måndag 10 april 2023

Lite påskmat fick det ju bli igår....

 här hemma, efter bröllopet på påskafton var vi ju ganska mätta när vi kom hem.
Så igår fick det bli en framdel på ett lamm som fick ligga i ugnen i fem timmar på 110 grader.
Väl kryddat innan naturligtvis, första gången vi provar på att göra det på detta viset.
Riktigt gott blev det ju.

Ägg och kokt potatis plus lax blev ju som den beryktade "grädden på moset" för denna påskmåltid. 

Men nu är det ju måndag, annandag påsk visserligen men lite mental förberedelse för morgondagens arbetsdag har ju dykt upp lite, förbaskat skönt med en ledig måndag är det ju ändå.

Nu blir det lite rester till lunch, blev ju en hel del över från gårdagens påskmiddag.
Bästa att starta med förberedelserna.

Ha en fin annandag påsk alla.

11 kommentarer:

LillaSyster sa...

Mmmm långbakat lamm =) Allt som körs på låg temperatur och länge brukar ju bli hur gott som helst. Perfekt med rester idag och mental förberedelse trots 4 dagars vecka är ett klokt beslut. Ha en bra måndag!

Äventyret framtiden sa...

Lamm i ugn, sakta fram"värkt" på 110 grader. Gudagott!
Här är det vanlig måndag, annandagen är slopad tydligen, alla på jobb utan skolbarnen som har ledigt hela veckan ut. Långt påsklov med andra ord.
Ha det fint den sista dagen ledig för den här gången!

BP sa...

Yummie, yummie! Nästan en tjälknöl eller "pulled lamb" som det heter nuförtiden. Då har du firat en Påsk som den ska firas med god mat alltså:-)
Du kan ju trösta dig med att det är en kort arbetsvecka som väntar, så den lär du överleva. Tror att det är Påsklov i nollåttaland, men jag är inte säker. Det lär visa sig i Täby Centrum imorgon.
Ha en bra start på arbetsveckan nu!

Susjos sa...

Mums så gott det där lät med lamm i ugn länge på låg värme, och kryddat,mums! Lax är inte dumt det heller, det blev lax i ugn med ett täcke av pesto till middag här ikväll, nu vidare mot jobbet, ja, de tär dags att börja jobba nu, har ju varit ledig väldigt länge!
Ha en fin start på jobbet i morgon!

Anna i Portugal sa...

Härligt när maten räcker i två dagar tycker jag. Här firas inte annandag påsk så det har varit full fart överallt precis som vilken måndag som helst. Fast vi har så klart haft ledigt :)

Ingrid sa...

Så härligt med lamm, det ska det vara till påsk och mitt blev i form av dillkött. Det tycker vi är mumsigt!
Ha en fin början på denna korta arbetsvecka!
/Ingrid

Lotta sa...

Mumsigt värre! Kan tänka mig att det smakade gott. Jag har inte ätit ett endaste ägg till påsk kom jag på nu. Får bli ett till frukost idag då jag kommer hem efter nattens jobb. Lax och kokt potatis blir det till middag.
Ha en bra dag på jobbet.... snart är det fredag igen :-)

Gunnel sa...

Lamm har jag nog inte ätit på snart 20 år. Varför vet jag egentligen inte, för de gånger jag ätit det har jag gillat det. Ha det bra..

Znogge sa...

Lamm äter jag icke men uppskattar men det lär det vara gott har jag hört ;-)
Nu är vardagen här igen och bara att ta sig an den.

Hoppas veckan blir bra!

Veiken sa...

Ofta är maten som godast dagen efter. Rester ska man inte förakta!
Lamm är ingen favorit, men man är ju inte sämre än man kan ändra sig!

wiper sa...

Jag tror aldrig jag ätit lamm så det skulle man nog testa innan man lägger sig raklång ;). Lammet ser fint tillagat ut

Förstår att du/ni blev mätta efter ett bröllop.

Kan tänka mig att det är skönt att få en måndag ledigt.

Då önskar jag dig en fin fredag