lördag 27 juli 2019

En liten utflykt igår...

som jag fick avbryta halvvägs...skulle ner till Vasastan och köpa snus men fick hoppa av i Gamlestan...vagnen saknade AC och undertecknad fann för gott att kapitulera.
Har inget emot värmen..älskar den...men om där inte finns syre tillräckligt så är det lika bra att göra det som känns rätt.
Så det blev en tur in där till Skf..nja...till bolaget iallafall som ju ligger i dessa gamla lokaler bland en massa andra företag som flyttat in.

Tycker ju nån borde hålla efter den där skylten lite...men men men...så kan det vara ibland.
Skf ligger ju till grunden till mycket i staden GBG
Ganska fantastiskt egentligen när man tänker efter...fast jag tänker inte så ofta som tur är ;)

Men det är svårt att se hur Volvo hade kunnat bildas utan just SKF...läs gärna länken där om intresse finns.
Själv gjorde jag 18-års tjänstgöring på just Volvo innan jag beslöt ändra inriktning, Volvo var en bra arbetsplats då...är väl så idag med antar jag men det har blivit tuffare där...svårt att komma in och få jobb där idag...de kräver mer nu än vad man krävde på 80-talet då jag satte mina fötter där för första gången.
Det var roligt och ganska så trivsamt då att arbeta där tyckte jag....undrar hur de som börjar där idag känner?
Jag tror de är ganska stolta över att få börja där idag...med tanke på de ganska höga kraven Volvo har på sina anställda.
Ibland...men bara ibland...kan jag sakna den där atmosfären som fanns då på Volvo...goda kamrater...bra människor....men...bara ibland alltså...man lever sitt yrkesverksamma liv där en tid för att sen kanske göra något annat...som jag då...på en skola.

Ja sjuttan i havet vad man har det bra egentligen...men nu blir det födelsedagsfirande...lite kalajs i värmen är ju inte fel.

På återseende.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Jag förstår mer än väl att du klev av den vagnen. Jag hade gjort det samma. Kraven för att komma in på många arbetsplatser har nog förändrats en hel del. Förr stannade dessutom många på samma företag en hel livstid men så ser det inte ut längre.

Hoppas det blev ett trevligt kalas!

BP sa...

Vet precis vad du menar med avsaknad av AC! Det är samma här. Grejen är bara den att i bussarna här finns det faktiskt AC, fast förarna vet inte hur man ska sätta på den. På lokaltågen finns det ingen AC, och jag har många gånger stigit av totalt genomsvettig.

Gamla hederliga SKF och Volvo. Tror att det är ganska stor skillnad mellan då och nu. Syftar inte på teknologin eller så, utan mera på kamratskap och jargongen på verkstadsgolvet. Något jag gillar.

Allt har sin tid Guldkryckan. Min man håller inte med, men jag står för det;-)

Mia sa...

Det verkar vara många av de kollektiva transportmedlen som inte har ventilation (jo, heter något annat, men kommer inte på det just nu). De nya bussarna i Jönköping har samma problem, splitternya, de äldre klarar det bättre!

Jag antar att du fick med dig den dyrbara varan du gav dig ut för att köpa, trots varma vagnar!

Gamla industrilokaler, tänker jag på när jag läser ditt inlägg. Idag hade Jönköpings-Posten en artikel från Norrahammars Bruks lokaler som stått tomma i många år. Nu är det planer på att göra bostäder i lokalerna! Ja, bättre det än att de står tomma, men det kommer kosta massor. Intressant att läsa i alla fall!

Ama de casa sa...

Vår AC hemma håller på att packa ihop. Förstår fullständigt din känsla, fy fasen för att bli totalt överhettad! Måste åtgärdas...

Jag tror att kamratskapen och yrkesstoltheten var större i fornstora dar. Jag kan ha fel (för första gången! ;-) ) men nuförtiden är det mer konkurrens än hjälpsamhet som jag ser det. Det gör inte arbetsmiljön bättre, direkt.

Själv bytte jag bransch rätt abrupt från djurskötare på Skansen till programmerare på slutet 80-talet, och det är inget jag ångrar (fast djurskötare var (och är) fortfarande mitt drömjobb). Men det är väl som man säger - man ångrar bara det man INTE gjorde :-)

Ha det gott!

Lotta sa...

Jag hade inte klivit av, skulle kunna leva i en bastu tror jag. På jobbet susar fläktar och AC går för fullt. Jag springer runt och fryser, alla skrata åt mig när jag beklagar mig över att jag glömde min stickade halsduk hemma inatt. Man är som man är.
Jag jobbade på fabrik på 80-talet, bra betalt, men jag stod inte ut. Har jobbat med många olika saker, det gillar jag. Har jobbat inom vården i 20 år nu, har funderinagr på att byta ibland men trivs för bra. Har bara sex år kvar tills jag uppnåt de ledigas tid, men jag misstänker att jag kommer att fortsätta jobba ytterligare några år.
Gött att ha det bra!
Hoppas firandet var till belåtenhet :-)

Ditte sa...

Jag hade också klivit av och är osäker på om jag stått ut till en hållplats. Visst har både SKF och Volvo betytt mycket för Göteborg. Och visst tittade jag in på länken. Kul att du jobbat på Volvo och har fina minnen därifrån. Men idag är det ju kinesiskt och säkert utvecklas Volvo fortfarande.
Har haft vänner som arbetat på gamla Volvo och när jag jobbade på Svenska skolan i Peking var det många elever där som hade föräldrar som jobbat på på Volvo i Göteborg och sedan några år bodde och jobbade för Volvo i Kina/Peking.
Ha det gott!