tisdag 5 mars 2024

Andra och sista studiedagen avklarad.

När det är studiedag med SKUA så, som igår, är jag oftast med första passet, en macka bekostad av skattebetalarna står ju på tur efter det passet, man får ju bara inte missa det. ;)
Dag två med PDV, idag, var mer av intresse för min yrkesroll.
Larmet gick:
Detta var första delen av två, samma larm men i första delen skulle man fly från området, andra delen bestod av att gömma sig.
Lite lättare när man är bara vuxna, med kidzen blir det väl lite knepigt.
Hoppas verkligen att vi inte behöver använda oss av dessa erfarenheter.

Men nu tillönskar jag er en fin kväll, ha det bäst.

7 kommentarer:

BP sa...

Bra att du har överlevt de två dagarna.
Egentligen borde ni vuxna som gått kursen omedelbart sätta se nyvunna kunskaperna på prov. alltså göra en inrymningsövning MED barnen. Jag menar nu kommer ni ju ihåg proceduren som ni förhoppningsvis aldrig behöver använda i skarpt läge, men ändå.
Minns att vi minst en gång/år hade en brandövning på jobbet med utrymning och tidtagning. Det borde man göra på skolor också - både ut- och inrymningsövningar.

Ditte sa...

Bra övningar och vem vet när dessa kan bli aktuella att tillämpa- Har genom min kära pappa tränat en hel del på både självförsvar, krishantering och annat och den dle finns kvar.Men visst är styrkan numer nedsatt.Dock finns viss teknik.
Håller med dig. Bäst att inte behöva använda sig av detta.

Ingrid sa...

Jag hoppas verkligen att det här bara blir en övning och att ni aldrig behöver uppleva det i skarpt läge.
Ha en fin kväll!
/Ingrid

Geddfish ♥ sa...

Jättebra övning, då är man bättre rustad. Dock ska inte sånt här få hända i verkligheten, usch.

znogge sa...

Det är bra att ni tränar och är förberedda men sedan hoppas jag att ni aldrig behöver tillämpa det i praktiken. Får eleverna träna också? Det är ju en sak att vuxna kan men det gäller ju att eleverna är med på banan.
Skönt att studiedagarna gick bra och vilken tur att du inte missade mackan ;-)

Ha det gott!

Veiken sa...

Bra att man tar detta på allvar och utbildar i det, men det är förfärligt att det ens kommer på tal.
Ha det fint!

Lotta sa...

Bra att få öva samt lära hur det ska gå till, men jag hoppas som du att det stannar där. Vi ska inte behöva uppleva sådant. Kan det inte bara få vara lugnt.
Idag är det fredag igen och det vet jag att du gillar :-)
Ha en go sådan!