måndag 22 augusti 2022

Måndagsmorgonen är ju som den är.

 Jag brukar faktiskt inte ha några problem med att ta mig upp på måndagsmornarna numera, men visst, en extra timme i bingen hade man ju inte tackat nej till ibland. ;)
Men jag släpade mig upp i morse och efter en kopp kaffe att skölja ner all medicin med så var det ganska så ok när jag gick ner till bussen.

Yrkesmässigt blev det en ganska fin dag, lite "svårigheter" men inget som vi inte haft förut, det löser sig för det mesta.
Ganska bra med folk är ju något som underlättar, mao, ingen sjukfrånvaro att tala om bland personalen.
Det är det som ofta ställer till det för oss alla, både barn och vuxna.
Men lärarna har många ggr fler minuter i klass ön vad de ska ha, en hade 150 minuter extra, en annan hade hela 300 minuter utöver sin vanliga tjänst.
1000 till 1200 minuter är det som gäller egentligen för en lärare som jobbar heltid.
Fast ett par av dem gör det frivilligt för att kunna ha mindre grupper.

Allt detta pga besparingar, antar jag i all min okunnighet, men ledningen pratade om det så då måste det ju vara sant.
Besparingar besparingar, det står mig upp i halsen snart.

Men nu, måndagskvällen ska avnjutas, ha en fin kväll alla.

7 kommentarer:

LillaSyster sa...

Helt galet att göra besparingar på förskola och skola, det straffar sig längre fram. Men det verkar inte politikerna förstå.......
Jag började veckan med ledig måndag =) Men imorgon och resten av veckan är det jobb som gäller. Ha en trevlig kväll med Povel =)

BP sa...

Nästan så att jag tog kalkylatorn till hjälp för att räkna om dina minuter till timmar.
Tragiskt att man sparar återigen pengar på helt fel sätt och fel "målgrupp". Just i "problemområden" borde man satsa mera pengar på både personal, mat, diverse aktiviteter för att stävja eventuella konsekvenser längre fram...
Men, men...
Ha en skön kväll i tv-soffan:-)

Äventyret framtiden sa...

Det är tråkigt att man sparar pengar på fel sätt.
I förskola och skola borde resurser sättas in mera än någonsin med tanke på barnens framtid. Kortsiktigt tänk är det.
Povel är alltid bra!

Njut och ha det gott!

Anna i Portugal sa...

Att arbeta i en miljö som bara ska spara och snåla tyckte jag var väldigt frustrerande. Vinst räckte inte, det skulle vara mer vinst. Så jag kan förstå hur det känns. Har jobbat i eget företag sedan 2007 och går aldrig tillbaka till att vara anställd!

Ditte sa...

Tänk att så mycket ska handla om pengar. Och när skolan till största delen är kommunal så ska man satsa på den. På eleverna, miljön och personalen- Önskar så att skolorna åter skulle bli statliga för då kunde de bli mer jämlika . Och kommunaliseringen kan vi tacka Göran Persson för.
Povel gillas! Suveräna texter-
Ha det gott

Znogge sa...

Det är sorgligt att det mesta handlar om pengar. På vår skola har antalet undervisningsminuter varierat ganska mycket för oss heltidare. Jag tycker att det ska vara så rättvis som möjligt. Ett år hade en kollega 960 och jag 1350. Tack och lov så justerades det.
Även om man kommer upp så är det också gott att ligga kvar.

Ha en god tisdag nu!

Geddfish ♥ sa...

Så trist att det sparas pengar i skolan, där resurser behövs.
Povel Ramel, en älskad artist som sade många sanningar.
Idag är det en annan dag så då önskar jag en fin tisdag!
🌺