lördag 14 september 2013

Tobak.

Jo..gillar ju tobak jag..både snus och röktobak..jag vet..man borde inte röka åtminstone..men jag gillar det alltför mycket för att kunna sluta helt.
Det absolut bästa jag vet är att ta de där första blossen på morgonen med en kopp rykande Java.
Eller att smyga iväg på jobbet till nån undanskymd plats med en stoppad pipa och ta några rediga bloss så att lugnet infinner sig och distansen till mina arbetsuppgifter på skolan kan fastställas om så bara för några minuter.


Men dyrt är det..och smyghöjer priserna gör de minsann...som så mycket annat går priserna upp utan att man blir underrättad innan.

Råtobak är svaret på hur man kommer runt detta illdåd mot oss nikotinister..ett kg för några hundralappar räcker ju ett tag..ingen skatt på detta då det säljs som något ur växtriket..ingen skatt på sådant tydligen..ännu.

Det finns en enorm marknad för detta..man kan skicka efter på nätet eller som jag köpa i butik.

Det är faktiskt ganska ok och roligt att pyssla med tillredningen av denna tobak..man får mala det själv vilket i mitt fall innebär lite svettdroppar i pannan och en del svordomar..jo..det hör till..därav anledningen till att frugan inte vill bli inblandad..dörren till köket får jag stänga minsann när jag ska pyssla med detta...men det är värt det..man sparar mycket pengar.



Men jag vet..det är inte nyttigt..men det får väl gå.

Ha de bäst.


7 kommentarer:

Mia sa...

Tur man slipper sådant besvär.

Dina tankar med känslan av första ciggen till morgonkaffet, ja, den minns jag fortfarande. Jag har faktiskt rökt, men det är sisådär 25-30 år sedan jag slutade sista gången. Aldrig mer... det räcker med den känslan jag hade när jag trodde jag fått lungcancer. Hostan släppte inte efter en förkylning jag haft...

Hälsan var viktigare än den där känslan av att jag tyckte det var så gott och mysigt med ciggen. En mycket lömsk vän - tobaken alltså - som jag förpassade ut för evigt!

Anonym sa...

Ja den känslan kommer jag ihåg. slutade nu för lite över 3 år sen. Vad blir kostnaden för ett paket cigg då när du kör på det där :)

aino sa...

här fick man lära sig nåt bytt. råtobak, visste jag inte ens att det fanns, alltså till slutledet.
aino

Gubben sa...

Helvete, visst minns man hur gott det va! Jag är inte som alla andra som slutar röka, utan blir som tjuren Ferdinan när jag går bakom en som röker. Tycker fortfarande efter snart 3 år att det lukter himmelskt! Fast när det regnar eller snöar och det luktar sur tobak är pest!
nu har jag tänd grillen och det är nästan som att röka :-)!!

BP sa...

Tänk vad man lär dig här hos dig. Den tobak har jag aldrig sett eller hört talas om, vilket jag borde ha gjort så jag också är rökare.
Men så röker jag ju inte pipa, snusa gör jag inte heller.
Egentligen håller vi rökare ju på att dö ut, så för oss få exemplar som är kvar är det ju bra att det finns alternativ;-)

BP sa...

Glömde ju säga: kul att du är med i olika fototävlingar. Börja med det på bloggen också. Jag vågar ju fortfarande vägra FB;-)

Snejky sa...

Jag har ju denna last...
Har själv pysslat med sånt som råtobak osv...Har oxå rullat på färdig tobak...Men....nu köper jag mina färdiga cigg. Bekväm...ja, det är jag.......
Kramen