måndag 29 juni 2020

Måndag igen.


Frugan fick ju ett "självtest" i brevlådan förra veckan, ska väl se till att hon faktiskt gör det också tänkte jag när nu regionen äntligen skickat ett.
Borde väl alla få i sin brevlåda men jag antager i min oändliga ödmjukhet att det skulle kosta för mycket.
Ärligt talat, många skulle nog skita i det om de fick ett sådant test så då skulle det ju vara att kasta pengarna i sjön.

Spårvagnarna och bussarna är fulla i denna värmen då alla plötsligt ska ta sig till en badstrand, ja, inte denna då den är på väg upp till Angered, men på väg åt andra hållet fylls den sakta men säkert på för att till slut vara överfull, många vill ta sig ut och bada i värmen.
Börjar undra om man inte skulle göra som man sett på tv  i USA där brandkåren låter vattenposterna spruta ut en massa vatten så att ungarna kan svalka sig åtminstone, men jag antar att grundvattnets nivåer är för låga här för att göra så.
Men det är ju Covid-19 tider....ett undantag kanske vore på sin plats?
Jag lovar att gå ner och pissa i ett dike tre ggr om dagen för att hålla grundvattennivåerna på en bra nivå ;)

Men nu...lite vila och svalka så att man orkar gå upp imorgon och ta sig till kneget, bara fyra arbetsdagar kvar innan semestern.

Ha det fint.



9 kommentarer:

Ditte sa...

I Stockholm kan i princip alla testa sig. Men appen, där man ska anmäla sig kraschade tidigt och har man inget Bank ID så går det inte heller. Så nog är tanken god men verkligheten en annan.
Hoppas nu att din fru tar självtestet och skickar iväg det. Men som du skriver är det ju ingen idé att skicka ut testet till alla. För många skulle inte skicka tillbaka det.
Kan tänka mig att spårvagnarna är fyllda men undrar varför man inte bara tar in så många så att det är gott om plats. Och sedan sätter in fler spårvagnar efter hand. Önskar man skulle göra så i Stockholm också.

Ha det fint du också.

BP sa...

Efter operationen tillhör ju din fru en riskgrupp, så inte mera än rätt att hon och andra i riskgrupper får ett "självtest". Här i nollåttaland får man boka en tid och komma till en vårdcentral om drygt en månad eller så läste jag på en blogg. Att komma fram på 1177.se tog fyra dagar. Hon fick en tid i sin egen kommun. Hennes syster (70+) fick också en tid, i slutet av augusti i en annan kommun. Hon ska visst åka kommunalt, och det avråds ju 70 plussare att göra. Suck säger jag bara.

Bilden du tog på spårvagnen är faktiskt en höjdare. Kompositionen är klockren.

Folk i bussar, på tåg/spårvagnar och nu även på båtar är däremot ingen höjdare. Om man vill stoppa smittspridningen är det nog ingen smart idé att låta folk trängas i 30 graders värme...

Önskar dig en snabb fortsättning av den här veckan!

Veiken sa...

Vilken tur att din fru fick ett test! Tyvärr lyser tester med sin frånvaro här. Inte för att jag tror att vi är smittade.
Spårvagnarna ä väl överfulla ut till öarna nu. Jag har en vän som bor på Donsö. I går kväll gick dom förbi Isbolaget, som är en restaurang. Hon hade aldrig sett så mycket folk förut som det var igår.
Trevlig semester!

Susjos sa...

Kul foto med duvorna och deras plakat!
Såklart ska din fru ta testet, kan vara skönt att veta om man har antikroppar eller inte. Tyvärr hade inte jag det, trots att jag jobbat nära Covid-19 positiva patienter. Visst är det viktigt att vi fortfarande håller distans!
Kämpa på några arbetsdagar till, snart så!!!

Znogge sa...

Jag tror inte heller att alla hade gjort testet så det hade säkert blivit en onödig kostnad. Smidigt i alla fall om man redan skulle ha antikroppar men så tror jag inte att det är...

Ha en finfin tisdag!

Ama de casa sa...

Det verkar onekligen funka olika från kommun till kommun, eller det kanske är från landsting till landsting? Olika är det i alla fall. Här vet jag inte vad som gäller för regler för att få testa sig, fast vi är ju inte inom nån riskgrupp så vi fortsätter "bara" med att vara försiktiga och hålla avstånd.

Ha ha! Älskar bilden på duvorna :-D Här är dom mer rädda om sina statyer och ett flertal av dom har blivit försedda med munskydd :-)

Ha det gott - snart bara tre dagar kvar till semestern :-D

Mia sa...

Har din fru fått ett "självtest" ska hon givetvis göra det, allt för forskningen. För övrigt är jag ganska undrande vad testningen är till för, det är ju en ögonblicksbild. Blir du testad negativ så kan du vara smittad dagen efter!

tanthuset.blogg.se sa...

Corona eller grundvattnet....pest eller kolera???
Nedräkning nu då, vad skönt!! Ha det gott, Micke!

Lotta sa...

Då börjar jag med att önska dig en fantastisk och avkopplande semester. Jag ångrar mig så det svider att jag inte tog sommarsemester i år. När huvudet är dumt får kroppen lida. De där testerna är ingen kul måste jag nog säga. Möjligt om man får göra det på sig själv, hur detta ska gå till vet jag inte för man kan aldrig sticka pinnen så långt in i näsa samt rota runt till näsan blöder på egen hand. Jag kommer att springa tills benen är i spillror ifall jag måste genomlida detta en gång till.
Hur som så regnar det hos mig!