lördag 28 september 2019

Estonia.

Idag är det 25 år sedan Estonia sjönk och över 800 människor miste sina liv.
Skulle ju kunna redovisa alla konspirationsteorier men jag står över det idag...vad vi absolut vet är att Estonia sjönk..vi vet att det ibland transporterades krigsmateriel med Estonia...vi vet att militären dök på fartyget 2-3 dagar efter olyckan...stannar vid detta.

Jag har efter denna olycka inte kunnat åka en enda sjömil med ett större fartyg utan att tänka på Estonia...ännu värre har det blivit när man sovit över på fartyget under färd på väg till typ Kiel...finns nog fler än mig som känner så naturligtvis....hur som helst...hemskt var det.

Vila i frid alla ni som gick bort...ert öde kommer aldrig att glömmas bort.



8 kommentarer:

Mia sa...

Vackert skrivet av dig!

Hur rädd är du för att åka bil? Tänker du på alla olyckor med dödlig utgång som sker då? Vi människor är inte riktigt logiska, när många människor dör på en gång så minns vi, har ritualer, minnesstunder osv. Jag vill inte på något sätt förminska Estonia, eller andra stora katastrofer, för visst är det katastrofer. Men varje olycka med dödlig utgång är en katastrof!

Znogge sa...

Det var faktiskt ny information för jag hade ingen aning om att sådant transporterades med Estonia. Men det är förmodligen mycket som vi inte vet... En tragisk olycka som många säkert minns.

Ha en fin lördag!

BP sa...

Så fint du skriver om denna hemska händelse. Hade en arbetskamrat vars bästa vän omkom när Estonia sjönk. Här i Stockholm var det faktiskt så att någon som kände någon hade någon som dog i olyckan.

Ditte sa...

Jag tänkte också mycket på Estonia idag . Tack för dina fina ord.
Jag reste med Estonia ca två veckor innan hon sjönk. Vi kände många estländare som dog i olyckan.
Och riktigt illa att inte alla "papper" och fakta kommit på bordet.
Numer ser jag alltid till att på så högt upp i ett fartyg som möjligt och alltid med stort fönster. Men innan jag ens tog en tur med ett större fartyg, efter det att Estonia sjönk, så dröjde det ett åar år. Och då hade jag järnkoll på nödutgångar, räddningsbåtar och allt annat.

Tänkte på Estonia i augusti när jag reste över till Helsingfors med Vikinglinjens Mariella. Det var ju hon som var första fartyg på plats. Efter olyckan går Tallinbåtarna, Rigabåtarna, de till Åbo och Helsingfors i samlad trupp så de har sällskap så långt det är möjligt.
En fruktansvärd olycka var det och bedrövligt att locket lades på.

nalta norrland sa...

Svårt att låta bli att tänka på det som hände.
Vissa händelser glömmer man aldrig.
Jag har faktiskt totalt vägrat åka båt sedan Estonia sjönk.
Jag gick i skola då å från Vilhelmina var det elever & lärare som drunknade. Otäckt.

Susjos sa...

Ja, en sån olycka glömmer man inte, denna händelse hände på min mammas 60 årsdag, bara året efter så dör min mamma också, lite tråkiga minnen...
Må de vila i frid!

Ama de casa sa...

Vissa händelser minns man verkligen, var man var när man fick veta, vad man gjorde... Palmemordet, Estonia, World Trade Center...

Estonia var verkligen en hemsk olycka med många offer - inte bara dom som omkom i själva tragedin, sååå många andra påverkades såklart också.

Fint skrivet!

PS: Jag är glad att nu när jag tittar ut så är Stilla havet precis så stilla som namnet antyder.

Eva Trillian sa...

Fint skrivet!