söndag 19 oktober 2014

Det där med ubåtar då.

Jag är ju en av dem som älskar ubåtsfilmer, hur de åker runt under vattnet utan att synas, det där "pingandet" från sonar när övervattenfartygen från annan nation söker efter dem och hur det kastas sjunkbomber över dessa ubåtar varvid besättningarna ruskas om ordentligt, kanske åker ner till botten en stund innan de lyckas reparera något så att de kan återvända till ytan igen.
Jo, jag gillar sådana filmer...verkligen.


Nånstans tror jag förkärleken för dessa ubåtar tillkom när U-137 gick på grund i svenskt skyddsområde i början på 80-talet.
Nyheterna hade extrasändningar...Torbjörn Fälldin satt där en dag och talade om att "Ryssen" minsann hade kärnvapen också.

Allt detta ledde ju till att när lilla Guldkryckan badade på sommaren och var på väg med cyklop och simfötter ut till en liten "Kobbe" på 3x4 meter 15 meter från stranden så sneglade han utåt havet där efter just en ubåt, man visste ju aldrig ;)

Miniubåtar är det ju då idag som de söker efter tydligen, sådana där som transporteras under riktiga ubåtar eller i ombyggda större båtar.
För en gammal "Ubåtsnörd" som mig är detta rena julafton.
__________________________________________________________________

Så mycket bättre inleddes ju igår på TV och visst, Guldkryckan satt ju där och kikade förstås och utan att gå in alltför mycket på artisterna, måste de alltid svara när någon meddelar att de ska spela en av dagens huvudpersons låtar:

Nej men...är det sant?


Alltså....jag blir ju trött...men vem bryr sig om lilla mig? Ha ha :)



Ha de gott.

15 kommentarer:

badtant.bloggo.nu sa...

Skulle ALDRIG sätta mig i en U-Båt...Kollade oxå på Så mycket bättre och gillar verkligen det programmet, men visst är det lite fånigt då de låtsas bli så förvåndade...
Ha en fin Söndag. Kram på dig.

BP sa...

Jag gillar också filmer med u-båtar. Minns speciellt filmen Oktober med Shaun Connery i huvudrollen. Där satt jag också klistrad framför rutan.
Åsså måste jag medge att jag inte har tittat på tv igår. Ska genast kolla Aftonbladet.

Herr Nilssons Fru sa...

Har sett en film om U-båtar, har varit nere i u-båtar o vändas och tänkt. hur kan de leva o verka här....inget för mig, jag gillar inte instängdhet o de tycker jag man har i en u-båt. Men ändå kul att få komma ombord o se hur de är.

Däremot älskar jag "Så mycket bättre" har just kollat det, för igår gjorde jag så mycket roligare saker än kollade TV :)

U-137 skrämde vettet ur oss nästan när den låg fast här utan för stan..hua..ja den händelsen skakade väl om hela Sveriges befolkning.

Kramiz

Veiken sa...

Så mycket bättre är ett jättebra program, men ibland undrar jag över artisternas IQ, när alla blir sååå förvånade över att just dras låt ska sjungas av någon annan. Hallå, är det ingen som har berättat för dom vad programmet går ut på? ;) Ha det jättebäst!

Life of Johanna sa...

Tack för din gissning i tävlingen gissa kändisen. När tävlingen är avslutad kommer rätt svar upp!

Eva Trillian sa...

Skrattar gott år din kommentar om "Nej, men ... är det sant?" Jag satt och knorrade om samma sak ;) Skönt att veta att det finns fler än jag!
Ubåtar - alla har vi våra svagheter tydligen! ;)

Guldkryckan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

ja lite fascinerande är det

Lotta sa...

U-båtar är ju spännande eftersom du finns men oftast inte syns. Minns så väl när U-137 gick på grund här i Karlskorna. Jag var med i norsk tv då, blev intervjuad när min son ville kolla på den STORA helikoptern som svävade över vattnet. Poliser och militärer över allt, blev stoppade hur många gånger som när vi skulle ut till barnen farmor/farfar som bodde bara ett harskutt från där U-båten gick på grund. Man kan ju undra vad de vill :-)

Ha en fortsatt bra dag!

:-)

Per-Anders sa...

Jo, det är spännande att följa ubåtsjakten i nyhetssändningarna på TV. Det skulle vara extra spänannde om svenska militären också lyckades tvinga upp någon främmande ubåt till ytan.

kalebass sa...

Genant är bara förnamnet...
Man kan ju verkligen undra om det är så illa ställt med försvaret eller om det är för att få mera anslag!

Gubben sa...

Tydligen en privat ubåt från en upplevelsefirma. Vilken upplevelse det blivit om Marinen använt sjunkbomber:-))!
Tror vi måste gå med i NATO för våra killar jagar endast minkar och svenska privata ubåtar.

Mia sa...

U-båtar????? Huvva så otäckt, jag tillhör kanske en av de få som tycker de är otäcka, vet inte varför...trots det så önskar jag dig en fortsatt fin tisdag :-))) Kram på er

Andra året i Hjo sa...

U-båtar ska man passa sig för, det skulle aldrig gå väl för mig. Vi får se vad som händer med denna ryska. För rysk är den väl. Hörde en gång på tv en finne, i något sammanhang, kommentera att en ryss är en ryss även om man steker honom i smör. Det kan ligga något i det. I Finland vet man nog.

Life of Johanna sa...

Nu ligger rätt svar uppe i tävlingen gissa kändise