måndag 2 mars 2020

Lite blandat från mina tankar denna dag.

Ytterligare en arbetsdag i samhällets tjänst är avslutad och här sitter man med ett liiitet släng av tandvärk, har ju en och annan "gaddjävel" som trilskas ibland, var ett tag sedan det trilskades men jag tror det är på väg att gå över för denna gång.
Kände av det lite i helgen, ja, tom i slutet av förra veckan.
Men som sagt, det är snart över för denna gång.

Gå till tandläkaren?
O nej, aldrig med min fot förutom i nödfall, tänk att lägga 40-50 000 på nya tänder och en vecka senare blir jag påkörd av spårvagnen varvid jag dör...ska jag testamentera de nya tänderna till frugans barn och barnbarn kanske?
Nä...det vill de inte ha...jag lovar ;)

Frugan ska till och sluta röka minsann, således ansluter väl även jag mig till det uppdraget, fast jag ska väl hålla igång med mitt snus istället.
Frugan har fått medicin av läkaren för ändamålet och det går under högkostnadsskyddet vilket det inte alltid gjort minns jag då jag själv fick prova liknande medicin för typ 25 år år sedan...hjälpte det?
Nä, firar väl snart 40 år som rökare men pga min läkare så ska jag ha ett uppehåll...sluta helt? Hujeda mej, fast vem vet ;)

Ett tips då om ni vill prova, lovar rapportera här hur det går för hustrun.

Kommer in och kollar till er i veckan här, nu ska jag snart slänga mig på soffan, är dödstrött.

Ha det bra.


8 kommentarer:

BP sa...

Ja du Guldkryckan. Vi rökare bestraffas dubbelt. Inte nog att vi finansierar många ickerökare med vår tobaksskatt vi betalar, våra tänder lider också. Å det är ingen som betalar för dom;-) Kan rekommendera Corsodyl (receptfritt). Ett "undermedel" som tar sätter stopp för alla begynnande infektioner på ett par dagar. Väl investerade pengar.

Ska väl gratta frugan din till beslutet att sluta röka, med eller utan hjälpmedel. Väldigt lojalt av dig att försöka sluta samtidigt. Minns att min man slutade röka 1985, jag var inte solidarisk, men började röka bara på balkongen. Det var mitt bidrag...

Vilka läckra soffkuddar ni har! Love them! Spelar du gitarr? Om ja, spela in en snutt och lägg upp på bloggen!

BP sa...

Me again: Kolla här:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20060105000064.

Om jag vore din fru skulle jag försöka sluta röka utan Champix. De biverkningarna är inte värt besväret om jag får säga så.

Mia sa...

Önskar både dig och frugan lycka till med att sluta röka!

Jag har rökt många år, försökte sluta halvhjärtat några gånger, men föll givetvis dit igen. För mig gällde det att vara 100% säker på att NU VILL JAG SLUTA röka. När jag väl var det var det inte många gånger jag saknade ciggen.

Som sagt, LYCKA TILL!

Ama de casa sa...

Anders slutade snusa och jag slutade röka samtidigt 1981 och köpte en diskmaskin för pengarna. Anders har inte snusat sen dess, för mig gick det sämre. La av för några år sen (kan "rekommendera" lunginflammation och bronkit som effektiva hjälpmedel ;-) ). Men jag puffar på en e-cigg sen dess. Fast en dag så kanske...

Lycka till med slutandet - håller tummarna att det går bra!

Ditte sa...

Ja, rökning är som det är. Har bara feströkt då och då och aldrig fastnat för det. Men vet att när jag var nyexad och jobbade på mitt första jobb rökte jag lite grann mest för att sitta i rökrummet där det var glatt.
Hoppas att värken i tänderna lägger sig så att du kan slippa tänka på dem. Och pengarna det kostar att lags eller få ordning på dem.
Önskar frugan lycka till med att sluta röka. Går säkert bra.
Ha det gott.

Susjos sa...

Ajdå vad gäller tandvärken, prova det BP rekommenderar, min man brukar gurgla sig med detta medel!
Rökning ja, bra för hälsan att inte röka är det ju, och finns viljan då går det!
Stort lycka till!

Lotta sa...

Bra intiativ det där med att lägga av med rökningen. Jag slutade för typ 25 år sedan ett mycket bra beslut. Inte för att jag har en Ferrari på gårdsplanen för alla pengar jag sparat på att inte röka men jag har nog sparat hälsan lite. Tandvärk är inget kul och jag hoppas att du hittar något bot annars får det bli tanddoktorn.
Jag önskar er ett stort "lycka till" med rökstoppet.
Ha det gött!

tanthuset.blogg.se sa...

Lycka till, Eva! Jodå, det funkar det där jag provade det 2012 och det gick fint men så blev sonen sjuk och då var cigaretterna en bättre tröst.... Men inte fasen gick det under högkostnadsskyddet på den tiden!!
Ha det så fint nu :)