fredag 29 mars 2024

Långfredag 2024.

Långfredagen var ett smärre lidande när jag var liten, man skulle vara i "stillhet" och minnas de bibliska skrifterna enligt de äldre i hushållet.
Slutade allt som oftast med att jag och min mor spelade kort, i smyg, allt för husfriden.
Vi bodde ju på övervåningen i villan, mormor och morfar på nedervåningen, mycket kortspelande blev det i vårt kök på övervåningen dessa långfredagar. ;)

Innan jag glömmer det nu i denna stund:
ZNOGGE, jag har strul med att kommentera hos dig, fanns bara möjlighet att gå in genom FB, undrar här om det fungerar, försökte skapa konto där på Wordpress.com men jag fick inte ihop det. Grattis till barnbarnet.

(Uppdatering, såg att det fungerade nu)

Vi går vidare med långfredagens blogg:

Vidare och vidare förresten, jaja, det är ju påsk med allt vad det innebär.
För oss här, fru guldkrycka och mig så blir det grillad kyckling till middag, undertecknad står för denna gärning idag, det ska nog bli både bra och gott.
En härlig 1.5 kg kyckling som gått ute i friheten innan den förbereds för att bli en maträtt.

Dagens begivenhet i DVD hyllan, detta får duga:
Riktigt bra den där.

Ha nu en fin fortsatt långfredag allihopa.

12 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

En så fin mamma du hade som smygspelade kort med dig under långfredagen. Det fick ju inte vara roligt alls förr , man skulle lida...
Den där kycklingen låter härlig. Här blir det rökt lax...
Ha en fin fortsättning på fredagen! 🐰🐔🐣

LillaSyster sa...

Glad Påsk herr och fru Guldkrycka! Den kycklingen kommer att smaka bra. Ha det bäst!

BP sa...

Perfekt med en mamma som trotsar föräldrarna och spelar kort med sin son. Stor ELOGE!!!
Det var en stor rackare - kycklingen alltså. Den kan ni mumsa i er både idag och imorgon alternativt söndag eller måndag;-)

Önskar dig lycka till med kycklingen och passar på att önska dig och frugan en riktigt Glad Påsk:-)

Marianne sa...

Ja, långfredagen var verkligen en av årets längsta dagar tillsammans med juldagen, när jag var tonåring.
Så gott med kycklingen, jag äter också bara kött från djur som haft ett bra liv. Vi hämtade mat på restaurang idag, oxfile till tre och entrecote till mej.
Ha nu en fin fortsättning på påsken!

Marianne sa...

Måste rätta till texten, kött jag köper är från djur som haft ett bra liv, när jag blir bjuden eller äter ute kan jag inte vara lika noga.
Marianne

znogge sa...

Långfredagarna förr var verkligen en långdragen och tråkig plåga. Ärligt talat den tråkigaste dagen när man var barn. Tur att det är lite mer lättsamt nu!

Din kommentar hamnade för granskning så det var därför det tog lite tid innan den kom på plats.

Önskar en fin fredagskväll nu!

Ditte sa...

Ja, tänk så det var på många ställen och i många familjer förr. Är lyckligt lottad och slapp det mesta av det trista. Var ofta i fjällen, Storlien eller Vålådalen över påsk och där var livet som vanligt. Riktigt roligt. Men mycket skratt och trevlig illvaro även om det var långfredag. Tacksam för detta.
Och visst är det bra att denna långa fredag nu är mer upplyftande,
Önskar dig och fru Guldkrycka en fin påsk.

Geddfish ♥ sa...

Jag ansluter mig till de som haft tråkiga långfredagar. Men de gick ju över. Något kortspel var det inte tal om överhuvudtaget hos oss, men jag smygspelade hon mina lekkamrater.
Allt förbjudet är ju alltid roligast.
Jag har ätit min långfredagsfiskrätt. I morgon blir det påsklunch och sen kyckling, hos mig allena.
Ha det bäst nu du och frugan! Glad Påsk!

Susjos sa...

Minns också långfredagarna som vääääldigt lååånga, på radion spelades bara klassisk musik, och tro att biograferna var stängda också. Man längtade till påskaftonen och påskäggen med godis!

Mums med kyckling, här bjöd vi på sill och köttbullar, sen en ugnsbakad laxsida med romsås, den blev inte dum alls! Men ack så mätt man är nu!

Ha en fortsatt fin påsk!

PS. Sean Bean är en tjusig man ;-)

Ingrid sa...

Hel ugnsstekt kyckling är ju så gott! Jag gör det ibland och brukar passa på att bjuda in några barn som får hjälpa till att äta upp den, för annars blir det ju alldeles för mycket för mig.
Man får ju egentligen inte säga Glad Påsk förrän på påskdagen, men det struntar jag i så:
Ha en riktigt Glad Påsk!
/Ingrid

Marianne sa...

Sv; Mästerkocken är det enda matprogrammet jag vill se, spännande och jag snappar upp ett och annat bra tips.
Ha en fin påskafton.

wiper sa...

Det var verkligen fint gjort av din mamma. Såna problem med religion hade vi inte i mitt barndomshem. Långfredagarna var tråkigare förr då allt var stängt. Numera kan man till och med gå ut och roa sig på en långfredag och det tycker jag är toppen.

Vi åt också kyckling en dag och det är alltid gott. Den filmen har jag missat så tack för tipset

Ha en fin fortsättning på påsken
Hälsning från Malin