fredag 11 augusti 2023

VM sverige-Japan...kvartsfinal.

 Kom upp ur bädden här 25 minuter innan matchstart denna min sista semesterdag. Kaffe fick stå för det livsuppehållande där i början.
Hur skulle detta gå nu då?

De var ju snabba de där japanerna, jag hade ju en tanke på hur korta de var och att det skulle vara en fördel för oss i nicksituationer, men "icke sa nicke".
Men de var trots allt snabba på att sparka ut bollarna av planen ibland, en försvarsteknik så god som alla andra antar jag.

I "31" minuten sker ju det man hoppades på, Ett-noll till sverige.

Målsituationen och glädjen efteråt, nu skulle det väl ändå gå vägen?

Efter det målet satte tjejerna på planen fart ordentligt kände jag, det där inledningsspelet som alltid är i en match var över, där man känner lite på på det andra lagets dagsform.
Målchans på målchans för fosterlandets hjältinnor.

Andra halvlek startade efter pausen som för undertecknad bestod av kattlådor som behövde "ordnas med" och igångsättning av en ny panna med kaffe.

Nån av japanskorna motade bort en boll, enligt mig inte med flit, men det blev en svensk straff iallafall och två noll var ett faktum.

Vid detta laget var guldkryckan i ett glädjerus, vi körde ju över Japan, så kändes det.
Japans straff missades ju precis som sig bör, skulle ju enligt expertisen inte ens varit straff men det gick ju bra ändå.

Japan fick ju ett tröstmål i matchminut 87, det tyckte jag nog att de förtjänade trots allt.
Men det var ju nervöst i slutet, 10 minuters tilläggstid och japanerna tryckte på rejält.

Men vi vann ju, jösses va gött.
Och jag som innan matchstart förberett en skarp protestnot att överlämnas till Japanska konsulatet nere i stan. ;)

Nu är bara frågan hur jag ska kunna kolla på de kommande matcherna?
Blir att gå runt med telefonen på kneget och kolla i smyg. ;)
Inga fler referat således men det var ju kul detta.

Ha det fint nu alla.

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Alltså så bra du gjort detta Micke, sträcka på dig!
Jag såg inget från dagens match- dina målande ord räcker så bra ♡
Ha nu en skön helg!
PS det finns väl TV på skolan, du får väl göra som när vi växte upp och Stenmark skulle köra.

Anna i Portugal sa...

Vet du, jag som inte alls gillar fotboll hade faktiskt på matchen i en flik på datorn så jag kunde växla över när kommentatorerna gick upp i falsett :) Så roligt för tjejerna! Jag får nog bänka mig på tisdag med, för det är ju fantastiskt att de är i semifinal!

BP sa...

Bra jobbat Guldkryckan! Det gör vi om vid nästa EM, OS, VM för herrar/damer, eller hur!!!!
Du har sammanfattat matchen perfekt, men fy så nervigt det blev efter 2-1 reduceringen. Sedan hade Asllani ju ett ringande skott i stolpen också. Så sett över hela 90 + 10 minuter var segern rättvis. Nu väntar Spanien på tisdag, och det blir absolut ingen lätt match den heller. Den matchen blir nog mera som den mot USA. Men tänk att Japan sopade rent banan med 4-0 mot Spanien, så...

Om du känner för det (vågar;-) kan du ju vara "sjuk" på tisdag. Om du vill rapportera igen menar jag.

Du har gjort ett suveränt jobb! I våra nästa liv blir vi expertkommentatorer, eller hur;-)

Geddfish ♥ sa...

Så härligt att du gjort ett bra jobb i något som du inte trodde dig kunna, wow! Eloge!
Nattakram!

Äventyret framtiden sa...

Jisses, jag blir ju nästan på hugget jag också, fastän fotboll inte är min melodi. Så bra du och BP sköter detta.
En skön helg önskas!

Ditte sa...

Tack, för ditt fina referat. Så bra!
Såg matchen mellan Sverige och med stor spänning och glädje . Vilken match! Nu blir nästa match mellan Sverige och Spanien på tisdag. Hoppas du tar dig än ett referat då också . Du gör det så bra.
Önskar dig nu en fin helg.

Susjos sa...

Håller med alla andra "talare" Tack för så fina referat, och du får mej att le också...fixa med katternas lådor i paus...hihi! Jag såg ju bara målen, hade ju fullt upp att leka med Samuel och alla småbilar!
Så härligt att fosterlandets hjältinnor grejade vinsten mot Japan, helt otroligt!
Aha, jobbet kallar igen nästa vecka, så synd att vi inte får läsa ett nytt fotbollsinlägg av dig, men det kanske blir fler i framtiden?
Ha det gott!

Znogge sa...

Jag såg bara förlängningen och nog var det spännande allt. Så roligt med en svensk seger :D Du får göra dig onåbar på tisdag, något specialuppdrag eller så ;-)

Ha en finfin lördag!

Stefan Karlsson sa...

"Experten" Stefan Karlsson tipade faktiskt Japan. De har dominerat sina matcher och Sveriges spel har stundtals varit knackigt.

Nu fick jag lyssna på matchen via radio och mina ear-pods. Jag föredrar TV, men inser att man blir mer nervös av ett radioreferat.
Såg matchen på TV i efterhand och visst var de svenska tjejerna ett snäpp bättre än i tidigare matcher.

Nu missar jag även nästa match, så det får bli ear-pods även då.

wiper sa...

Håller med Lillasyster att det var målande berättat av dig. Jag blev också på hugget trots bristande intresse av fotboll ;) Nu kanske man börjar kolla ;)

Ha en skön söndag Micke

Åke sa...

Jodå jag såg allt matchen, skitenkel seger ;)

Carita sa...

Scrollar bakåt i din blogg och ser att du rapporterat :-)
Den här matchen såg jag också. Tio minuters tilläggstid var ju inte klokt!