söndag 22 november 2020

Söndag 22 november 2020.

Nej, köttbullarna blev det inget av med igår, det får bli dagens delikata begivenhet istället.
Frugan kom med den briljanta iden om att beställa hem istället och så fick det bli.
"Foodora" brukar vi inte använda oss av så ofta men ibland, som igår, var det ju en trist dag vädermässigt och orken låg nära minus på skalan.
Ibland får man väl unna sig den lyxen att slippa ställa sig vid spisen.

Det börjar bli kallt i hemmet igen, brukar vara så vid denna årstiden så vi får använda oss av våra "extraelement".
Två sådana här och en mindre modell har vi till vårt förfogande, bland de bästa köpen vi gjort då man tröttnar på att påpeka för fastighetsvärdarna om att det efter en vattenläcka på vinden för många år sedan började bli kallt i lägenheten.
Min teori då var att några nya sågspån inte lagts upp på vinden ovanför vår lägenhet.
Den teorin förkastades naturligtvis.
De vanliga elementen är det inget tryck i, vi bor för högt upp helt enkelt.
Nåja, skit samma, våra egeninköpta element kostar ju inte så mycket att driva.
Det får det vara värt, det funkar för oss.

Fortsätter väl med min bok om snuset idag då, många intressanta detaljer i den.

Ha det fint nu alla.


6 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag har ett extraelement jag också, som jag inte har behövt använda ännu i höst. Men det känns tryggt att det står där utifall att...
Var boken så bra att du tycker att jag ska köpa den till min snusande son?? Jag behöver julklappstips!
Ha en skön söndagskväll.
/Ingrid

BP sa...

Det var nästan lite kusligt... För precis innan jag kikade in här hos dig hade jag precis klickat hem mat från Foodora - hahaha:-) Telepati eller... Vi använder mest Wolt här i Täby, men Foodora har fler anslutna restauranger. Så ikväll fick det bli en asiat med Foodora:-)

Våra värmeelement "luftades" förra våren och de fick nya vred eller vad man kallar grejen som man väljer temperatur med. Efter det fungerar det perfekt igen. Vi hade ett tag problem med värmen vi med och köpte ett litet extra element. Frysa är ungefär det sista jag vill göra...

Ditte sa...

Visst är det skönt att då och då beställa hem mat. Och köttbullarna kunde ju vänta-
Trist att ni ens ska behöva element- Ska ju inte behövas. Men har man en hyresvärd som inte bryr sig så är det väl det en får ta till. Vi br sex trappor upp men har helt ok värme- Och om inte så ringer vi "Fastighetsägarna" som har hand om skötseln av våra hus. Och dit hör värmen. (Vi bor i en bostadsrätt så kanske kan man kräva mer då. Men så ska det ju inte vara. Blir ju ökade elkostnader för er.)

Önskar dig trevlig kväll och en bra start på veckan.

Susjos sa...

Varmt vill man ha hemma, för frysa inomhus är inget kul.
Här hemma har vi satt på värmen på golvet på toaletten, ljuvligt att kliva in där nu, Molly har också upptäckt värmen där, fast hon vill fortfarande vara ute en sväng på balkongen, ja, där är det inglasat, men inte speciellt varmt!
Ha en fortsatt skön söndagskväll, och en bra start på veckan!

Ama de casa sa...

Klart man får unna sig lite lyx ibland och slippa slita i köket :-)

Vi kör med AC-n på värme och har stödelement i sovrummet och på kontoret. I Spanien existerar ingen centralvärme i husen, det är i alla fall mycket ovanligt, så man får lösa det hela själv. Nu har vi dessutom skaffat en gasvärmemanick och elfiltar i sängen. "Över min döda kropp", sa jag om båda grejerna som jag nu verkligen tycker är superbra. Jag undrar varför jag ska vara så anti jämt? :-D

Ha en fin start på veckan!

Znogge sa...

Klart att man ska unna sig att göra det lätt för sig för lite guldkant är inte fel! Så skönt att ni har extraelementen eftersom fastighetsägaren tydligen inte kan leverera.

God måndag!