måndag 5 augusti 2019

Lite stadsbesök då.

Blev en liten resa ner till Vasastan idag...snuset var slut och min snålhet insisterar på att jag köper så billigt som möjligt.
Det är ju en viss skillnad på priserna mellan en snusbutik och tex Pressbyrån....tro mig.
Sen är det ganska trevligt att besöka en riktig snusbutik...rena himmelriket...hade den där Jesus som många pratar om levt idag hade han garanterat snusat...jodå ;)



Men iallafall...kom in i butiken och fick köpt min "stock" snus:
Jag började ju prova snus när jag var 12-13 någonstans...skulle köpa godis i kiosken där nån gammal man före mig köpte "en blå snus"...jo...man kunde säga så på den tiden då sortimentet inte var som i dag...så när det var min tur i kön sa jag "En blå snus" och när jag ändå var igång köpte jag en Gul Blend också...hade ju rökt lite innan men någonstans där började mitt regelbundna användandet av nikotin...och snuset då...fanns ingen snus i påse på den tiden inte...ryser när jag tänker på det idag...men jag härdade ut och lekte "MAN"...ja jösses va vuxen jag var ;)

Jag tror ju egentligen inte på förbud men någonstans känns det ändå vettigt att man gjort det svårare för små barn att köpa produkten själv...samtidigt så vet jag ju att de kan få tag i det ändå...vissa butiker kollar ju inte leg alltid...och känner affärsinnehavaren barnets föräldrar som gett sin tillåtelse...ja...då har ju förbudet ingen verkan alls.
Fast då brukar barnet vara i 14-15 årsåldern...hur vet du det undrar ni? Yrkesskada ;)


Avslutar med min utsikt från köksfönstret igår kväll...är ju inte bara brinnande bilar och blåljus...ibland kan det vara riktigt fint.

Ha det bäst alla.

8 kommentarer:

BP sa...

Har faktiskt aldrig sett en "äkta" snusbutik här i Stockholm. Här är det tobaksaffären som säljer snus, eller den lokala ICA då.
Pressbyrån är dyrast på allt utom varmkorv konstigt nog.

Min första cigg rökte jag när jag var 11, men min mamma kom på det och jag fick husarrest i en vecka. Så då väntade jag tills jag fyllde 17;-)

Tyvärr är det ju så med alkohol och dessvärre droger också. Vill man få tag i det så gör man ju det, oavsett ålder, tyvärr.

Mia sa...

Fin utsikt där igår, den gör mig glad!

Jo, jag köpte cigarretter per styck i början. Var ju bara att se till att man kollade runt litet om et fanns andra kunder där. När jag blev ensam kund sa jag vad jag ville ha, butiksägaren halade upp det efterfrågade från något hål där bakom handelsdisken! Jaja, det var tider det... Preskriberat, handlaren är säkert död sedan länge... butiken finns inte heller.

Ingrid sa...

Jag har en son som snusar. Han försökte börja röka, men fick inte till det, så någon rökare blev han aldrig, men som sagt han snusar desto mera. När jag var på Åland hade jag som uppdrag att köpa tre stockar snus i taxfree-shopen. 927:- kostade det om jag inte minns alldeles fel.
Själv har jag aldrig provat snus, men jag rökte från det jag var 14-15 år och precis som Mia köpte jag cigaretter styckevis i en kiosk som jag gick förbi på vägen till och från skolan. Sen rökte jag tills jag väntade mitt yngsta barn 1971. Då skulle jag göra ett uppehåll precis som jag gjort med det två äldre, men jag började aldrig igen, så från 1971 är jag helt tobaksfri.
Kram, Ingrid

Ditte sa...

Vad gäller snusbutik har jag nog inte sett någon i Stockholm. Men däremot butiker som säljer olika sorter av tobak och där snus ingår. För egen del feströkte jag lite i 19-24 års åldern. Men i minimal skala- Snus har jag aldrig testat. Och nu tror jag att jag avstår. Har i alla fall passerat 70...Kul att läsa om hur du började med tobak och vill man testa så går det ju. Det som med allt annat. Men att det är svårare kan nog hindra en del.
Fin utsikt i kväll. Och lite variation piggar ju upp.
Njut nu av din lediga tid.
Ha det gott.

Susjos sa...

Härligt med luftballonger!
Ja, vem har inte rökt eller snusat! Efter att jag blev gravid så slutade jag röka...det är alltså 30 år sedan snart! Härligt!
Min man snusar små minicatch dry lakrits, och det händer väl att jag tar en liten sån vid enstaka tillfälle ;-D

Är det så att ungdomar röker mindre, eller röks det fortfarande mycket? Det har ju blivit så dyrt?
Ha det fortsatt bra!

Znogge sa...

Så skönt att du fick tag på ditt snus för varför betala mer än nödvändigt! Vi beställer från Snusbolaget vilket är smidigt och bra. Bra priser dessutom och nästan alltid fraktfritt.

Ha en fin dag nu!

Ama de casa sa...

Jag började snusa i ungefär samma ålder som du. Då var det Ettan som gällde, "lössnus". Fixade en snusspruta för jag var helt värdelös på att knåda till prillorna. Sen kom portionssnuset... Helt hopplöst om du frågar mig! För när man väl hade lyckats pillra ut snuset ur den lilla påsen så var det ju nästan inget kvar... Haha! Jodå. Jag har alltid varit smart! :-D

En del gör sitt eget snus, har du provat det?

PS: Snusade inte så länge. Gick över till rökning under en himla massa år, men sen några år tillbaks är det e-cigg jag puffar på. Inbillar mig att det inte är fullt så onyttigt som vanliga cigg. Dessutom är det bekvämt, man stör inte omgivningen på samma vis och man har inget problem med var man ska göra av fimpen. :-)

Susanne sa...

Provade lössnus när jag var 12 år och det var inte roligt, hade snus i hela munnen.
Tycker ff att snus luktar så illa,