onsdag 2 november 2022

Onsdag på höstlovet...

 och undertecknad fann för gott att sjukskriva sig på morgonen.
Mitt covidtest jag tog i går kväll var ju negativt förstås men ändå.
Ont i halsen och hosta måste man ju ändå ta hänsyn till.
Blir således hemma resten av min yrkesverksamma vecka, har ju dessutom semester på fredag. 

Men visst är det som Bp skrev i kommentaren till gårdagens blogginlägg, levande ljus ger ju ett visst ansvar, ett ansvar att aldrig lämna ett stearinljus obevakat.
Har ju några ggr gått en kurs med inriktning mot just brandrisker och hur det kan vara vid en eldsvåda.
Rökdykning i ett torn hos brandkåren var det en gång, fast utan lufttuber för oss deltagare.
Vi klättrade upp och sedan tände de på lite hö nedanför varvid vi skulle klättra ner, hujeda mej vad otrevligt det var.
Det vill jag aldrig vara med om igen.

Zillen tillönskar er en fin dag.


Ha det fint alla.

11 kommentarer:

Ingrid sa...

Min svägerska gick ifrån ett brinnande ljus, det tog eld i en gardin och sedan fortsatte branden. Någon granne upptäckte det tidigt så det var bara rena turen att inte huset brann ner, men det blev ändå kostsamt att få det beboeligt igen.
Krya på dig!

Susjos sa...

Ja, eld ska man ha respekt för, verkligen. Trist att du blivit sjuk.
Kryahälsningar till dej och vink vink till fina Zillen!

Geddfish ♥ sa...

Är superförsiktig med levande ljus har mest LED. Trist att va sjuk. Missarna hjälper dig nog att krya på dig 🤗

LillaSyster sa...

Krya på dig och Zillen är ju underbar =)

BP sa...

Medge Guldkryckan - att släpa skräp och bråte omkring under ett höstlov utan kidz är inte din melodi. Smart av dig att stanna hemma istället och kolla intressanta DVDn;-)
Tusen tack för länken:-) Har också varit med om brandövningar på olika jobb. Kan inte påstå att det var roligt alls. Brandkåren berättade bland annat att ett vanligt vardagsrum där ett stearinljus glömts och på något sätt satt eld på "omgivningen" är övertänd på 54 sekunder. Å det vill man inte vara med om...
Ha en fin kväll nu!

znogge sa...

Lika bra att stanna hemma även om testet var negativt. Det finns ju ingen anledning att bjuda på förkylningar heller.
Sådana övningar är obehagliga men bra. Jag har varit med om en brand i mitt föräldrahem så jag vet att det gäller att agera rätt i en sådan situation.

Krya på och du har ju fint zällskap!

Ditte sa...

Lika bra att vara hemma om du är opigg. Skulle gjort detsamma.
Brandövningar är bra men samtidigt obehagliga. Förstår att du inte vill vara med om en liknande övning igen.
Levande ljus måste en ju passa noga. Och katter och hundar rör sig ju snabbt.
Krya på dig.
Trevlig kväll.

Anna i Portugal sa...

Åh fy vad läskigt brandövning Och så hoppas jag du kryar på dig snabbt och att din lediga fredag inte blir helt sängliggande.

Äventyret framtiden sa...

Krya på dig, ta det lugnt, drick vatten och ta hand om dig på bästa sätt.
Zillen är så fin!

Allt gott!

Anki sa...

Min Lasse var ju brandman, så det där med att vara försiktig med elden sitter fortfarande i ryggmärgen även hos mig.
Krya på dig nu ... tror du drack för lite konjak!

Gunnel sa...

Jag minns brandövningarna när jag jobbade. Det var inget kul, men nödvändigt. Hoppas du kryar på dig snabbt. Du har ju fint sällskap av Zillen.