söndag 16 februari 2020

Så kom söndagen igen.

Vad har man då gjort för nytta denna, för mig, tredagarshelg?
Ja inte är det mycket, familjen på besök i fredags var väl det enda av värde för mänskligheten...men även en sådan helg är väl en helg känner jag ju och njuter av tillvaron utan krav på deltagande i några aktiviteter av större dignitet.
Kort sagt, har njutit av min egen och frugans närvaro med våra fyra katter.
Inte så mycket att dividera om egentligen.

Imorgon kommer ungarna på kneget tillbaka, och alla ferieanställda som njutit av sin ledighet medan vi andra har slitit i vårt anletes svett för att snygga till lite på skolan....men....de förtjänar sin ledighet med tanke på deras långa arbetsdagar med planering och annat som de ju ska göra för att fullgöra sina skyldigheter...dessutom är det skönt att slippa dem ;)

Inlägget igår då, ja ibland kommer svårmodet över mig när jag ser hur en del människor har det i sin vardag.
Är så tacksam över min relativt goda hälsa och hoppas den stannar kvar...länge.


Men nu ska jag väl ta och försöka hitta på något vettigt dessa sista skälvande timmar av frihet....ha det fint därute.



10 kommentarer:

Mia Halvarsson sa...

Det gör inte ont att göra ingenting....fast du har ju haft besök, så det är gott nog tycker jag! Det ser ju rätt behagligt ut, det som du tänkt göra också, lagom laddning inför jobbarveckan ju ;) Ha det så gott :)

BP sa...

Din "lata" helg kan du ju alltid kalla för uppladdning inför nästa veckans jobb. Då låter det genast bättre tycker jag;-)
Rent allmänt har jag alltid hävdat att läraryrket är inget yrke utan ett kall. Jag skulle inte stå ut mera än fem minuter med ungarna. Bara ljudnivån är ju bedövande, för att inte tala om allt extraarbete lärarna förväntas utföra utanför självaste lektionstiden.
Har en bloggkompis Gärdsmygen (du kanske minns henne) som jag har privat kontakt med. Hon var rektor på en lågstadieskola och gick rakt in i väggen. Efter sjukskrivningen vägrade hon gå tillbaka till sitt jobb, sa upp sig och jobbar nu som lärare på Komvux.

Å hälsan ska man alltid vara rädd om. Man har nämligen bra en.

Ha en bra start på veckan!

Susjos sa...

Låter som en perfekt helg om du frågar mej, och få träffa familjen är ju såå underbart, man får ta vara på de fina stunderna.
Tack för bilden på era underbara katter, som jag saknar vår Maja!!!!

Har ni haft sportlov därborta hos er redan?
Ha en bra start på veckan!

Mia sa...

Jag tycker det är ett sunt drag då man kan fördjupa sig, "gå ned sig" litet i elände, men sedan för övrigt vara glad, nöjd och positiv.

Trist med människor som enbart är så himla positiva och käcka, dag ut och dag in. Än värre med pessimister, glädjedödare som agerar dag efter dag. Båda arterna kan trötta ut mig, de senare tröttar ut mig vädligt snabbt! :-) Livet är en berg- o dalbana, litet av det i alla fall!

Ditte sa...

Fint att du hunnit vila upp dig lite innan jobbet kallar. Antar att det blir en rivstart.
Och som du påpekar - det är viktigt att ta till vara de glädjeämnen man kan se i vardagen. Tillvaron blir genast trevligare då.
Önska dig en bra start på veckan.

Veiken sa...

Trevligheter går alldeles för fort enligt min mening. Fint med tid att ladda batterierna. Det kan behövas om man jobbar i skolans värld!

Znogge sa...

Sådana helger behövs också och man behöver inte alltid uträtta stordåd när man är ledig. Jag har lov denna vecka och det är verkligen så skönt. I skolans värld ligger ingen av oss på latsidan oavsett personalgrupp.

Ha en bra arbetsvecka!

Lotta sa...

Åh vad mysigt med så många katter! Man skulle ta livet mera som katter gör :-), det finns ju detaljer som jag skulle kunna klara mig utan om jag nu var katt.
Lediga lata helger behövs!
Hörs!

Ama de casa sa...

Hoppas att veckan har börjat bättre för dig än hur vår startade. Men, men. Man ska väl vara glad att det finns sjukvård när man behöver det. Inte alla som har det så.

Katterna är så himla fina! :-)

Ha det gott!

Mia sa...

Gott att läsa att du känner dig nöjd med din helg! Å andra sidan, snart är det helg igen.

Att umgås med familjen, måste väl räknas som ett bra innehåll. Om man har goda relationer till "familjen" vill säga. Så är ju inte alltid fallet, vet jag ju. :-) Ha det gott Micke och njut av kommande helg...