onsdag 14 februari 2024

Onsdagens yrkesutövande avslutat.

Denna veckan är ju min huvudsakliga uppgift att ta några av barnen till och från simskolan, en ansvarsfull syssla minsann, tur det bara är tre kidz så jag inte förtar mig alldeles. ;)

 De tre har skött sig exemplariskt, det underlättar ju men jag ska se till att deras lärare får veta att de varit riktigt duktiga.

Så har vårat ena skyddsrum tömts på en massa bråte, nu ska det vara förberett för användning om ryssen invaderar, räknar iskallt med att vi vuxna utrustas med varsitt handeldvapen så vi kan göra vår plikt för fosterlandet och skydda våra barn. ;)

Gott om snö har vi ju återigen sedan några dagar, vackert men slaskigt i skrivande stund.

Lisebergsbranden då, det värsta är ju att någon med stor sannolikhet mist livet i denna brand, tragiskt.
Det ekonomiska för staden och Liseberg kommer ju i andra hand.

Men nu tillönskar jag er alla en fin kväll.

8 kommentarer:

Linköping sa...

Absolut måste di rapportera hur bra de skött sig. Skyddsrummet, hoppas att det får stå utan användning, men oj så mycket bråte det samlats där. Branden så tragiskt men det kunde ju slutat ännu värre. Även om ett liv är är för mycket. Önskar dig en fin kväll =)

Anki sa...

Självklart måste deras lärare få veta att barnen sköter sig :)
Så läskigt med branden och så hemskt att ett liv gått till spillo.
Ha nu en fin Alla hjärtans kväll!

Äventyret framtiden sa...

Naturligtvis så ska barnen få uppmuntran och erkännande för att de har skött sig. Bravo!
Det knep till i sinnet ordentligt när vi såg på nyheterna att Liseberg brann. Arma människa som blev innebränd.
En fin Alla Hjärtanskväll önskas!

BP sa...

Skönt med skötsamma kidz. Det är du ju inte direkt bortskämd med. Bra där!
Snömängden är inte olik vår, inklusive slasket...
Att föreställa mig hur du skulle hantera ett handeldvapen är konstigt nog inte svårt alls. Gissar att du och Kapten Blåtand "pratat" ofta om just försvar;-)
Tragiskt med Lisebergsbranden. Hörde också att det var en person som saknades. Fruktansvärt.

znogge sa...

Klart att du ska rapportera att de skötte sig bra. Viktigt att berätta när det går bra också.
Här är det barnmark och lugnast är väl det.
Visst är det väldigt tragiskt med Lisebergsbranden och extra sorgligt att en person saknas. Sedan är det naturligtvis också ledsamt att en sådan satsning bara går upp i rök.
Ärligt talat så undrar jag hur det ser ut i vårt skyddsrum. Enligt säkra källor använder grannen hela ytan som ett stort garage just nu...

Önskar en god onsdagskväll!

Stefan sa...

Det finns så oerhört mycket tragik i branden. Man blir ledsen å allas vägnar, men som du skriver. Den saknade, förmodligen omkomne, är det mest tragiska.

Susjos sa...

Såklart ska lärarna få veta att kidzen skött sej fint, och med dej som stöd kan man väl inte vänta sig nåt annat :-)
Det var en hel del bråte i det där skyddsrummet ser jag!
Branden vid Liseberg är så fruktansvärd, och som sagt, värst är ju att en man mist livet!
Hoppas du får en fin torsdag.

Åke sa...

Jag vet inte hur vi utrustas... jag tillhörde civilförsvaret tills för x antal år sedan. Jag hade min krigsplacering med flertalet brandmän på en idrottsanläggning, med massor av utrustning. Vi hade övningar var femte år tex. Jag var flygplatsbrandman i det värnpliktiga. Jag fick inte komma till flottan när jag mönstrade som jag gjorde så bra resultat på och jag vart lovad muntligen till flottan dessutom. Jag vapen vägrade inte för då hade jag fått sitta inne. Jag sökte dessutom om tre gånger, så jag bad dom dra ** ******- Då fick man å till en psykolog och utredas så jag sa ordagrant: Sätt mig på en förskola! Men efter några veckor typ sökte jag mig till Luftfartsverket som just flygplatsbrandman. Där var jag jag 345 dagar + 20 dar. Och då vart man automatiskt krigsplacerad i civilförsvaret med flertalet fortsatta veckoövningar på en plats som heter Sandö.