fredag 19 juli 2024

Välkommen fredag.

Känner mig som Robinson Crusoe nästan, en "fredag" är inte fel alls. ;)

Visst läste man många böcker som liten, "Robinson crusoe", "Resan till jordens medelpunkt", nästan så man ville åka till Island där ju, "En världsomsegling under havet" och många fler.

Även i vuxen ålder fortsatte ju detta intresset för att läsa men numera är det mest ljudböcker som står på tur nedladdade i min mobil, mycket enklare för undertecknad som ofta har lite att pyssla med här hemma eller på väg någonstans så man kan lyssna samtidigt.

Enligt planering så skulle vi haft familj på besök kommande söndag men det tidigarelades till idag...alltid kul när de kommer över på en kaffe/middag eller vad det nu må vara men lite extra städning fick jag till igår iallafall, inte för att det behövdes men det skadar ju inte med en inspektionsrunda inför besök. ;)

Men nu får ni ha det så fint alla.

Robinson hälsar så gott. ;)

12 kommentarer:

Susjos sa...

Hej Fredag, och hälsa Robinson så gott ;-)
Ja inför besök blir lite extra städande i alla fall här hemma, det blir ju så dammigt fort?! Kul med besök i alla fall!
Ha nu en fin helg, och visst har ni väl fått lite sol nu också?

Znogge sa...

Då hoppas jag att det blir en fin fredag på alla vis.
Trevligt med finbesök och visst krävs det ibland en extra insats då.

Ha det fint ni med och njut av familjebesöket!

Geddfish ♥ sa...

Härligt med fredag på flera vis.
Njut av dagen och familjebesöket 😎☀️

LillaSyster sa...

Hoppas att ni haft en härlig fredag! Här skiner solen - har varit så skönt idag, äntligen sommarkänsla igen. Trevlig helg på dig!

BP sa...

Japp, Robinson Crusoe läste jag också för sisådär65 år sedan eller så;-) Och fredagar är fortfarande lite speciella trots att jag är pensionär.

Du gör som 99,9 procent av jorden befolkning gör - städa inför besök. Jag tillhör 0,1 procent som gör det efter besöket, då slipper jag göra det två gånger;-)

Hoppas ni hade roligt och att du har en fin regnfri helg framför dig! Det verkar jag ha här på östkusten. Det var även soligt och varmt idag:-)

Äventyret framtiden sa...

De nämnda böckerna läste jag också...trevlig läsning för övrigt.
Det är bra med gäster, de är inte bara roligt som så, man får lite uppstädat samtidigt, för visst vill man bjuda till med lite rent i knutarna.

Ha en fin helg!

Ingrid sa...

Jag använde ljudböcker under några år, men får en större behållning av vanlig läsning. När jag lyssnar är det så lätt att man går och pysslar med något annat och blir distraherad. Så nu håller jag mig till vanliga böcker eller läser på dator eller mobil.
Ha en fin helg!
/Ingrid

Hannas krypin sa...

Älskar jorden runt på 80 dagar. Appropå resan till jordens medelpunkt. Läser knappt något alls längre fast jag älskar att läsa.

ibod11 - Ingrid sa...

Alla vi som läste mycket ända från tidig ålder har stor nytta av det än idag. jag var en riktig bokmal men tyvärr fixar inte min hjärna att koncentrera sig på att läsa böcker längre. En eller två sidor och sedan fattar jag inte vad jag läser längre. Kanske borde testa ljudböcker. Kanske kan fokus stanna kvar längre då. Men det finns ett motstånd mot att inte få hålla i en bok.
Härligt med skön fredagskänsla :D

Anonym sa...

Jag hade inte ro att läsa när jag var barn/ung, mor var språklärare och försökte förstås få mej till det, men nix. Men jag har förstås hört om de böcker du nämner.
Numer gör jag som du lyssnar medan jag pysslar med annat, städning till exempel som jag gillar.
Hoppas ni fick en trevlig dag med familjebesöket.

Marianne sa...

Hoppsan, inte menat så men jag blev anonym!

wiper sa...

Som du säger så lästes det mycket böcker förut men nu är det så förändrat i och med datoriseringen. Robinson kom jag så väl ihåg. Tyvärr har jag haft svårt för att läsa böcker för jag behöver det visuella och har då sett filmatiserade böcker.

Som du säger så roligt så kan det vara bra med en inspektionsrunda innan man får gäster ;).

Ha en fin måndag Micke