måndag 6 maj 2024

Första måndagen i Maj 2024.

Inte många veckor kvar nu till semestern men mycket ska avverkas på skolan, niorna ska på sin stockholmsresa som är brukligt numera på skolan, efter att man slutade åka till Auschwitz med skolan under pandemin, så blir det numera Stockholm och de flesta av dem ser fram emot det.
Riksdagshuset och gröna lund ska besökas, tur jag slipper följa med. ;)

Vi som är kvar i klassen, sjuor och åttor och två vuxna ska ta oss till Universeum är det tänkt, kika på lite djur och annat som finns där, bättre än att sitta på skolan och "häcka".

"Balen" som niorna alltid haft på skolan ska ju också avverkas fast det kallas inte "Bal" längre utan någonting med "avslutning", minns dock inte riktigt formuleringen.
Allt för att kidzen som kanske inte har en kostym eller klänning och kanske inte har råd med det ska känna någon press, bra tänkt tycker jag.


"Skansen kronan" har niorna haft sin avslutning vid de sista åren, god mat osv, ett fint ställe att ha sin avslutning på, hoppas vädret är på vår sida nu bara.


Men nu blir det vila, ha en fin kväll alla. 

9 kommentarer:

Znogge sa...

Nu är det inte mycket kvar av terminen och jag kan tänka mig att det är många som ser fram emot sommarlovet. Att åka till Stockholm är väl inte fy skam det heller även om Auschwitz varit väldigt intressant också.
Här hos oss vet jag inte om man har kvar balen i åk 9 men förr var det en stark tradition. Gymnasiet har det däremot. Om jag inte har helt fel finns det något ställe där man kan låna kläder om man inte själv har. Vår kommun är förvisso en rik sådan men det finns ju undantag även här.

Önskar en god kväll nu!

wiper sa...

Så skönt att du snart får semester och så härligt för eleverna att få resa iväg och både vila och uppleva lite extra. Det är många händelser ser jag innan skolan avslutas för terminen.

Vad nostalgisk jag blir när du nämner Skansen Kronan ;) Hoppas verkligen det blir fint väder.

Ha nu en skön kväll Micke
Hälsning från Malin

Ditte sa...

Ja, terminen närmar sig slutet. Förstår att du börjat räkna ner. Visst är det trist att reorna till Auschwitz inte längre är aktuella. Tycker ju de bättre fyllde en funktion än att se Stockholm- Och för de som stannar hemma låter det ju fint med lite blandat. Och Universeum är ju häftigt.
Ja, detta med bal...Blir säkert fint även med en avslutningsfest som inte kräver någon direkt klädkod.
Önskar dig en bra vecka och kort är den ju också.

Susjos sa...

Ja, nu är vi inne i maj, tiden går fort...det kan ju dock bli lite varmare ute tycker jag. Kul att niorna får åka på en resa, Stockholm är inte så dumt ;-)

Fint att det blivit ett annat ord än "bal" för niorna, så de inte känner en sån press på balklänning och kostym!

Ha en fin fortsättning på kvällen!

BP sa...

Lite skillnad mellan Auschwitz och Stockholm kan jag tycka. Att åka till Auschwitz som skolavslutningsresa är riktigt, riktigt dåligt - enligt mig.
Hursomhelst skulle jag inte vilja vara ansvarig för niorna eller någon annan klass för den delen. Universeum har jag aldrig hört talas om, men det är ju i alla fall på din hemmaplan så att du kan sova i din egen säng på kvällen;-)
Bal är ju återigen nåt som USA har exporterat till Europa. Håller helt med dig att avslutning är ett bättre ord och att ungarna kan ha på sig precis vilka kläder som helst. Okej då, inte badkläder direkt, men du förstår vad jag menar.
Han en trevlig kväll nu i det ljuvliga vädret:-)

ibod11 - Ingrid sa...

Det låter som ett bra alternativ att stanna på hemmaplan och besöka Universeum i stället. Som jag minns det ett väldigt givande besök.

BP sa...

Me again: Tänkte bara påminna om första semin i ESC imorgon, start klockan 20 i svt1. OM ni är sugna alltså. Susjos har ju packat hela dagen, hon och schlagerkompisen åker till Malmö imorgon, men jag har ingen aning om de ska kolla semin live...

Stefan sa...

Universum låter trevligare än Gröna Lund.
Förstår att du ser fram mot en lång semester. Min särskilt långa semester är bara i sin linda :)

Marianne sa...

Jag minns att det var en del utflykter i slutet av vårterminen, det gav en skön förkänsla av sommarlovet.

Så himla bra att de blir mer normal avslutning, jag har länge tyckt att det är överdrivet och funderat på hur föräldrar får ihop till dessa balkläder där jag hört om klänningar för flera tusen kronor och dyra håruppsättningar hor frissa. Hur många föräldrar skuldsätter sej för att barnen ska få det "alla andra får".
Det var tillräckligt dyrt med examenskläder och fest till mina pojkar på 90-talet.
Ha en fin fortsatt vecka!