söndag 14 april 2024

Startrek i helgen igen....Voyager.

Första kvinnliga befälhavaren i serien och vad jag vet även den enda, än så länge.
Eh...nä...vi tar något annat, blir för nördigt annars. ;)
Men bra är den iallafall.

Helgen har avlöpt väl här hemma på femte våningen, lite städning av vårt kök är det enda vi gett oss in på i städväg, man kan ju inte städa hela tiden känner vi, dessutom var det ju storstädning förra veckan om jag minns rätt.

Veckan som kommer över krönet här innebär "Nationella prov" för niorna på fredag, de ser inte fram emot detta kan jag säga, men det hör ju till när man går i grundskolan, prov efter prov för att se hur det ligger till med "utvecklingen" kunskapsmässigt, deras betyg ska ju dessutom  sättas en sista gång innan de går ur grundskolan.

Ozzy tillönskar er en fin söndag.

Så även jag. :)

11 kommentarer:

Ingrid sa...

Tack, jag hälsar Ozzy och dig detsamma!
/Ingrid

LillaSyster sa...

Känns skönt att inte gå i skolan och utsätts för prov. Fina Ozzy, stormen ryter här så jag har intaget ryggläge och en bok i mina händer. Ha en bra filmsöndag!

BP sa...

Susjos och jag är nog de enda som inte sett ett enda avsnitt av Star Trek - hahaha. Min man var ett lika stort fan som du.

I motsats till dig har jag faktiskt tagit uti med städningen (läs: dammsugit igår och swiffat idag). Nu knastrar det i alla fall inte längre under tofflorna;-)

Jag skulle gärna vilja göra ett nationellt prov igen. Bara för att. Minns man? Hur ser det ut med allmänbildningen? Jag gör faktiskt ibland IQ tests - bara för att. Med väldigt varierade resultat kan jag säga;-)

Önskar dig en bra början på veckan - trots "Nationella prov";-)

Znogge sa...

Snart är grundskolan ett minne blott för årskurs 9 men det är ju inte klart ändå. Krävs många år numera.

Ozzy ser verkligen ut som herre på täppan! En stolt och fin katt!

Önskar er en god kväll!

Susjos sa...

BP har rätt, har inte sett något av Star Trek, men det har säkert min man!

Nej, städa kan man inte hela tiden, men apropå det, nu har vi köpt en sladdlös dammsugare, ska bli spännande och se hur bra den är!

Fina Ozzy, trevlig söndagkväll till er också!

Äventyret framtiden sa...

Ja, jag borde i min tur ta tag i städandet ordentligt men drar mig. Ser hellre på Ozzy!
Vilken katt!
Ha det gott Guldkryckan!

Ditte sa...

Vad gäller "Star Trek" ansluter jag mig till BP och Susjos. Men smaken är ju olika.
Skönt att du haft en bra helg.
Ja, N.P här ju till och bra att eleverna får lite koll på vad de kan och vad som de kan förbättra.
Bilden på Ozzy är så fin. Och en fin katt är det ju helt klart.
Önskar dig en bra start på veckan.

Marianne sa...

BP och Susjos får sällskap av mej, jag har inte heller sett Startrek, vad är det, liksom? Haha
Nationella prov, nix det var inget jag längtade efter i plugget.

Sv: Jag brukar inte heller vara intresserad av mat när jag är sjuk, men denna omgång kände jag suget, kanske för att jag knappt har ätit "riktig" mat de sex veckorna i Stockholm, vad vet jag? Kroppen är fantastisk på att ta hand om sej när vi slarvar.
Ha nu en fin start på veckan!

Lotta sa...

Ozzy verkar ta allt med ro. Katter vet hur livet ska levas. Vi borde lära av dem :-)
Nationella proven, då blir det en hel del cola och annat ätbart för att hålla huvudet på skaft.
Önskar dig en finfin vecka i kunskapens tecken!

Anki sa...

Jag sällar mig till skaran som inte sett "Star Trek"!
Ser ut som en lagom helg där på femte våningen!
Är glad att jag slipper de där proven :)
Fina Ozzy!
Ha nu en bra start på veckan Micke!

ibod11 - Ingrid sa...

Startrek Voyager är den klart bästa serien i Startrekfamiljen. Men då har jag inte orkat engagera mig i de senaste filmerna. Gillar de äldre mer.
När jag en gång i tiden gick i skolan var nationella prov inte det som avgjorde betygen. De var till för att ha koll på att kunskapsnivåerna låg i linje över landet men det var aldrig någon stress eller press att vi just då skulle prestera som bäst. Ibland tycker jag att det var bättre förr.