fredag 4 november 2022

Fredagens vedermödor är över mig.

Nja, speciellt stora vedermödor är det väl inte egentligen, men idag tog jag äntligen tag i vårat skyddsnät över vår oas, det som i många år beskyddat oss från invaderande duvor.
Nu har det ju börjat fallera lite tyvärr så jag fick ta och lossa det från sina snören.
Vi får väl se om det kan återanvändas efter denna procedur.
Inget är ju för evigt.
Några snören till som ska klippas bort bara sen är detta projekt nog i hamn.
Undrar om man ska försöka sig på något annat som jagar bort duvorna?
Ugglor har jag ju läst om hos en del av er, gummiormar som Ama hade, cdskivor hängande i snören?
Eller rätt och slätt ett hagelgevär?
Hoppas nätet går att använda igen, det kanske är det lättaste, eller köpa ett nytt, de är ju inte så dyra,

Fick ju bli en tur ner till grovsoprummet på morgonen, två säckar hade frugan lyckats rensa ut, min fru är bäst.
Men varför har vi inte gjort det tidigare undrade Bp, den enkla förklaringen är väl att vi tänkt att vi ska kunna ha användning för det.
Men då vi inte räknar med fler barnbarn i låga åldrar så tar vi tag i det nu, äntligen.

Nu tillönskar jag er en fin kväll allihopa, ta hand om er.

9 kommentarer:

znogge sa...

Ett hagelgevär låter effektivt men kanske är det säkrare att hålla sig till nätet. Ärligt talat så känner jag mig lätt dum för jag trodde att ni hade nätet för att katterna skulle kunna vara ute på balkongen men så var det icke.

Önskar en fin fredagskväll nu!

LillaSyster sa...

En Runar är ju effektivt men inte så lagligt i tätbebyggt område. Tror att nät är det bästa och det skyddar ju även katterna. Kan du inte sätta en regel i taket och sedan fästa nätet i regeln- lättare att fästa i trä än i betong. Trevlig helg =)

BP sa...

Ett hagelgevär är onekligen en enklaste lösningen... om man bara fick. Det där med ugglor har jag testat och det funkar inte på min balkong, då jag inte kan fästa ugglan på ett säkert sätt. Men ditt balkongräcke är perfekt för en svart uggla. Använd bara buntband och surra fast fågeln. Inte snyggt direkt, men absolut sällsynt;-) Å utan hönsnät slipper du ju också ett mönster på ryggen/magen om och när du solar;-)

Tack för förklaringen. Kunde ju ha räknat ut set själv. Men som du vet så kasserar jag ju allt som inte använts på två år, så därav den dumma frågan;-)

Önskar dig en finfin Allhelgonahelg:-)

Geddfish ♥ sa...

Bra jobbat! Det där med att spara, det går till en viss gräns, sen så ryker det!
Trevlig fredagskväll nu i lugn och ro.

Susjos sa...

Haha, tänkte också hagelgevär, men ett nytt nät funkar nog, och så håller katterna sej på plats också och inte hoppar ut!
Skönt att rensa, vi behöver göra det också...jösses vad man samlar på sig!
Ha en fin helg!

Ditte sa...

Nätet är ju bra och kanske får det bli ett nytt. Vi har en ful uggla på balkongen som i stort sett utför sitt jobb väl. Bra så.
Kan vara bra som komplement till ert nät.
Ja, att rensa är bra men visst är det lite motigt att ta sig an det hela.
Men skönt när en del är borta.
Önskar dig nu en fin helg.

Veiken sa...

Vi har CD-skivor hängande på balkongen här. Frågan är om det är vi eller skivorna som skrämmer fåglarna.
Röj à la rensning är så himla tråkigt, men när det är gjort blir man så nöjd!
Bra att du har en fru som är bäst! :)

Anna i Portugal sa...

Hängde CD-skivor i staketet här på tomten när vi köpte huset. Inte sjutton har det avskräckt en enda fågel. Hoppas ni hittar den bästa lösningen för er!

Åke sa...

Tyvärr är inte allt för evigt... Hoppas det blir bra med nätet nu då, duvorna är väl inte direkt skötsam av sig ;)