söndag 25 december 2022

Juldagen 2022.

En högtid man firar till minnet av Jesus födelse.
Har varit i kyrkan någon julafton en gång för längesedan, högtidligt det där och ganska fint får man ju ändå säga.

Hoppas ni allihopa har haft en fin julafton med allt vad ni kan tänkas ha haft till ert förfogande i form av god mat och kanske trevligt sällskap om ni nu ville ha det.
Här blev det bara jag och frugan, precis som vi vill ha det, firande med familjen har vi på nyårsafton då vi firar hustruns födelsedag.
En och annan valnöt blev det också ;)

Men nu börjar jag tröttna på all julmat, har ju lite lutfisk kvar på schemat för denna jul, sen får det nog räcka med julens obligatoriska maträtter, annars rullar jag till kneget  efter nyår istället för att åka buss. ;)

Ha en fin juldag nu alla fina läsare.


10 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vi gillar också att fira jul själva, även om vi i år hade planer för jullunch med goda vänner i år. Dock inställd på grund av sjukdom hos dem. Så vi drog till havet som vi gjorde förra året och det är underbart! Njuta av julmat tycker jag är en del av julen, och jag är av den inställningen att några dagars "dekadens" inte är något att hänga upp sig på, det är vardagens livsstil som kan vara den "farliga". Njut på.

znogge sa...

Det lät som en bra afton hos er!

Önskar en god fortsättning nu och njut av ledigheten!

LillaSyster sa...

Fördelen med att rulla är att du slipper köpa biljett =)
Skönt när man får fira som man vill!
Ha en bra eftermiddag ♡

Carita Liljendahl sa...

Att gå i kyrkan på julen, tidig julotta, har inte blivit av på länge, men då fick gick med ex-maken - visst var det mysigt. Kyrkan ger det behövliga lugnet.
Önskar er en fortsatt skön helg!

BP sa...

God fortsättning Guldkryckan och hälsa frugan!
Vaddå tröttna på julmat?????? Redan?????? Det är ju bara juldagen. Men du har kanske mumsat i dig julskinkan i en vecka nu, så som Åke på Alnön har gjort. Han är inne på sin tredje skinka vid det här laget och har inte tröttnat än;-)
Vad gäller lutfisken så hoppas jag innerligt att din fru lyckas bättre än vad jag gjorde igår. Vet inte vad som gick snett där, men "geggan" skar sig. Att béarnaisesås lätt kan skära sig visste jag. Nu vet jag också att béchamelsås kan göra det. Man lär sig den hårda vägen... förhoppningsvis alltså;-)

Lutfisk sägs ju vara perfekt för matsmältningen. Därför äts den alltid som avslutning av julmaten. Lycka till! Du får berätta hur det gick;-)

Susjos sa...

Jag är proppmätt på all julmat! Åt ju julbord redan förra lördagen då vi hade julafton här hemma med de vuxna barnen, sen blev det julbord på restaurang i torsdags..och så igår förstås, idag bjöd jag hit syster, så då blev det mer julmat..så jag är ganska nöjd nu, fast lite lutfisk skulle gå ner, fick ju bara en pytteliten smakbit på restaurangen i torsdags!
Haha, jag är rädd för att jag kommer att rulla till jobbet lagom till nyår...

God fortsättning på julen!

Äventyret framtiden sa...

God fortsättning på julen!
Vi har firat många jular på tumanhand, hur trevligt som helst. I år blev vi fyra och hade hur trevligt som helst.
Vi äter inte julmat förrän det blir julafton så det blir några dagar till, kanske tre så är julen slut för vår del...sen börjar jag tänka på nyårsmaten. Jisses så man tänker på mat hela tiden haha...
Allt gott önskas!

Åke sa...

God fortsättning! Julaftonen har varit bra. Jag tröttnar aldrig på julmat, man kan alternera med och utan sill :) Så trevligt att ni fick julen som ni vill ha. Kyrkan har jag sagt att många gånger ska jag med... min mor åkte alltid hem hit på ön med moster... jag som bara har 2,7 km dit (en får skämmas) typ 50 minuters promenad. Lutfisken står kvar på schemat här.

Ditte sa...

Förr var vi alltid på julotta i Karlbergs slottskapell på juldagens morgon. En julotta som varade i 30 minuter och sedan efterföljande kaffe. Väldigt trevligt och det trots att jag inte alls är religiös-
Vi hade en julafton precis som vi ville. Bortresta med sol och skön värme och inget av den s.k. julmaten. Passade oss bra.Vill inte sedan 2002 längre spendera julen med det "traditionella".
Och familjen träffar jag ju ofta ändå.
Kanske drar du i gång wokpannan nu efter juldagarna-
Ha det gott.

Lotta sa...

När julen blir som man vill ha den är det som bäst. Min jul har varit helt perfekt. Ingen julmat serveras hos oss. Det blir annat mat på vår meny, allt enligt önskemål. Lutfisken får jag äta själv för det är bara jag som gillar den.
Hoppas du slipper rulla till jobbet :-)