tisdag 7 juli 2015

Jodå...

livet är gött.

Blev en middag igår tillsammans med Lennart...snackade lite....kul att träffas utanför bloggsfären. Bra kille det där.

Lite sådana där vita saker på himmelen som skymmer solen....blåser gör det också...igår regnade det till och med lite.
I skrivande stund viner det i den där ventilationen som finns över några av fönstren i vårt residens.
Ni vet den där ventilationen som fastighetsägarna alltid öppnar när de gör hembesök...vem vill ha dem öppna mer än nödvändigt?
Numera har jag dem öppna på sommaren iallafall...men på vintern stänger jag dem...hujeda mej vad de släpper in kylan.
Men alla fastighetsägare säger att just dessa hjälper till att styra innetemperaturen....kan hända det är så i nyare fastigheter...men inte här...jag lovar.
Har ni dessa öppna året runt?
Eller är jag helt fel ute?

Hur det är är med detta...nu blir det nåt kallt i glaset...trevlig kväll på er.

8 kommentarer:

BP sa...

Såg på bloggen att Lennart också gillade er bloggträff. Himla Kul!

Nu bor du ju precis som jag i ett hus från miljonbygget. Å visst har vi sådana ventilationsgrunkor. Fick t o m gå till balkongdörrarna och kolla om grunkorna var öppna eller inte. Det var de inte. Men vi har alltid balkongdörrarna i vardagsrummet och sovrummet öppet året om, så jag hoppas att det ger önskad effekt för innetempen, men knappast förenergiförbrukningen när värmen försvinner ut under vintern... Oooooops;-)

PS. Här blåser det sormstyrka idag... DS.

Ama de casa sa...

Såna där ventilationsgrejer har vi inte. Här är det AC'n som går. Så här års gör den kyla, och på vintern värme. Bästa tiden på året är när AC'n är avstängd dygnet runt :-)

Trevligt med bloggträff! :-)

Mia sa...

Innetemperaturen kan vara knepig ibland... Kylan går in eller ut ur husen, beroende på vad som händer därutanför.

Jag liksom du vill inte frysa. Så enkel är sanningen.

Lotta sa...

Sådan nymodigheter har jag inte i min lägenhet. Här får man öppna hela fönstret ifall man vill ha in lite annan luft än den som cirkulera i lägenheten. Men det går ju det också.
Trevligt med lite kompishäng!

Ha en bra dag!

:-)

znogge sa...

Trevligt med en bloggträff! IRL brukar sällan vara fel :-)

Andra året i Hjo sa...

Jag stängde på vintern och öppnade om våren. När vi bodde i Gbg. Nu har vi inga sådana ventilationsluckor längre. Ha det!

Eva Trillian sa...

Våra ventiler är öppna hela året. 80-talshus med självdrag och direktverkande el ... vi är ett hejdundrande exempel på hur man inte ska bo om man vill vara energisnål och miljövänlig. Kanske borde gå ut MP ... men ... så länge de inte vet ;)
Kul att träffa bloggolega!

TantGlad sa...

Oj...nu råkade jag trycka i väg min kommentar.
Får börja om från början.
Någon sådan ventil har jag inte hos mig. Bor i hus.
Känns lite kallt då det är vinter om den ska vara öppen.
Roligt med bloggmöten.
Ha en härlig fredag.
Kram.