långfredagen istället för skärtorsdagen? För du menar väl inte att du skulle ha gått två gånger? Vad är du för viking? En riktig viking bär hellre ihjäl sig än går två gånger. ...har jag hört! ;)
Önskar dig en fin helg och en Glad Påsk :)

Guldkryckan sa...

Mycket sanning i det :)

Bibsan sa...

Äntligen hittade jag in till dig Lulle. Det var inte igår precis. Och inte ser jag dig på fejjan heller. Vart lite orolig där måste jag medge.....
Men det är ju samma gamla vanliga du när jag läser dina inlägg. En blandning av mycken vetskap och så liiiite gnäll. För vem vore du om inte det fanns 😂 Nu är det bara en dag kvar så öppnar boa igen. Jiiippiiii skriker jag som bara går dit när någon annan vill ha handlingshjälp 😀
Ha det bäst!!!! Glatt slut på påsken 🌹

Guldkryckan sa...

❤️

Mia sa...

I år har jag hört många av oss som hängt med ett tag att dra sig till minnes hur långfredagarna såg ut förr, eller hur vi skulle uppföra oss rättare sagt. Inte gå till kompis, kompisar skulle inte komma till mig, lugnt, tyst och inget kul. Helt annorlunda idag och det är skönt det.

Nu ska jag försöka kommentera ditt senaste inlägg igen, misslyckades tidigare!