lördag 21 mars 2020

Avbrott i karantänen pga helg.

Idag har min fru varit rökfri en vecka för första gången på 55 år....bra jobbat älskade hustru...du är bäst.
Själv är jag inte nikotinfri men jag håller mig till snuset....än så länge iallafall....!
Nån medicin typ "Champix" fick jag inget recept på då jag istället måste gå till min ordinarie läkare....kort sagt...jag skiter i det ;)

Ska jag knega då nästa vecka...hon var lite fundersam spirometrisköterskan ..."ta det med din chef"...eh..ja...tolkar det som om jag nog borde vara hemma...får se hur jag gör...hoppas att kanske en vecka till kan räcka för att jag ska jobba hemifrån tills detta är över.
Jobbar redan hemifrån, fast sjukskriven....ja..jodå...äh...får fundera på detta.

Nu på morgonen gick jag in och beställde hem de mediciner jag behöver...men även där har "bunkringsbeteendet" slagit till...hälften av det jag skulle ha var tillfälligt slut.
Tur mitt prepperbeteende under de sista åren har fått mig att ta ut så mycket jag kan i tid, fast egentligen, det där högkostnadsskyddet vill väl de flesta trots allt utnyttja?
Frikort för sjukvård har jag också fått, räcker till slutet av Maj.

Det var väl inte så man tänkt sig i sin barndom, jag ville bli Cowboy eller indian, ett tag där tyckte jag yrket krypskytt verkade spännande....barndomens naiva framtidsvisioner...har för mig Polis var på tapeten också när det gäller yrke...men aldrig, jag upprepar "ALDRIG" att jag såg framför mig att jag skulle bli innehavare av frikort till svensk sjukvård...inte heller "fri" medicin efter att högkostnadsskyddet trätt in på banan.
Nä..jag skulle satsat på Cowboy...hade varit bättre. ;)


Men allvarligt då...visst....medicin...kan ju vara så att leveranser inte fungerar som det ska pga alla stängda gränser men jag tror inte det...!

Sambandscentralen in Action ;)

Ha det fint.

PS: Tack för alla lyckönskningar angående mitt läkarbesök.

7 kommentarer:

Ingrid sa...

Grattis till hustrun som klarat en rökfri vecka. Det är inte det lättaste minsann. Jag har varit rökare så jag vet hur det kan vara.
Hoppas att dina mediciner kommer som de ska.
Ha en skön helg!
/Ingrid

Ama de casa sa...

Duktigt av frugan! :-)

Haha! Krypskytt lät som ett något annorlunda - men kanske spännande? - yrkesval :-)

Själv ville jag bli tävlingsryttarinna. Inte heller helt realistiskt :-)

Ha en härlig helg i det fria!

BP sa...

Har rökt ungefär lika länge som din hustru som verkar ha det jag inte har, nämligen viljestyrka och motivation. Stort GRATTIS till henne. Är full av beundran!

Tycker absolut att du ska stanna hemma en vecka till och jobba hemifrån. Det är ju det som rekommenderas, två veckors hemkarantän så... Dumt att utsätta sig själv eller andra i onödan.

Så bortskämda vi är i Sverige egentligen med frikort och högkostnadsskydd. Inte många länder som erbjuder denna "lyx". Tänker på alla i USA som inte har något skyddsnät alls. Grymt.

Susjos sa...

Så bra jobbat av din fru!!! Stort Grattis, kämpa på båda två utan cigaretter, det går om man har viljan!

Krypskytt eller polis,spännande yrken! JAg ville ett tag bli bibliotekarie, för jag älskade att vara på biblioteket och läsa böcker! Haha, jag blev ju långt ifrån en bibliotekarie..tro det hade blivit lite tråkigt i längden!

Jag har också frikort nu, efter alla mina läkarbesök här i vinter, grattis till oss, eller nåt?

Ha det fortsatt bra!

http://kraka.moah.se sa...

Frikort till läkare får man ju relativt lätt med tanke på vad det kostar att gå till doktorn. Tror det var 550 kronor för ett besök hos husläkaren senast. Det var dock länge sedan, typ februari 2018 så det kostar säkert minst en hundralapp till numera.
Däremot brukar jag inte komma upp i frikort för läkemedel. Möjligen någon enstaka gång.
Bra att sluta röka! Då har man mycket på plussidan om man hamnar i en IVA-säng.

Ha en bra söndag!

Znogge sa...

Bra jobbat av kvinnan i ditt liv! Själv slutade jag röka för en herrans massa år sedan men har trillat dit på snuset igen. Det får vara för stunden...

God söndag!

Carita Liljendahl sa...

Fint kämpat av er båda - fortsätt stötta varandra!