söndag 24 september 2023

Vilodagen kallad söndag.

Förr var ju söndagen den obligatoriska vilodagen för alla i sverige, bortsett från de som behövde arbeta på sina åkrar antar jag.
Lördagen var arbetsdag, man slutade lite tidigare bara, skolan hade också verksamhet igång.
Försökt förklara för barnen på skolan hur bra de egentligen har det och jag tror det gått fram till dem även om de nog känslomässigt inte kan förstå, de är ju bara barn trots allt.

Pizza stod på schemat här idag på hemmafronten, egengjord Libapizza, det ni...det är grejer det.
Fick ju syn på appen i telefonen för "Foodora" och kikade lite där innan jag insåg att vi ju hade allt hemma för att göra "eget", det var ju bara att köra igång.

Har i helgen gått in i systemet på min arbetsplats för att lägga in om semesterdagar, mellandagarna först men även två dagar under höstlovet.
Vi har ju lovskola de första tre dagarna men sedan får det vara bra för den veckan känner jag.
Sedan har jag nästan förbrukat årets åtta semesterveckor, en dag till har jag, den karamellen ska jag suga på ett tag till tänkte jag. ;)

Men nu tillönskar jag er en fin söndagskväll.

9 kommentarer:

LillaSyster sa...

Mmmm hemgjord pizza!
Då är det bara att invänta och se om du får ledigheten beviljad =) jag håller tummarna!

Ingrid sa...

Libapizza har jag aldrig provat, men det ser gott ut.
Ha en fin söndagksväll!
/Ingrid

BP sa...

Åtta semesterveckor - WOW! Ja, gissar att lärarna har ännu fler veckor. Men det är ni värda med tanke vad ni får stå ut med under ett läsår.
Firth things first - semesterplanering - hahaha! Det gäller att prioritera rätt ser jag;-)

Har aldrig gjort pizza själv, men har sett libapizza hos Susjos ett antal gånger. Och nu är det din tur. Ser himla god ut måste jag säga.

Och jag använde faktiskt Foodora-appen ikväll och klickade hem en kebabrulle, bara för att. Har inte ätit kebab på flera månader, så suget fanns där;-)

Önskar dig en riktigt bra början på nästa vecka!

Anna i Portugal sa...

Smart att göra egen pizza istället för att klicka hem den med Foodora. Hoppas söndagen varit bra och att du nu har laddat batterierna för ännu en vecka.

Susjos sa...

Mums med Libapizza, så enkel att göra och så god!
Ja, semesterdagarna ser man till att få ut så det passar bra!
Ha en bra start på den nya veckan!

Åke sa...

Hemmagjord pizza får höga poäng :) Och på sjunde dagen vilade vist skaparen också :) Vi sköter om oss.

wiper sa...

Söndagar var verkligen en vilodag förr och som du säger så var lördagar även en arbetsdag. Bra att du förklara för eleverna hur det var förr.

Pizzan ser jättegod ut.

Då önskar jag dig en härlig början på nya veckan

znogge sa...

Libapizza är definitivt en favorit här hemma så det får det bli framöver känner jag.

Ja, tänk att det var skola på lördagar förr. Tack och lov att det försvann.

Smidigt att ha koll på semestern. Ett par dagars ledighet i samband med höstlovet låter väl kanon tycker jag.

Önskar en fin måndagskväll nu!

Veronika sa...

Det ser verkligen gott ut måste jag säga trots att lunchen är intagen så blev jag smått sugen på en tugga.
Jo det var inte många lediga dagar förr i tiden och det kan vara viktigt och bra att barn idag får veta hur bra det är med dagens skolgång. Har ni funderat på att ha en gammaldags skoldag på lördag så de kan prova på?
Nu vet jag inte ålder på barnen men det kan vara lite skoj kanske och nyttigt.

Önskar en fin tisdag
/Veronika