lördag 9 juli 2022

Lördag 9 juli 2022, första helgen på semestern.

 Så kom vi ju då iväg för att ansöka om våra nya pass igår förmiddag, gott väder hade vi på väg dit och hem igen.
Var ju en bit att gå då spårvagnarna inte går för tillfället och vi fick ta bussen.
Vi beklagar oss inte utan ser det som att vi nog kunde behöva en promenad efter en vecka i enbart hemmamiljö. ;)
En fin gammal kyrkogård vi har här i stan invigd 1793, judiska kyrkogården.
Stampens kyrkogård, vi tog en promenad där, har alltid gillat kyrkogårdar av någon anledning, så stilla och en plats för reflektioner över värden, och livet.

Jag och "kapten blåtand" i kopieringsrummet på skolan när det begav sig, efter 10 år tillsammans varje sommar under ungarnas sommarlov så fick han äntligen följa med mig hem, vi trivs ypperligt tillsammans. ;)

Nu får vi vänta 10-11 veckor på våra pass, tur vi kan åka med våra internationella id-kort i värsta fall.
Vi håller oss ju inom Europa så egentligen behöver man ju inget pass, men vem vågar chansa? ;)

Ha det bäst nu alla.

9 kommentarer:

znogge sa...

Så skönt att få passen fixade även om det fungerar lika bra med ett internationellt ID-kort inom Europa. Vi lär hålla oss inom landets gränser för även om Husse har passtid så lär det dröja flera månader innan han har passet i sin hand.
Blåtand ser ut som en samarbetsvillig kollega :D

Önskar en fortsatt fin lördag!

LillaSyster sa...

Det var lång leveranstid på passen. Men skönt att ha det fixat. Njut av sällskapet och semestern =)

BP sa...

En härlig groupie med kapten Blåtand:-) Likheter syns och jag förstår att ni är bästa kompisar.
Gillar också kyrkogårdar. Det är alltid en viss stämning där, där är rofyllt och ofta är det intressant att kolla på olika gravstenar, speciellt de riktigt gamla.
Internationella ID-kort har jag ärligt talat aldrig hört talas om. Som du säger rent teoretiskt borde man klara sig utan pass inom EU, men jag skulle inte chansa heller. Men till Danmark eller Finland kanske man skulle våga sig...
Ha en fortsatt fin helg nu!
PS. Ösregn igår, strålande sol idag, helt emot SMHIs prognos. DS.

Hannas krypin sa...

Jag gillar också att strosa runt på kyrkogårdar. Tycker om att läsa på gravstenarna och fundera över vilka liv de som ligger där hade när de levde. Särskilt gamla gravstenar intresserar mig.

Ingrid sa...

Jag ska snart iväg och beställa ett internationellt id-kort. Det räcker för min del, för jag kommer absolut inte att lämna Europa om jag skulle komma iväg någonstans.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Ditte sa...

Ett pass är ju alltid bra att ha och det gäller ju överallt. Nu blir det till att vänta.
Men visst är det helt ok. med det europeiska ID-kortet som komplement. Och att resa i Europa utan pass eller detta ID kort går ju inte. Man måste ju alltid kunna bevisa sin identitet vid en resa och på svenska körkort står ju inte det-
Bilden på dig och Blåtand är rolig och jag tror verkligen ni funnit varandra.
Önskar dig en fin kväll.

Susjos sa...

Oj, det var en lång väntetid på passen, vi fick ju åka till Strängnäs för att fixa nya pass, men väntan blev "bara" drygt 3 veckor, vilket var bra eftersom jag skulle till ESC i Italien, dock behövde jag inte visa passet förrän vi var på hotellet, häpp!
Snygg bild på dej och Kapten Blåtand!
Ha det gott!

Susjos sa...

PS. Gillar också kyrkogårdar, brukar cykla igenom en på min väg från jobbet på mornarna! DS

Åke sa...

Första helgen på semestern, jo en vet hur det känns. Kyrkogårdar ger en liksom en frid. Jag ska ta med mig min högtryckstvätt och tvätta av farmors och farfars gravsten, jag har fått förhållningsorder när det inte är lämpligt. Kyrkogårdsvaktmästaren är jag uppväxt med så han kommer att dra ut både slang och ström.