söndag 9 oktober 2022

Då tar vi en ny snus in under överläppen...

 och reflekterar över den gångna veckan.
Måndag och tisdag var ju fyllt av en lättare variant av magsjuka så arbetsveckan startade inte förrän på onsdagen.
Tre dagars arbete och på det stora hela var det helt ok, ett larm gick på torsdagen, vår "säkerhetsapp" där man kan larma om man behöver assistans, och många var snabbt på plats, inklusive undertecknad, bråket mellan två elever kunde avstyras.
Det larmade även i måndags, många snabbt på plats även då så appen fungerar verkligen.
Det är ju inte så lätt om elever slåss och man är ensam på plats.

Men snart är väl vintern på plats igen, en gammal bild när postens fordon ännu var gula, då har vi snöbollskrig i korridorerna igen, en gammal sedvänja på vår skola.
Då orkar inte ungarna kivas alltför mycket iallafall.
Men en och annan vänsterkrok/högerkrok lär det väl bli mellan de små ibland, en snöboll i huvudet brukar kunna leda till sådana handlingar. ;)
En sjuk liten guldkrycka innan tonåren med dockan Bamse tätt intill sig.
Fula tapeter i mitt tycke idag men det var ju ändå ett barn man var på den tiden, det var tider det.
Varm choklad på sängen, en bulle kanske, då tillfrisknade man fortare enligt vetenskapen på den tiden, det var mormor som stod för vetenskapen, inget nobelpris fick hon för det men jag blev frisk snabbare iallafall. ;)

Ha en underbar söndag ni alla.

10 kommentarer:

Ingrid sa...

Så skönt att i har en sån där app som fungerar när det krisar. Det måste kännas bra!
Så söt du är där du ligger med dockan Bamse.
Ha en skön söndag!
/Ingrid

LillaSyster sa...

Bra med en fungerade app! Jag och syrran var iväg i veckan och bodde på hotell en natt- Jag hade bokat hotellet och skaffat appen där vi skulle checka in och ut samt låsa upp rumsdörren. Det funkade inte alls med min telefon, jag kunde dela ut nyckel från appen och som tur var lyckades syrran kunna öppna dörren. Jag kunde bara checka in och ut..... undrar hur det kommer att bli till vintern då även mobilnätet kommer att ligga nere vid de planerade strömavbrotten.....då vill det till att vara på rätt sida av dörren. Min mormor satt på samma vetskap som din =)

Znogge sa...

Så skönt med appen så att man kan få stöd och hjälp av kollegorna om det blir bråk. Tyvärr är det ju en del av vardagen numera.
Vilken fin bild på en liten Guldkrycka!

Önskar en god söndag nu!

Anki sa...

Bra med en app för att snabbt tillkalla hjälp när det blir kris ... men synd att det ska behövas.
Såna gamla klokskaper fick man från den äldre generationen - och nog gäller det väl än? Mysig bild!
Ha nu en bra söndag Micke!

BP sa...

Tänk att det behövs - en assistansapp alltså. För att "överleva". På en skola. Ja, vart är vi på väg? Det låter som en klyscha, men det är ändå en relativt berättigad fråga.
Nästan så ni längtar efter ett rejält snöbollskrig...
Bilden på en sjuk guldkrycka är bedårande. Å absolut - varm choklad gjorde susen. I mitt fall var det mamma som hade sitt eget recept - kycklingsoppa. Fråga mig inte varför hon trodde på just den metoden;-) Hon fick inget nobelpris heller och jag kommer inte ihåg om jag tillfrisknande snabbare heller;-)

http://kraka.moah.se sa...

Ja, tiderna har verkligen förändrats. Att det ens ska behövas larm av det slaget i en skola är ju hemskt. Lite som på den tiden jag jobbade på mentalsjukhus. Men då var ju inte larmen digitala förstås...
Ha en bra ny vecka, som börjar imorgon.

Geddfish ♥ sa...

Det är väl jättebra med en sån app, tydligen behövs den också!
Vad söt du var där som liten. Du ser trygg ut där med Bamse och du blev ju ompysslad, sånt som barn behöver.
Önskar dig en fin måndag i morgon!

Anna i Portugal sa...

Vad fin liten story om dig som barn. Jag har inga såna minnen alls, så njuter av att läsa andras minnen från barndomen. Tillåtet snöbollskrig i korridoren är ju lysande!

Ditte sa...

Låter bra med appen och bra att den dessutom fungerade.
Grunnar alltid på hur det kunde flyta på så bar förr och utan appar, som det ändå gjorde. Och bråken fanns ju då också. Men med respekt för vuxna. (Började jobba i skolan som lärare 1970)
Bilden på dig är så fin och jag är säker på att choklad och bulle bidrog till att du piggnade på dig.
Hoppas du haft en bra helg och önskar dig en bra start på veckan.

Susjos sa...

Så bra att appen funkar! Hoppas det fortsätter så.
Sån söt bild på en liten guldkrycka, och en mormor är alltid bra att ha!
Ha en fin start på veckan!