söndag 23 juli 2023

VM Sverige-Sydafrika.

 Så är vi igång, har sett min första fotbollsmatch sen 80-talet nån gång men kom nu ihåg, jag kan inte ett "jota" om fotboll. ;)

Första halvlek "ägde" ju sverige spelmässigt, det enda som inte fungerade var ju avsluten, inga mål i första halvleken men sverige hade mest chanser även om det inte gav resultat i form av mål.
Andra halvleks början verkade det som om Sydafrika skärpt till sig de första minuterna vilket ledde till matchens första mål.
1-0 till sydafrika, 
Tog en stund innan sverige reducerade med ett mål till 1-1.
När så sista målet kom, 2-1 till sverige, var det ju ett jättefint avslut till sist iallafall.
De övriga målen i matchen var väl inte så mycket teknik direkt som resulterade i de målen.

Det var ju själva matchen det, som skrivet ovan, jag kan inte ett "jota" om fotboll men jag gör så gott jag kan. ;)

Övrigt då?
Det var jösses vad det regnade där, trodde jag var en omöjlighet vid denna tiden på året, där ser man hur lite jag kan. ;)
Lite om Nya Zeland då, intressant läsning.
Nu är det ju spännande att se hur detta VM utkristalliserar sig för sverige.
Experterna på tv visar ju lite oro, de kan ju mer än mig förstås, blir spännande att följa detta.
Till nästa match lovar jag läsa på lite mera om vad spelarna heter och lite om dem i övrigt, sådant som BP är så bra på. 
Men tjejerna skötte sig bra tycker jag, det var ju ändå första matchen.

Vad tyckte jag om att stiga upp 06:45 då?
Tröttare än trött var jag ju, inte van att gå upp så tidigt, är ju tre veckor sen jag gick på semester.
Men frugan förbarmade sig och fixade lite kaffe åt sin hjälte. ;)
En underlig känsla av att se en match på tv igen, är ju över 30 år sedan sist, men jag fixar nog detta.


Ha det bäst alla.

14 kommentarer:

Ingrid sa...

Efter 50 års tvångsmatning med fotbollsmatcher är jag nu sedan 12 år befriad från dem och slipper se dem, men önskar dig och alla andra fotbollsentusiaster mycket nöje!
Kram, Ingrid

Znogge sa...

Bra jobbat av dig! Själv nöjde jag mig med att kontrollera resultatet på Aftonbladet och säga grattis Sverige :D

Önskar en god söndag nu!

LillaSyster sa...

Du fixar detta! Jag såg de sista 6 min de andra minuterna var jag på morgonpromenad =) En bra start av tjejerna och utav dig♡

Geddfish ♥ sa...

Bra jobbat! Jag hörde resultatet på dagens eko ⚽
Ha en fin dag!

Lillan Kind sa...

Jag kan inte heller ett jota om fotboll. Jag har inte sett en match sen jag var 15 år. Men kul att Sverige vann matchen :D

Ha en härlig fortsättning på söndagen!

Carita Liljendahl sa...

Visst var det en spännande match! Började åtta i morse i Finland, för tidigt för mig, men jag såg slutet av matchen, och bra gick det!
Du kommer att lära dig mycket om fotboll under resans gång :-)

Susjos sa...

Vilket proffsigt inlägg av dej som inte kan något om fotboll!!! Jag kan inga regler eller så heller, men tycker ändå att det är lite kul att titta!
Så jag satte på TV:n när jag kom hem i morse efter jobbet och hann precis se Sydafrika göra 1-0, det var ju inte så kul, sen började jag kommentera bloggar ,och missade Sveriges första mål, fast jag satt framför TV:n! Men blev kvar framför TV:n och skrek till av lycka när Ilestedt (hette hon va?) gjorde det andra målet, sen kunde jag gå och lägga mej, haha!
Så fint av dej att gå upp i ottan och se matchen och stötta BP:s fotbollskommentarer, och det gör du ju med bravur!
Ha det fint!

BP sa...

Bra jobbat! Är mäkta stolt över dig. Impad är jag också. De gamla takterna sitter i, trots att de inte använts på 30 år. Riktigt, riktigt bra gjort Guldkryckan! Då säger vi (läs: jag) att det var uppvärmningen, så nu är du väl förberedd till nästa Sverige-match lördag den 29 juli, klockan 09:30.
Såg faktiskt andra halvlek och instämmer helt i det du skrev. Å japp, i down under är det vinter just nu, nåt de flesta lagen verkar ha glömt. Ja, inte lagledningarna, men absolut spelarna.
Å regnvädret gynnade ju Sverige. Sedan kan jag tycka att det är roligare när solen skiner och man kan titta på matcher på kvällen. Det känns mera naturligt att skrika och svära då;-)
Tack Guldkryckan:-)

Äventyret framtiden sa...

Strongt gjort och bra gjort! En utmärkt rapportering säger jag som är nada intresserad av fotboll. Maken sitter dock klistrad...

Ha det bra!

Ditte sa...

Tack , för din rapport! Och så bra du fick till det hela. Heja! Såg för egen del ca 40 minuter i slutet på tv. Bra så!
Fint att fru Guldkrycka försåg dig med kaffe så att du kunde piggna på dig.
Ser fram emot mer! Heja!

BP sa...

Me again: Alltså Guldkryckan - du är bara bäst! kolla kommentarerna du fått hos dig och även hos mig. Å du - om Steve godkänner din rapport så var den mycket bra. Killen är inte bara en fotbollsnörd (som jag) utan även en språkpolis.
Som jag alltid sagt - fotboll och ESC förbrödrar eller försystrar beroende på hur man ser på det;-)

Lotta sa...

Det här fixade du galant. Bra att frugan var behjälplig med kaffe :-) Jag missade matchen, var alldeles för trött när jag kom hem från jobbet.
Förstår att du nu ser fram emot nästa match.
Ha en bra måndag och lite mera grader utetemperaturen skulle ju inte skadad.

wiper sa...

Då är du som mig jag kan inte nåt om fotboll. Har varit på en enda match då jag bodde i Göteborg. Det har verkligen regnat mycket på sista tiden men i går hade vi inte en droppe.

Det är så härligt att det numera sen länge även finns tjejfotboll. Allt måste kämpas för. Härligt att frugan kom med kaffe så du piggnade till

Ha det bäst själv Micke

BP sa...

Svar: Du är härlig:-) Visst var hon "lite blekare". Snygg var hon också, men helt vit var hon då inte;-)

Kollar du på VM? Jag menar du har ju semester fortfarande och kan sova om dagarna när du (eventuellt) kollar matcherna "mitt i natten".

Gissar att du är väldigt sugen på att kommentera/göra ett inlägg om matchen Sverige-Italien på lördag. My pleasure kompis, matchen är din:-)