måndag 16 mars 2020

Jo...jag blev hemma iallafall.

Allt annat vore väl dumt när nu våra styrande till och med säger att medborgarna måste ta sitt ansvar för att stoppa spridningen av Corona.
Då jag faktiskt har känt mig lite förkyld sen i fredags, kan hända bara ett hjärnspöke men ändå, och dessutom är i riskzonen inklusive min hustru så skiter vi i det och stannar hemma en vecka liksom 15 andra på kneget.
Men skolan är igång.

Började denna måndag med lite kvalitetstid tillsammans Zenith...jo...att ha katter är fint om än på deras villkor...det blir så bra så.

Nu ska man då hålla sig inomhus, vi har ju ett litet förråd här hemma för ändamålet då vi ju "preppat" några år lite allt eftersom.
Är väl egentligen mitt i en period då vi byter ut allt eftersom mot nyare varor och äter upp det som är på väg mot sista datum även om jag vet att det håller längre än så, men vi har för ett tag trots det.
Det enda vi inte "preppat" är just det som halva sverige tycks se som guldreserven i fort knox...toapapper...jag måste ha missat något där fast vi brukar ju ha för minst en månad i lager iallafall förstås men folk tycks vara helt hysteriska när det gäller just toapapper.

Underligt...fast nånstans läste jag att folk är rädda för dysenteri...får nog googla på vad det är..var inte det något som spreds i områden med dåligt vatten?
Vatten har vi ju...i kranen för den som inte visste det ;)
Som sagt...får googla...är okunnig på området.
Man ska väl inte måla den där fan på väggen....jag brukar ju inte oroa mig även om man i vissa fall skulle det...fast denna gång är jag faktiskt orolig...förklarar mig härmed i karantän.

Ha det gott alla.

8 kommentarer:

Ama de casa sa...

Helt rätt beslut där! Här är vi också i karantän även om vi inte har minsta lilla symptom, och den är inte direkt frivillig. Men, men. Jag hoppas att åtgärderna ger resultat så man kan få hejd på det här otäcka viruset.

Hamstringen av toapapper är verkligen helt hejdlös. I alla stora affärer vi varit inne i på sistone gapar dom hyllorna tomma.

Ha det gott och krya på!

Ama de casa sa...

Glömde: Mysigt kattmys i båda dom senaste inläggen :-) En väldresserad Ozzy också som har lärt sig "Fot!" ;-)

Ingrid sa...

Klokt att stanna hemma i karantän. Här ställs det ena efter det andra in. Det där med toapapper är verkligen helt hysteriskt.
Ha en fin dag tillsammans med den söta kissen!
/Ingrid

tanthuset.blogg.se sa...

Klokt Micke!! Vilken mysig början på arbetsveckan du fick :) Dom är ju för goa dom små liven <3 (när dom vill) Guldreserven i Fort Knox, ja det kan man ju tro!!! Jisses vad har folk hamstrat för mat när dom behöver så mycket toapapper????? Måste kolla om Soldatens ärtsoppa på burk finns kvar i hyllorna!!
Ha det så gott i karantänen, det blir nog bra, ska du se!

znogge sa...

Klokt val av dig/er.

Ha det gott på hemmaplan!

BP sa...

Helt rätt tänkt! Du tar helt klart ditt ansvar. Å att lata sig med Zenith och vara "inbillningssjuk" framför tv:n med lite konspirationsteorier är inte helt fel.
Å ni borde ju klara er åtminstone i fyra veckor, då ni har preppat. Men att du inte tänkt på toapapper;-) okej då, det är nog det enda vi inte behövde hamstra. Toa- och hushållspapper handlar vi alltid i storpack hos Lidl. Å då inte bara ett storpack. Så där klarar vi oss ett par månader - hoppas jag...
Å dysenteri vill jag då inte få, inte diarré heller för den delen.
Är också aningen orolig den här gången, för vi och hela världen befinner sig ju i en skräckfilm av värsta sort, som ingen väl trodde att man skulle få uppleva.

PS. Alla 70 plussare uppmanas ju också ikväll att gå i "husarrest". Det tycker jag mindre om kan jag säga. DS.

Ditte sa...

Vilket bra beslut! Och är man i en riskgrupp så är man. Bra att ni är välförsedda med varor. Vi är det alltid och det känns bra. Även vattenreningstabletter har vi. Kan ju ev. vara bra att ha och någon plats tar de ju inte. Vad gäller toapapper så verkar dte helknasigt att folk köpt på sig en hel livsförbrukning. Tror man att pappret hjälper mot Corona.
Visst är hela situationen obehaglig och vi kan ju inte heller styra den.
Ha det så bra ni kan.

Herr Nilssons Fru sa...

Ja man får ta sitt ansvar är man inte bra får man stanna hemma. Jag mår bra men vi ska jobba hemma om vi kan o jag kan det men ibland måste jag in. Man får umgås via telefon o nätet nu, lite trist men de e ju bra om de får bukt med smittan.

Jag förstår inte heller det här med hamstring av toapapper. De tillverkar i landet o produktionen går så ja affärena fyller på. Oh vad ska man ha alltid till. Snyta sig i kanske.
Vem vet.

Mysigt de här med kvalitets tid med sina djur.
Kramiz