lördag 12 maj 2012

De va billigt ju...

ja jösses...alkohol i vårt avlånga land är ju tungt beskattat, så inte i andra länder tydligen...blev ju Tyskland där då, går ju fort det där om man bara åker till en "bordershop" och har en tung högerfot på gaspedalen..väl hemkommen igen blev det ytterligare en liten dagstripp, denna gången med Hyresgästföreningen till Helsingör.
Förbanat trevligt på alla vis.
Speciellt trevligt var arkitekturen som tilltalar mig i Danmark, här i Sverige är allt så kantigt och allt ser likadant ut, här ska allt vara så förbannat enhetligt, inte i Danmark inte...som sagt...trevligt :)

De verkar bevara sin "byggnadshistoria" lite bättre än oss här i gamla Sverige...eller?

Resan till Danmark räknades som konferens...så man drog lite formalia på 20 min, resten av den 12 timmar långa resan under själva bussfärden gick åt till vitsar från vår kära reseledare som satt längst fram...inser att ju äldre man blir, ju snuskigare vitsar kan man dra utan att det blir politiskt inkorrekt. ;)

Hade nog kunnat vänja mig vid att bo i Danmark.

Blir jag lottomiljonär ikväll så har jag sett ut ett hus i Helsingör som skulle passa mig..en liten spritaffär i bottenvåningen med bara fina whiskeysorter..hade varit trevligt det ;)

Men nu står barnpassning på schemat...jourhavande lekfarbror har fått jobb igen...gör det lätt för mig denna gång..tack gud fader för datorspel..så kan en annan dricka kaffe i lugn och ro. "asg"








14 kommentarer:

Christer Dyrwoold sa...

Skrattar ja den var bra. Ja tänk när jag arbetade med barn. Ja det var ju hundra år sedan. Ja före min nyktra tid.

Guldkryckan sa...

Christer: Jo...idag om man ska arbeta med barn måste man vara pedagogiskt utbildad...det räcker tyvärr inte med att spöa upp dem längre..eh..undrar om man inte till och med förbjudit agan? Jösses...och jag som ska börja jobba med ungar...voine voine ;)

Sillen sa...

underbart... Tycker att udda ändå e bäst haha, men så e jag ju halvdansk haha. Det viktiga e ju att inte vara som alla andra utan bara sig själv. Bra att du haft en fin liten resa.

Å du micke,borta bra? Näääää, men hemma e ändå bäst.

Ha det gott

BP sa...

Nu verkar du ju ha bunkrat upp, så att det räcker ett tag framöver;-)
Sverige är mest konservativ vad gäller byggandet i hela Skandinavien, å det där med bevara och integrera gamla skatter i nya områden har dom inte lärt sig heller.
Ta dig en hutt så att du orkar med barnet/barnen. Å japp, tack gode Gud för alla dataspel!

Guldkryckan sa...

BP: Skål ;)

Guldkryckan sa...

Sillen: Hemma ÄR bäst...frågan är bara vad som är hemma? ;)

Carola sa...

Låter som en mycket bra konferensresa, det där. Hur många lyssnade engagerat under de 20 minuter som formalian tog? ;-)

Svar: Ja, hon är bra fantastisk ibland, vår Sydney. ♥ Det är nog inte så många snart sexåriga ungar som är sådär snälla. ♥

Lördagen har varit bra, jag har varit i stallet, promenerat genom stan (tog lika lång tid för mig att promenera Centralstationen-Domkyrkan som spårvagnen) och när jag väl satt på vagnen och åkte förbi Botaniska trädgården såg jag de svettiga, flåsande typerna som sprang i mål först. För du vet, stan är invaderad av svettiga människor idag... som verkar ha onödigt bråttom...

Carola sa...

Hehe, ja, jag skrev också en kommentar på fejan om svettiga och flåsande människor...
Visst, jag kan gärna promenera en bit, men springa, det ser ju helfånigt ut! Så nej tack till sådana dumheter! Men kul för dem som gillar det... och de är ju inte dummast, det är ju alla de som står och glor på dem. Så det så.

Anonym sa...

TV, dator och opad är en sann välsignelse.

Lennart sa...

Jag gillar husen i Danmark och Tyskland, de har en speciell stil. Plus att de alla inte ser likadana ut. Speciellt så gillar jag 1/2-plans stenhus med såna där högt spetsiga tak. Jag har varit på ett antal konferensresor så jag har lärt mig hur det går till. För att det ska godkännas som konferensresa måste det vara ett visst antal timmar konferens per dag. Det står ju naturligtvis på dagordningen som lämnas till ekoavdelningen, men hur eller om det stämmer med verkligheten är ju ibland en annan sak...

Guldkryckan sa...

Lennart: Jo...antar att snack vid baren förknippas med konferensen också..! ;)

Sillen sa...

hemma... e här å nu. å bra att det var gott haha.

Gubben sa...

Nu har du verkligen varit ute o sett dig omkring. Håller fullständigt med om att husen i Danmark o Tyskland ser mysigare ut. Har du tänkt på det som frugan sade för flera år sedan fast stämmer fortfarande idag, båda länderna har i de flesta fall nylongardiner i sina fönster. Inget trams med massa färgglada gardiner lätt tvättat samt håller året runt.

annika sa...

Verkar som du haft det bra!
Å lite lek barn kan vara bra för att hålla sig ung! :)
Vad gäller alkoholen så tycker jag en klar fördel med vårt Systembolag är att där kan man fråga och få kunniga svar ch rekomendationer om vad som är gott till vad, liknande smaker i olika prisklasser mm.
Hoppas du inte leker på dig ett ry ggskott eller så, det är ju lät att i lektagen tro att man är både yngre och smidigare än man är...