onsdag 3 juli 2024

Semesterdag nr tre, en onsdag.

 Fick ju bli lite beställning av både förnödenheter och medicin idag för hemleverans.
Apotea tillhandahåller ju det mesta förutom "kylvaror" typ insulin , den tjänsten finns ännu bara i några få städer tycks det.
Mathem fick stå för förnödenheterna denna gång, passade på att även beställa lite konserver för framtida bruk, är man "prepper" så är man ju, kristider i form av problem med betalningar i butik kan ju komma när som helst, krig? Nja...jag undrar det jag men vad vet väl jag om det?

Preppa då..finns hur mycket som helst att köpa, en maträtt som per person kostar ungefär en hundring styck, håller i 10 år i sin behållare enligt  beskrivningen. 
Tror jag håller mig till en konserv eller två för 25-30 kr styck, håller inte lika länge i förvaring..men ändå.
Ett tält kanske, priser ifrån 1800 kr till runt 20 tusen, jo, man kan tjäna pengar på prepping också.
Man kunde till och med ha en vedkamin i ett av tälten, funderar på att kika på om det finns gamla armetält från något gammalt överskottslager, typ sådana de har i "Repmånad" som ni kanske minns.
Alternativ finns det ju:

Begagnat på Kvibergs överskottslager, 12-mannatält inklusive allt, finns för 20 personer också tydligen, ja jösses.

Yes. why not?

Men nu gott folk, ha det bäst.

11 kommentarer:

Marianne sa...

Matnära har jag inte handlat på, men på apotea handlar jag, allt är ju så mycket billigare där än om jag besöker apotek.
Undrar hur mycket näring det är kvar efter 10 år, jag hoppar nog det där. Jag får leva på frön om det blir kris :)
Men det där tältet skulle ju komma till användning oavsett vad som händer I framtiden.
Fortsätt nu att njuta av semestern!

LillaSyster sa...

Smidigt att beställa maten ända hem. Apotea gillar jag, de har ju mer saker än bara mediciner. Den där 10 års maten kan inte vara för god? Ha en bra eftermiddag/kväll!

Znogge sa...

Smidigt att få mat och annat hemlevererat. Apoteken har god service tycker jag men allt kan inte levereras så.

Vi har absolut inget förråd att tala om men det borde man kanske ha. Tält har vi inte heller men vi får väl bosätta oss i skogen i husvagnen.

Önskar en god onsdag!

ibod11 - Ingrid sa...

Det är smidigt med hemkörning men det är så klart lite krångligare med mediciner som kräver kyla. Starkare smärtpiller får jag snällt hämta på apotek men i övrigt kan jag få allt hemskickat eller till närmaste ombud. Under pandemin handlade jag på ica med hemkörning men även om det var en bra grej så åker jag till en fysisk butik nu. Men visst är det bra att det finns alternativ. Konserver och annat som är bra att ha under en kris finns det hos mig. Stormkök och nödradio där mobilen kan laddas har jag också men värmen kan bli problem. Alla mina filtar kanske inte räcker om det är många minusgrader. Det löser sig om det behövs.

Anki sa...

Jättebra med hemleverans ... men när det gäller mat vill jag helst göra mina egna val i butiken, men Apotea gillar jag :)
Jag har några få konserver på lut i fall att ... en del torrvaror, som torrmjölk, bönor och gryn finns också, men inte mycket mer. Ett gasolkök och lite annat "bra att ha" finns också i förrådet :)
Ha en fin fortsättning på veckan!

Ingrid sa...

Apotea är bra och jag handlar ofta där, men är ändå lite kluven till att göra det.
I Klintehamn har vi apoteket Kronan och det borde man gynna för att få ha det kvar, men samtidigt är det ju dyrare än Apotea, som dessutom levererar varorna direkt hem helt fraktfritt.
Det är för- och nackdelar med allting.
Ha en fin onsdagskväll!
/Ingrid

Hannas krypin sa...

Jag tror väl inte riktigt att kriget kommer komma hit. Iallafall inte än på många år men jag tror att det är bra att ha förnödenheter hemma. Vid ett rejält strömavbrott klarar man sig inte länge....

BP sa...

Apotea använde jag regelbundet under pandemin, sedan har jag övergått till att anlita dom vintertid, när jag är för lat för att gräva fram bilen. Det gäller Systembolaget också för den delen. Konstigt nog har jag inte bytt till hemleverans av mat än. Eller ju, klart har jag gjort det, använder Foodora eller Wolt.

Tänk om vi inte hade sålt allt av oanvänt stormkök och tält hette, så hade du kunnat kalla mig för en prepper;-)

Ha det bra själv och njut av semestern!

http://kraka.moah.se sa...

Man ska nog hålla sig bort från specialvarorna, det går lika bra med vanliga konserver som man sedan förnyar vartannat år. Jag har inte verkställt den där växlingen ännu, annars är ju konservmat bra i stugan.

Jag har sovit i militärtält med vedkamin. Fungerar bra, men man måste ju dels veta hur man hanterar eld i tält och också ha en eldvakt. Det är därför det är bra att vara många i tältet. :-)

Nu är Snufflan (tax) och förhoppningsvis regnar det inte mer imorgon och på fredag än att vi kan ta mina planerade milsvandringar. Idag har jag varit hemsökt av skyfall flera gånger.

Ha det gott!

Susjos sa...

Apotea är ju såå bra, och snabbt kommer varorna också, direkt till dörren, kan inte bli bättre!
Mathem har vi också använt oss av, och numera ICA eftersom vi är stammmiskunder där, och min man som ju är i pensionsåldern ,får pensionnärsrabatt där också!

Ja, man borde ha lite förnödenheter hemma precis som du säger, vi är dåliga på det, har möjligen krossade tomater på burk bara!

Ha det fortsatt fint!

Åke sa...

Armétält spännande :) Du vill liksom få till konserkänslan ;)