tisdag 2 december 2014

Television.

Jag är ju inte så gammal jag..men jag minns iallafall att vi hade svartvit tv en gång i tiden i mitt föräldrahem..dessutom fick man ta en liten promenad fram till tv´n när man skulle byta kanal eller höja volymen.
Idag har man fjärrkontroll till alla maskinerna i och runt denna tv..maskiner som samarbetar hyfsat så att man inte behöver använda mer än en fjärrkontroll åtminstone när det gäller tv-tittandet.


Jag gillar inte att pilla på alla kablar som finns bakom vår tv..har jag aldrig gjort..har jag väl fått ihop eländet och det fungerar så stryper jag första jävel som får för sig att försöka ändra på några kablar.
Men nu blir det lite nytt..en sådan där "TIVO" ligger på posten och inväntar vår ankomst för att bära hem den.
Har redan fått veta av grannen vilka kablar som ska användas och jag insåg direkt att det får bli en ommöblering om allt ska fungera då modemhelvetet tydligen också måste vara inkopplat i denna mackapär, jaja..det får väl gå..har ingen lust att köpa massa förlängningssladdar och dessutom behöver jag lite omväxling inredningsmässigt...det blir nog bra.

Minns med värme min egen första tv med en bordsantenn ovanpå..inga "krusseduller" där inte..två kanaler hade vi då..idag har jag 57..fullkomligt idiotiskt egentligen för en som jag...följer inga tv-serier numera..samlar dem på DVD istället och ser dem när jag känner för det...eller ser dem via nätet....57 kanaler?

Jodå...dokumentärer är ju intressant iallafall...och GW Persson på tisdagskvällar...ikväll det...får fixa och dona här lite innan det.

Ha det bra och på återseende. :)



11 kommentarer:

Rantamor sa...

TIVO visste jag inte ens vad det var, men nu har jag frågat Rantafar som vet bra mycket mer om sådant där med sladdar och kablar.
Jag nöjer mig med att jag klarar av brörrosten !!

Vi är väl ett av dom få hushåll som fortfarande har en tjocktv. Har resonerat som så att när den går sönder köper vi en platt-tv. Men den går inte sönder, men vi är nöjd, bra bild och bra ljud...ja och den är ju färg...hahahaha

Men du 57 kanaler det är många det !!
Tror inte jag berättar hur många vi har här i norr.

Tjingelingen från Rantamor.

Mia sa...

Har en relativt ny TV sedan i somras och inser att jag inte kan använda den som det är tänkt. Jo, att titta på TV... men det finns så mycket mer jag skulle kunna göra. Men det fixar jag inte.

Med stigande ålder blir 1493jag allt mindre intresserad av att läsa bruksanvisningar och testa mig fram.

BP sa...

Minns också vår första svart/vita tv. Minns att vi var först i grannskapet med en tv och att grannarna våldgästade oss varje kväll. Mamma höll på att bli galen. Pappa satta fram öl åsså var det inte mera med det. Två kanaler och motion fick man ju också på köpet.

TIVO har vi också funderat på, men eftersom vi redan har så himla många kanaler som sällan visar det vi egentligen vill se (alla har vi ju olika smak som tur är) har vi än så länge legat lågt. Hos oss är det egentligen bara maken som tittar på tv.
Jag ser Sportnytt/Sportspegeln, Champions League, olika VM, EM och OS.

Nu förstår du väl varför min allmänbildning begränsar sig till idrott;-)

Anonym sa...

ja mycket kopplande blir det men TIVO får jag nog slå upp för det har jag inte hört nått om

Susanne sa...

Jag kommer så väl ihåg när vi fick färgtv, först på gatan var vi.
Jag ser väldigt lite på tv, så för min del räcker basutbudet.

Snejky sa...

Oj, vad julefint du gjort på din blogg... (gilas)

Visst kommer man ihåg den svartvita tv:n. Mormor & morfar hade an sån..
Fjärrkontroll....ja, min gick sönder för nån månad sen... Fasiken jag visste ju knapp hur man ändrade kanaler på tv:n... Fanns ju inte en enda knapp att skåda.. tills slut när jag nästan var på G att hiva ut den så fann jag en liten lucka där knapparna fanns..
Njae, emellanåt var det bättre förr...
Kramelikram...

Herr Nilssons Fru sa...

Uch ja, alla dessa sladdar. -vad som också är konstigt är hur sladdar kan snurra in sig i varandrar, trassla o ja, sladdlöst hade varit bra, tids nog blir de nog så - men kanske vi inte är med då...vad trist.
Jag minns när mina föräldrar köpte färgtv, de var fest hemma, massor av folk som följde VM i hocky, man fick nästan ha hörselskydd. Jag såg sällan på TV som ung o gör sällan de nu heller men mer nu än då faktiskt :) Idag är de så bra när man kan se programmen när som via datorn om man missat nått, ja för jag menar, inte ställer jag in något annat kul för ett tv-program.
Vad find du fått på din sida.
Kramiz

TantGlad sa...

Ja tänk när man hade två kanaler och var tvungen resa sig från soffan för att byta kanal. Nu behöver man bara röra vänster eller högerarmen.
Jag försöker att komma ihåg att titta på GW Persson. Han är intressant.

Ha nu det gott och kram från mig.

Andra året i Hjo sa...

Tivo får vi förslag av från mågen var gång vi träffas. Jag vill inte. Håller fullkomligt med dig angående alla kablar. Har man väl fått ihop det så...
Trevlig helg!

znogge sa...

Jag ser väldigt lite på TV och skulle utan vidare klara mig med ett fåtal kanaler. Så var det förr och det gick ingen nöd på oss men visst, många har nog vant sig vid utbudet .

Ha en fin helg!

Carola Paro sa...

Åh, jag är nog lite konstig, jag... för jag älskar att greja med sladdar, koppla och fixa i ordning allt. Vårt TiVo var det jag som kopplade in... och kopplade ihop alla mackapärer med varandra... Skitkul att greja ju!