lördag 20 april 2024

Lördagen den tjugonde april 2024.

Som Kraka brukar skriva på sin blogg, fri sovning, sååå härligt ju och samtidigt så välbehövligt.
För min del brukar det bli att jag återuppstår vid nio-tiden, funkar för mig bara frugan står för tillverkningen och serveringen av morgonkaffet...bra kvinna det där. ;)

En lördag, ja, det ska man väl kunna stå ut med, inget arbete att gå till och dessutom även ledig imorgon söndag, såååå gott verkligen.
Det är ju det som verkligen är "återhämtning", så välbehövligt för alla oss slavar i arbetslivet, det har verkligen gått framåt med detta.
Förr arbetade man ju även på lördagar, skolan var också igång på lördagar, vad man än tycker om utvecklingen så är ju 40-timmars-vecka inte helt fel.
Jag är inte mycket för politik i dessa tider, smutskastning till höger och vänster på ett högre plan än förr.
Usch är väl rätta ordet antar jag i all ödmjukhet jag kan uppbringa.

Stackars Kermit, kan verkligen relatera till det....ibland...åtminstone på måndagar. ;)


Ha en skön lördag nu alla ni fina läsare.
 

10 kommentarer:

http://kraka.moah.se sa...

För mig blev det inte fri sovning, har lite "pyssel" på morgonen och sedan ska jag iväg till jobbet.
Ordet sovning har jag lyckats sprida till många omkring mig. Borde bli nytt nyord tycker jag. Men man har ju inte ens fått in självsamhet som ett "riktigt" ord. Ändå tycker jag att det är så stor skillnad på att vara ensam och att vara självsam.

Den där repliken från Kermit kan jag relatera till. Antar att du också har det perspektivet, jag vet ju var du bor. Jag är så glad varje dag att min port inte blivit sprängd. Bor på bottenvåningen och sprängs porten är det högst troligt att jag inte överlever. Mina katter har jag inackorderat hos min son, vill inte att de ska vara ensamma hemma i lägenheten.

Usch, nu blev det för mycket allvar. Ha en riktigt fin lördag utan tankar på jobb, sprängdåd och annat elände!!

LillaSyster sa...

Det där med att sova på morgonen.....inte min grej, har alltid vaknat tidigt. Men njut du av att du kan sova länge imorgon också. Önskat dig och frugan en solig och fin lördag!

Marianne sa...

Fri sovning, ett mycket bra uttryck! Läste Krakas svar, självsamhet, även det ett bra ord.
När jag var barn gick jag i skolan på lördagar de första åren, halvdag som slutade med "roliga timmen" Mor var lärare så hon jobbade 6-dagarsvecka och många kvällar då hon rättade skrivningar.
Önskar er en fin helg!

Klimakteriehäxan sa...

Ägnar mig gärna åt fri sovning, men det funkar förstås inte alltid - i dag funkade det exempelvis inte, skjutsade Dottern vid niorycket genom ett nästan heltomt Stockholm. Vilket får mig att tro att väldigt många andra just hade fri sovning, passande väder för den aktiviteten verkligen!

Äventyret framtiden sa...

Njut av helgen, sov så sjuttons mycket du kan och orkar. Jag är för det mesta morgonpigg...men börjar lära mig att inte vara det längre.

Trevlig helg!

BP sa...

Du lär inte ha några problem att vara pensionör kan jag lova. Där ingår fri sovning varje dag om man vill. Och det vill man.
Det märkliga är att 40-timmars vecka visserligen är betydligt kortare än arbetstiderna på 1800- och 1900-talet, men om du tänker efter så är det endast lärare och läkare på vårdcentraler samt butiksanställda som fortfarande har så långa arbetsdagar. Kontorsråttora har 38-timmarsvecka och vissa kommuner funderar på 6 timmars arbetsdag...

Susjos sa...

Som tur är kan jag sova fritt de flesta mornar ;-)
Å som tur är har jag inte 40-timmars vecka, en fördel med att jobba natt, puh!
Har ett svagt minne av att jag gick i skolan på lördagar när jag gick i ettan.

Kermit där, haha!
Ha en fin lördagkväll!

Ditte sa...

Skönt med helg och att du kan disponera tiden som du vill. Och inte minst ingen klocka att ta hänsyn till. Önskar dig en skön söndag.

Ingrid sa...

Jag har alltid varit en morgonmänniska och under alla år på Stenstugu haft klockan stående på ringning 5:30, söndag som vardag.
Men med ålderns rätt har morgnarna i sängen blivit allt längre och nu går jag upp vid halvåttatiden.
Sen firar jag helg med att ligga lite längre än det, ibland känns det skönt, ibland inte.
Ha en skön söndag!
/Ingrid

Anna i Portugal sa...

Jag har haft fri sovning i princip sedan 2008... att sköta om mina egna arbetstider har varit viktigt för mig. Och även om jag bokat in möten tidigt ibland så jag fått ställa klockan så har det oftast varit utan väckarklocka. Särskilt sedan Roger började jobba med mig också. Nu fortsätter vi den stilen, när klockan är ställd sover vi dåligt :) Trevlig söndagseftermiddag!