lördag 10 augusti 2019

Hantverkaren.

I herrens år anno 2008 lekte jag ju hantverkare...alltså jag tyckte verkligen det var roligt och jag fick ju lärt mig en del som jag väl har användning för än idag om det skulle uppstå behov för det.
En gammal lokal som tillhörde Linneahuset här i stan, en kyrka som vänt sig mycket till hemlösa mm...fanns ett behandlingshem ovanför oss där vi fixade och donade, en dag glömde vi stänga en av dörrarna där inne varvid det plötsligt sprang en snubbe med full packning genom lokalen...häpp...en rymning var fullbordad med vår omedvetna hjälp...jomen visst...så kan det gå ibland.
Lokalen vi renoverade skulle bli ett nytt behandlingshem...!

Synd att bilderna egentligen är skit...men det är väl dock ett minne från en rolig tid iallafall.
Hade ju bästa Kollegan...en go gubbe med humor och kunnig när det gällde det mesta inom hantverk...jösses vad jag saknar den tiden ibland men livet går vidare och nu i Augusti har jag avverkat 7 år inom kommunal skola...tiden går!


Entrecote står på menyn för en sen supé ikväll då en sen lunch bestående av en "Bullens" just slunkit ner...gott med lite enkel "bukfylla" ibland ;)


Ha det fint!

10 kommentarer:

BP sa...

Bilderna är väl inte skit! Det kallas för dokumentationsfotografering, och den är bra. Det var aningen otippat att du "lekte" hantverkare en gång i tiden. Minns inte att jag läste det på din blogg. Jag har ju tummen mitt i handen, så jag hade nog inte tyckt att det var så himla roligt, men...

På behandlingshem och äldreboende ska man akta sig noga för att lämna dörrar öppet;-)

Sju år på skolan. Herregud så fort tiden går.

Bullens är ju kul, men entrecôte är godare;-)

Ama de casa sa...

Bullens är inte dumt det :-)

Att byta bransch kan vara spännande ibland. Själv bytte jag från djurvårdare på Skansen till programmerare. Från ett drömyrke till ett som jag inte visste ett skit om. Hade aldrig varit i kontakt med datorer då när jag klev över tröskeln till den ettåriga programmeringsutbildningen 1986 med den största rynkan på näsan som nån någonsin sett :-D

Den där rymningen... Hade en kompis som jobbade extra på en sluten psykavdelning en gång. En av patienterna (säger man "kunder" nu kanske?) frös jättemycket. Så hon kom med filt efter filt. Sen gjorde patienten/kunden det klassiska - han knöt ihop dom och rymde fönstervägen :-D

Ha en braig kväll!

Ditte sa...

Himla bra att du är så praktisk och de fina minnen har du med dig. Med en del humor kan man få till ett leende av det mesta man gjort.
Ja, att byta yrkesbana är bara nyttigt tror jag och det man kan och erfarenheter tar man ju med sig vidare. Har också varvat en del genom åren. Men som skolledare trivdes jag inte. Alltför mycket administrativt och jag missade kontakten med skolans verklighet.
Låter bra med en extra god middag även om den blir sen.
Önskar dig en fin kväll.

Mia sa...

Om inte jag minns helt fel så bloggade du också, jag tror jag minns att du berättade att du skulle börja "i skolans värld" igen.

Praktiskt arbete är alltid bra att kunna. Det är nog enda gången jag saknar en sambo när det gäller en del praktiska göromål :-)

Trevlig lördagskväll och hoppas att all maten smakade bra!

Susjos sa...

Bullens korv, mums, det var länge sen!
Att byta yrke är inte dumt då och då, jag jobbade ju som sjuksköterska med svårt njursjuka patienter på en dialysavdelning när jag fick för mej att plugga till barnmorska, och få jobba med livets början istället!
Ha en fortsatt bra lördagkväll!

Lotta sa...

Mitt förtsa jobb var på en sluten avdelning, ung (17år)och helt oerfaren av att man inte kunde lite på alla så rymde en av brukarna för mig. Han sa att han var kökspersonal och bara varit där för att lämna mat. Jag släppte ut honom.....
Bullens varmkorv hade varit gott nu innnan jag ska hem för att sova :-)

Njut av söndagen!

Carita Liljendahl sa...

Så kan det gå! Tänker på rymmaren :-)
Bilderna är riktigt intressanta till storyn.

Veiken sa...

Jag trodde faktiskt tills för ett tag sen att Bullens korv var ett minne blott, men nu vet jag bättre!
Kul och bra att du dokumenterade ditt arbetsliv före skolan.
Ack ja, dessa rymmare som ibland får hjälp! :)

Znogge sa...

Nu har det hunnit bli måndagskväll så jag förmodar att första arbetsdagen är avklarad. Visst kändes det segt i morse men jag överlevde ;-)

Bullens är alltid ett säkert kort!

Ha en bra kväll!

Eva Trillian sa...

Håller med BP :) Dokumentationsfotografering! Kul att ha för att friska upp minnet!
Hoppas din fösta jobbdag gick bra idag och att du stod upp i hissen på morgonen så du kunde trycka på nedknappen själv ;)