söndag 15 december 2019

Lite förmåner...

ja...det har man om man arbetar för Göteborgs stad...busskortet får man som årskort med avdrag på lönen...man slipper således fylla på en gång i månaden...dock den enda förmånen när det gäller färdmedel då alla subventioner på lokaltrafiken har tagits bort för alla göteborgare.
Men jag är glad att jag slipper ta mig bort och fylla på kortet...jag är så tacksam så.

Så jag beställde mitt nya kort idag som ska börja gälla den första februari...är ju alltid ute i god tid...var i så god tid i början av veckan med samma beställning så det hade börjat gälla redan i Januari...visserligen tycker jag att jag arbetar för två ibland på kneget...men att åka med två busskort samtidigt är ju lite korkat ;)
Raderade den beställningen och provar alltså med en ny beställning....hoppas det fungerar bättre denna gång.

(Gör det inte det så skiter jag i allt och köper bil) ;)

Söndagen går vidare här så som sig bör...kaffet är på gång...dags att avnjuta den sista stunden av frihet innan jag återinträder i min tjänst imorgon bitti.


Nu tillönskar jag er en skön söndagskväll.

Ha det bäst.



7 kommentarer:

Susjos sa...

Va bra med busskort som årskort, hoppas ni får det lite billigare också?
När man jobbar på landstinget så får vi tillbaka pengarna om vi själva behöver gå till läkare, det läggs dock på lönen, så det dras lite skatt på det tyvärr.

Ja, nån ledighet över jul väntar inte mej. Men jag får leva på de två semester- veckorna i november då vi var på Gran Canaria!
Ha en fortsatt skön söndagkväll!

BP sa...

Tror det eller inte, men den förmånen hade vi på mitt jobb också. Eller förmån och förmån, vi fick ju också betala för kortet som drogs från lönen varje månad. Men som du säger, bara att slippa ladda på kortet vid varje månadsslut är ju bra. Dessutom är ju ett årskort billigare än tolv månadskort.

Det var lite roligt att läsa att det inte alltid lönar sig med god framförhållning. Minns att jag hade samma problem när jag fortfarande jobbade och försökte "klicka hem" ett månadskort - hahaha:-)
Önskar dig en bra början på sista veckan innan ledigheten.

Veiken sa...

Årskort är ju bra, men jag tycker att ni kan få det gratis eller betala halva priset. Vid närmare eftertanke så inser jag att ni hade fått betala förmånsskatt! :(
Säkert hyfsat bra som det är!
Jag önskar dig en fin vecka!

Åke sa...

Så trevligt att arbetsgivaren pyntar busskortet så. Jag är långt ifrån kommunala färdmedel sedan två månader tillbaka då jag återgick till resande säljare. Sist jag jobbade i samma företag åkte jag bil uppemot 5000 mil/år. 3600 ca i tjänst och resten privat.

Ama de casa sa...

Ooops! Som det kan bli... :-)
När jag bodde i Stockholm köpte jag alltid tremånaderskort, just för att slippa köpa nya så ofta. Men jag fick allt betala själv.
Nu har vi gratis busskort i Torrevieja (får alla som bor i stan ifall man orkar genomgå den byråkrati som föregår att man står där med kortet i sin hand ;-) ).

Ha en riktigt fin start på veckan!

Mia Halvarsson sa...

Men så tokigt! Hoppas det ordnar sig med den nya beställningen då....Här behöver vi inte tänka på sånt, det går ju inga bussar!!! Trots att politikerna vill att vi ska åka kommunalt :D
Snart är det jullov, Micke...måste kännas som ett hallelujamoment!

Ditte sa...

Nja, någon direkt förmån är det ju inte om du får avdrag på lönen för kortet. Men fint att du spar in besväret att fylla på det. Kanske är det själva förmånen.
Hur som önskar jag dig det bästa och en bra vecka.