fredag 19 februari 2021

Så kom det ju lite...

 snö igen i Onsdags och som traditionen bjuder här i Göteborg så fungerade ingenting i kollektivtrafiken.
Blev en kvart senare till kneget då min buss likt förra gången, på samma plats, fick vända och ta en annan väg.
Satt mest och garvade åt folk som försökte tala om för chauffören vilken väg som var bäst.
Chauffören uppskattade inte de goda råden alls ;)

Vi har hamnat på femte dagen i veckan, en fredag, som ju för så många av oss innebär att en helg är på ingång.
Denna fredagen blev dock aningen bekvämare för undertecknad, restiden förkortades till ingen alls utan bestod av att läsa färdigt boken hemma som vi avhandlar under handledningen en gång i månaden just nu.

Helt ok bok ändå, speciellt om man slipper resa till sin arbetsplats och kan läsa den hemma på arbetstid ;)

 BP undrar vad en elevassistent gör.
Kort beskrivet innebär det att skapa studiero åt eleverna och stötta dem i skolan både studiemässigt och socialt med allt vad det innebär.
Man samarbetar med lärare och föräldrar för att få till det mest optimala för varje elev.
En skola som vår i "orten" kräver ju lite annat också men på det stora hela så så är det väl en bra sammanfattning.

Syster läxar här upp sin bror, han tog hennes plats i pappkartongen, det uppskattades inte kan jag säga.
Ja, det är helg igen ju och snart kommer barnbarnen på middag, jag återgår härmed till grytorna för att få till det med födan.

Ha det bäst alla.

9 kommentarer:

Ingrid sa...

Så skönt att få "jobba hemifrån" ett tag i alla fall.
Ha en fin helg!

Susanne sa...

Gillar intensivt att arbeta hemifrån och snart har jag gjort det i 1 år.
Ha en härlig helg :)

LillaSyster sa...

Någon ordning måste det ju vara....känner igen det där med uppfostran =) Maten blev säkert ljuvlig. Ha en bra helg!

Susjos sa...

Utan elevassistenter skulle det inte funka i skolan kan jag tänka mej, många vuxna behövs! Ett viktigt jobb du har.
Mysigt med barnbarn på middag, ha en skön helg!

znogge sa...

Elevassistenter gör ett kanonjobb och vi behöver fler, den saken är säker. Tyvärr styr ekonomin för mycket :-(

God helg i alla fall!

BP sa...

Tusen tack för ditt svar och länken. Du är himla duktig på att svara koncist och till punkt när jag ställer frågor. Det är inte många som klarar av det. Vet själv hur svårt jag har det att fatta mig kort när jag ska svara på frågor.
Skönt att även du har förmånen att jobba hemifrån ibland. Skrattade gott åt bokens titel - vem ska ta över ledarskapet... På din "gamla" skola tror jag nog att det var eleverna som tog över ledarskapet där...

Så ni har fått "Stockholmssyndromet"!? Ja inte det, utan kaoset som lite snö medför, varje år flera gånger. Undrar hur trafiken i Texas fungerar just nu. Femton minusgrader, ingen elektricitet, inget vatten. Å stora bakhjulsdrivna jänkare med sommardäck...

Önskar dig en toppen helg:-)

Ditte sa...

Tja, detta med försenade bussar när det snöar är ju ett fenomen jag upplevt i huvudstaden sedan början av 60-talet. Trots att man vet att det är vinter. Men skönt att du kunde läsa på hemma idag. Men en fråga: denna bok - Jag har jobbat i olika klassrum med olika elever (som speciallärare , högstadielärare (svenska och so) låg och mellanstadielärare - har kompetens för detta men att leda jobbet i ett klassrum kan man ju inte läsa sig till utan det sker ju i praktiken.
Har jobbat med många elevassistenter och det har varit väldigt värdefullt på så många sätt.
Men precis som med många andra jobb finns det många lärare som inte skulle vara i ett klassrum och som inte förstått vad jobbet innebär. Många skolledare också.
Hoppas din skolledning förstår och uppskattar allt jobb du gör.
Ha det nu så bra du kan och hoppas barnbarnens besök blev bra.

Ama de casa sa...

Så du läste boken i sängen så du slapp resan ut till köket eller soffan, alltså? ;-)

Skönt att kunna jobba hemifrån, det gjorde även jag ett par år härifrån Spanien mot (eller kanske för? ;-) ) svenska kunder. Datorerna har ju öppnat en helt ny värld :-)

Tack för infon om elevassistenter. Såna fanns inte på min tid annat än för barn som hade "särskilda behov", och det var inte många. Inte som det uppfattades i alla fall, hade nog varit bra med fler vuxna även på den tiden.

Ja, se den syskonkärleken... ;-)

Ha det gott!

Lotta sa...

Vilken förmån att kunna jobba hemifrån. Hoppas boken ger dig många bra tips. Vilka härliga katter, hoppas de är vänner igen nu.
Hörs!