tisdag 9 juli 2019

Miljön?

Ja, miljön hade jag ju kunnat skriva om men då får man väl tänka till lite och det är jag inte bra på.
Så vi skiter i det denna gången också ;)

Det ganska så nya rökförbudet då, vad tycker ni?
Lite svårt var det första dagarna att komma ihåg att inte röka i väntan på spårvagn eller buss på själva hållplatsen, men det går väl att vänja sig vid.
Vad tycker jag då?
Ärligt talat tycker jag det är helt ok, men då går ju inte jag på krogen speciellt ofta vilket verkar vara det som folk vänder sig emot mest av allt, att inte kunna röka på uteserveringen eller i anslutningen till valfri krog.
Rökning ÄR ett otyg...men det är jäddrans gott också vilket man inte får glömma.
Lite luddig lag är det ju också förstås, hur långt från entrén kan man stå och gotta sig med en cig?

Men som sagt...helt ok för min del.
Läste någonstans att visionen är att Sverige ska vara rökfritt 2025...hoppsan....lycka till ;)
Staten skulle förlora så mycket pengar om det blev så...det vill man nog inte.

Men då blev det ju lite om miljön trots allt...inte speciellt ansträngande var det heller, fantastiskt ju. ;)



Ha det fint därute.

5 kommentarer:

Susanne sa...

Jag tycker att det är OK att det inte röks på perronger eftersom nyrökta människor luktar så illa, för övrigt kan det rökas lite var som helst. Läste någonstans att man måste gå iväg 25 meter från entré, det kan bli himla svårt när man arbetar inne i stan ;)
Hälsar hon som inte rökt på 13,5 år

Znogge sa...

Jag röker inte själv så mig påverkar inte beslutet någonting. Rent allmänt så tycker jag dock det är att gå lite till överdrift faktiskt.

Ha det gott!

BP sa...

Du och jag är nog de enda rökare som är kvar snart. På perronger och vid busshållplatser har det varit förbjudet att röka i stor-Stockholm i snart ett år, så det har man vant sig vid.
Vid uteserveringar och entréer vid köpcentra har det kommit upp förbudsskyltar och askkopparna har tagits bort. Detta har fått som följd att fimphögarna några meter bort blir högre och högre.
Tycker att häxjakten på oss rökare har gått för långt. Å så mycket skattepengar vi betalar...

Mia sa...

Jag ser fram emot att se fimpar i stora lass på trottoaren och i busskurer när jag är ute och promenerar. Jag själv har varit rökare och fimpat där jag stått, men när man tänker till litet extra så är det varken vackert eller bra att det ligger fimpar på marken. Har läst någonstans att det inte är bra för fåglarna - men jag har faktiskt aldrig sett att någon fågel varit intresserad av fimpar.

På uteserveringar tycker jag det är skönt det blir rökfritt. Ja, jag är positiv som du hör... eller ser... :-)

Ama de casa sa...

Jag tycker många gånger att rökare inte visar nån som helst hänsyn till omgivningen utan blåser rök på folk som sitter och äter. Var själv rökare i många år så mig gör det inte så mycket, jag sitter och "tjuvröker" där i röken kan man säga ;-) Men det är dåligt att inte visa hänsyn tycker jag.
Nuförtiden puffar jag på en e-cigg. Bättre för hälsan? Vete sjutton, men jag vill gärna tro det. Däremot är det absolut bättre för omgivningen då det inte luktar nåt. Dessutom är jag superglad att slippa fundera på var jag ska göra av fimpen :-D
Jag kan däremot tycka att det är orättvist att e-ciggen jämställs med vanliga cigaretter medan snusare och tuggtobakare får utöva sina laster överallt ;-)