fredag 5 augusti 2022

Sista semesterdagen för denna sommar.

 Blev en tur ner till Ica på rymdtorget idag, det och Apoteket. Har en medicin jag gärna ville hämta ut innan högkostnadsskyddet är nere på noll igen.
Den receptbelagda där till höger går ju på en tusenlapp för en månad.
Men visst, man är ju snart tillbaka på "kostnadsfritt" när man börjar om igen.
Blev lite "Ipren" och "Rennie" också när jag nu ändå var där.
Nu ska man ju klara sig ett tag.


Gårdagens afton tillbringades med mobiltelefonen där en streamingtjänst bjöd på lite musik från "Wacken open air" festivalen.
Mina gamla husgudar "Mercyful Fate" bland annat.
Jättefina och pedagogiska texter om tex att offra småbarns blod till djävulen.
Ja, ni förstår ju vad en uppväxt inom frikyrkans försorg kan ställa till det.
Protest och så vidare, mormor min lät meddela att jag inte skulle komma till himmelen med sådan musiksmak.
Mormor, du var sjutton i mig bäst. :)

Tur man lärt sig uppskatta även annan musik efter det. 

Men nu kallas jag ut till köket, dags för tjänstgöring vid spisen.

Ha det fint alla.

9 kommentarer:

LillaSyster sa...

Då har vi båda växt upp med en mormor som var bäst =)
Njut av sista semesterdagen, det var inte så farligt att börja jobba.....jag har överlevt veckan, men så var jag klok nog att starta lugnt med att börja på en onsdag. Trevlig helg!

BP sa...

Läkemedlet till höger fick jag googla. Då gör du likadant som jag varje morgon - tar en spruta... Jag tar blodförtunnande via spruta. Å precis som du är mina sprutor svindyra. Efter max två uttag är man uppe i högkostnadsskyddet. Sverige är fantastiskt där!

Det där med hardrock, ja det är kinesiska för mig. Aldrig hört talas om Wacken open air. Det pågår visst en hårdrocksfestival i Falun också den här helgen - Sabaton någonting.

Njut nu av sista semesterhelgen:-)

Anna i Portugal sa...

Högkostnadsskyddet är fantastiskt. Vet faktiskt inte om det finns något liknande här, men medicinen är generellt billigare i alla fall. Hoppas det känns bra att börja jobba på måndag och att helgen blir skön!

Ditte sa...

Sista semesterdagen! Tja, så var den här för din del. Men nu har du helgen på dig.
Sverige är ju fantastiskt i mångt och mycket; hökkostnadsskydd både på apoteket och hos läkare/sjukvård.
Musiken här är inget jag känner till utan det mest hårdrockiga för mig var nog "Guns och Rosas orkester" - Gun´s and Roses.
Önskar dig en skön helg.
Och att det blir regnfritt.

Lotta sa...

Den som spar han har sin semester kvar. Vet inte när jag ska plocka ut den dock. Men plötsligt händer det. Vin och go mat kan man ju nyttja ändå på lediga dagar :-)
Nog kom det regn i Göteborg och en hel del åska. Jag var där igår en snabbis. Skulle ju hem till jobbet igen annars hade jag nog stannat några dagar till.
Vad blev det för gott vid spisen idag då?
Ha det gött!

Znogge sa...

Det är verkligen tur att det finns ett högkostnadsskydd med tanke på hur dyra vissa läkemedel är. Det får ju inte bli en klassfråga att kunna hämta ut sin medicin.
Själv lyssnar jag på stillsammare musik skulle jag vilja påstå ;-)

God lördag nu!

Veiken sa...

Högkostnadsskyddet är suveränt bra. Visst har vi höga skatter, men vi får absolut en hel del tillbaka.
Jag hade också en bästaste mormor! Hurra för dom!
Nu får du njuta av den sista helgen innan du återgår till jobbet!

Susjos sa...

Verkligen bra med högkostnadsskyddet, smart att handla innan det går ut! Hårdrock nja...men smaken är som baken!
Ha det fint i köket, och en trevlig kväll!

Anki sa...

Du hade en mormor som var bäst - jag hade en farmor. Hon blev min mamma när föräldrarna skilde sig och jag lämpades över till henne och farfar och bodde där hela min barn/ ungdomstid.
Visst är det tur vi har högkostnadsskyddet! Hämtade ut mina första mediciner på ny period för en vecka sen ... 1400:-
Ha en bra fortsättning på denna söndag Micke!