tisdag 11 mars 2014

Leva på räntorna?

Minns ni det uttrycket?
Att ha pengar på banken och leva på räntorna, ett uttryck jag ofta hörde på 70-talet som litet barn.
Morfar var ju gammal bonde som tillsammans med andra bönder lämnade landsbygden och flyttade till Göteborg där han efter en tid kunde titulera sig som varvsarbetare.

Det var väl drömmen på den tiden, att kunna leva på räntorna och bara ha det bra.
Hörde av en gammal norrlänning för ett tag sen att med sex miljoner på banken får man 14000 i månaden, har inte räknat själv utan förlitar mig på denna uppgift från min bekant.
14000?
Jo, skulle ju fungera ;)

Alla har vi väl drömmar, tror nog alla människor har en liten dröm om att bli ekonomiskt oberoende om inte annat.
Andra drömmar man kan ha är ju individuellt anpassade för olika människor med olika bakgrund och erfarenheter av livet.
Men pengar är ju som bekant roten till allt gott här i livet, eller hur? ;)

Oberoende hur det går i ens liv så kommer man väl ändå att stå där vid fönstret i framtiden och se tillbaka på det förgångna och undra hur det kunde bli som det blev, precis som mäniskan gjort i alla tider, ja, minus fönstret då kanske om det är tillräckligt långt tillbaka i tiden, men ni förstår vad jag menar ;)

I slutändan lägger man ju ändå näsan i vädret och livet fortgår utan ens eget deltagande, ens egen existens begränsar sig till andras minnen för att sedan inte existera på det planet heller.

Vi finns här på vår planet en kort tid för att sedan försvinna in i glömskans töcken, sådant är livets gång, bäst att ta tillvara på den tiden då ;)

Livet är gott...ha de fint nu därute.

18 kommentarer:

BP sa...

Säg som så: pengar gör nog ingen lycklig men de är absolut ett bra sömnmedel.

Åsså var du lite filosofisk idag. Man ska leva i nuet och njuta så gott man kan. Fina minnen tror jag kommer väl till pass på hemmet, så det är bäst att samla på sig så många minnen man bara kan.

Å när jag ligger i kistan så bryr jag mig iaf inte längre, men frfam tills dess vill jag gärna minnas.
Ha en fortsatt fin och förhoppningsvis också solig tisdag!

znogge sa...

En minst sagt vemodig och sorglig tanke så nog gäller det att leva här och nu...

Så gör något vettigt av dagen!

Rantamor sa...

Idag är det nog bara bankerna som lever gott av alla räntor.
Ju mera lån vi har ju bättre kunder är vi, som oskuld är du inte mycket värd på en bank !!!
Vi vet av erfarenhet.

Och oja det gäller att leva gott, för den etta med jordvärme som komma skall är inte mycket att yves över.

Lev och må, Tjingelingen från Rantamor.

Bibbi sa...

Du vart lite filosofisk idag.... Kan det bero på penicillinet eller är det en biverkning av att heta Lulle... :)

Visst är det bra med pengar, Det gör livet lite enklare att leva. Men jag håller nog ett slag för att hälsan är ett strå vassare att sträva efter...

Med god hälsa kan du arbeta och arbete ger ju alltid någon form av pengar.

Kryapådigkramen

Mia sa...

Frågan är var jag ska få tag på de där sex miljonerna!??

Npja, pengar är goa att ha, men hälsan värdesätter jag allra högst! Visst är det så vi föds, lever, dör och efter en tid så finns vi endast som ett namn via släktforskningen...;-)

christel sa...

Men, fi f-n för se orange kuverten.
Får ju jobba till 83 års dagen ju.
Så hit med lite miljoner :))))

Gubben sa...

visst skulle det vara skönt att kunna leva på ränta, men tror att det är lika eller till och med längre bort än lottovinsten. Kunna spara är inte fel, men det får inte gå ut över tillfället att kunna leva nu.

Susanne sa...

Jag försöker leva så mycket nuet det bara går.

Lennart sa...

Det gäller att ha ett konto med hyfsat mycket pengar och hög procent ränta bara. Finns inte så många såna här i landet. Jag brukar titta på mina pensionskonton och så undra hur mycket av pengarna som äts upp av inflationen. När jag får mina pensionspengar, vad kommer egentligen en månadsutbetalning att räcka till? Vad kommer en tusenlapp att räcka till då? Brukar tänka på att det ska bli skoj att bli pensionär, de har så mycket roligt för sig om dagarna. Men samtidigt så tycker jag att det är bäst att hinna göra en massa saker nu istället, när jag är ung och orkar. Kan ju göra allt det där jag inte hann med senare.

Soffie sa...

Jag har sagt till mina barn att det enda som finns efter mej då jag är död är mina foton från alla resor jag gjort ,jag reser upp varenda krona som jag har men det gillas av mina barn!:)

Camilla sa...

Jag lever inte på räntan. Jag lever på Gubben ;)
Ha det bäst!

Bibbi sa...

Godmorgon! Du får ha en fin dag trots att du är sjuk....

Kramar och nospussar

Mia sa...

Att ta vara på var dag och se nåt gott i den, njuta av stunden, det går! Nåt litet ögonblick var dag är ju gott, det räcker att man vaknar efter sömnen, det vore värre att inte göra det! ;-)
Man ska leva medan man är i livet, jepp så är det! Kram på dig!

Christina sa...

Jag har förlikat mig med tanken att det blir nog inte bättre än så här.Rik kommer jag aldrig bli,så det är lika bra att sluta sukta.Försöker i stället lägga positiv energi på guldkornen i vardagen istället,min familj och garva med mina kollegor.

kalebass sa...

Hellre rik och frisk än sjuk och fattig... Finns det någon som tycker annorlunda :-?.
Ha det gott, imorgon är en annan dag. Nästan lönlöst att tänka längre fram... skulle vara för räntan då... som knappt existerar.

Micke sa...

Kloka ord, där, Micke!
Ekonomiskt oberoende hade varit trevligt, men som Cornelis sjöng:
Du kan ingeting ta med dig dit du går. :-)
sv:
Förlåt att jag varit så seg på att svara!
Jag LOVAR att bli bättre på detta! :-D
Ja, hojåkandet är verkligen salva för själen. :-)

Lotta sa...

Bra Micke! Nog är det så alltid som du skriver. Men det där med pengar vet jag inte om det alltid är så bra med tanke på hur många det är som kraschat sin ekonomi då de vunnit,ärvt,tjänat en massa pengar. Jag har aldrig haft det så fett, jag tror att det bästa är att ha lagom. Så man får spara till det man vill ha, det sägs att många gånger är önskan mera tillfredställande än själva handlingen.
Solen skiner hos mig och den går inte att köpa för pengar.
Hoppas du får en trevlig dag!

:-)

badtant.bloggo.nu sa...

Det finns många som skulle göra vad som helst för att få bli frisk istället för att ha en massa pengar på banken. Men visst vore det en skön känsla att få känna på hur det känns att vara ekonomiskt oberoende. Nä nu oroar vi oss inte för framtiden utan nu är det Fredag och vi gör det bästa vi kan av den.
Fredagskram.