tisdag 28 april 2020

Lite vin är ju aldrig fel.

Vardagen är ju här igen, och med den allt resande till och från kneget, det som man i allmänhet vill att folk ska göra med sin egen bil för att undvika covid-19.
Men har man ingen bil så har man inte och än så länge tycks det ju fungera någorlunda, man trycker nyllet i armvecket vid minsta antydan till hosta, fast själv har jag börjat använda min gamla scarf för ändamålet.
Känner mig nästan dum i den scarfen men man har ju ett ansvar som regeringen gett oss...ett ansvar att taga på allvar oavsett vilka som styr fosterlandet.
Nog om Covid-19.


Jag är ju som kanske bekant kass på detta med viner, jag går på förpackningen, hur det ser ut, färgval...men framförallt hur många procent den ljuvliga alkoholen ligger på.
De kan sälja vinet i en grå liten sanitetspåse om de vill, står bara procenten på förpackningen så spelar det ingen roll ;)
Men visst...det får ju gärna vara gott också och detta på bilden är jag helt nöjd med.
Nån gång ska jag lära mig allt om vin, men det får bli ett senare projekt.

Har funderat på många gånget att brygga eget vin, brygga?, heter det så?
Kunde vara kul kanske oavsett vad det heter, att sätta vin heter det väl när jag tänker efter....jo...nån gång så.

Ha en fin fortsättning på veckan.






10 kommentarer:

Herr Nilssons Fru sa...

Då är vi två. Ja som är kassa på de här med vin.
Jag har på gamla dar försökt lära mig att dricka det, svårt att hitta något jag gillar, men några har jag funnit som är godkända. Har dock aldrig köpt sånna där stora förpackningar, även om jag tycker din var snygg. Läcker färg o allt. Var de gott kan man undra :)
Brygga vin - de vet jag inget om av förklarliga skäl.
Jag kämpar vidare med att lära mig dricka sånt här :)

Ha en fin fortsatt vecka.
Kramiz

Znogge sa...

Vi gjorde eget vin någon gång i forntiden och det smakade rävgift så projektet avstannade snabbt. Det vinet har vi smakat och det är gott. Just nu är vår favoritbox ett vin som heter "Hope". Kostar 229:-, procenten är okej ;-) men framförallt är det gott!

Ha en fortsatt bra vecka!

BP sa...

Kan heller ingenting om viner, trots att det är tillsammans med öl de enda alkoholhaltiga drycker jag dricker.
Min man gillar rödvin och tar alltid J P Chenet. Jag dricker vitt vin och där blir det Drosty Hof eller Zumbali. Båda smakar exakt likadant tycker jag som inte kan nåt om viner. Alkoholhalten är väl 12,5%... tror jag.
Vi kör också med BiB:ar, så mycket enklare.

PS. Vore det inte bra om man skulle kunna köpa vettiga munskydd eller hellre ansiktsmasker på apoteket??!!!!!! Går inte ens att komma över via nätet. Å i många europeiska länder är det ju obligatoriskt att bära skydd. Undrar var de beställer dom ifrån, och varför Sverige inte köper stora lass... DS.

Susjos sa...

Shiraz och cabernet druvan känner jag till, gillar dem båda, gärna tillsammans också!
Är dålig på viner också, men jag älskar rödviner och har favoriter, är mycket förtjust i Zinfandel druvan, och är man utomlands och ska köpa rött vin i butik och inte känner igen några viner så letar jag alltid efter ett cabernet-sauvignon vin, de brukar vara goda!
Ja, vad säger man "göra vin" hemma? Minns att mina föräldrar provade det med inte så bra smak, bl.a ett potatis-vin, herregud minns jag rätt? Gott var det inte!

Ha en fortsatt bra vecka!

Ingrid sa...

Nu blev jag verkligen full i skratt! Som jag har retat min syster för det där med att jaga vin med hög alkoholhalt. Jag hade aldrig tänkt i de banorna, när hon berättade att hon alltid kollade alkoholhalten. Men man lär sig och nu gör jag likadant.
Ha en fin fortsättning på veckan!
/Ingrid

Ditte sa...

Bil har inte vi heller längre. Inte sedan säkert fen år tillbaka i tiden. Sista året körde vi 400 mil på ett år och då behöver man ingen bil. Och varför ha bil när man bor centralt inne i Stockholm med bra kommunikationer. Ja, nu ska jag ju inte åka. Men det gör jag ju i vanliga fall. En sparbössa att inte ha bil.
Har testat att göra vin hemma av både nypon och annat. Men bra? Nej! Drickbart? skulle inte tycka det.
Jag har lärt mig en sak om man är osäker och det är att se hur många % alkohol ett vin innehåller. Ju mer desto bättre säger de kunniga.
Ha det gott!

Ama de casa sa...

Haha! Man måste tänka på procenten, Helge! :-D

Jag har testat att göra eget vin. Blev INTE bra och det var helt klart inte värt besväret. Går också på flaskans utseende, eller om det kanske har nåt roligt namn, vinet :-)

Ha en fin lill-lördag!

tanthuset.blogg.se sa...

Sätta eget vin har jag aldrig testat men vissa av mina fb-vänner gör det...och med gott resultat verkar det som.... jag vågar inte, men å andra sidan dricker vi inte alkohol här i huset sen syster flyttade hit...av en anledning :) men det är ok.
Ha det så gott, Micke!

Veiken sa...

Jag är en rödvinsdrickare! Jag bryr mig inte om vad kännare tycker. Går helt på magkänsla. Tycker jag om det så är det gott, för mig i alla fall! Eller?
Ha det bäst med eller utan %

http://kraka.moah.se sa...

Vin är aldrig fel! Kan rekommendera There is always hope. Ett prisvärt vin som också finns på box. Blandat caberenet savignon, merlot och shiraz. Annars finns förstås Plan B, men det är ett lite dyrare vin. Men prisvärt i sin klass. Shiraz från Australien. 109 kronor för en flaska. Finns inte överallt, men kan beställas.

Ha det gott!