måndag 7 oktober 2019

Snart vinter?

Jo, det är sen några dagar dags med lite extravärme i lägenheten...tre sådana här fungerar för oss och det är en stor lättnad att kunna värma sig lite när minusgraderna börjar närma sig på utsidan.
Fastighetsägarna kommer väl starta upp värmen i kåken snart...eller så har de gjort det redan men systemet är fullt av luft...samma procedur varje höst...systemet är inget vidare och vattnet i systemet försvinner varvid det måste fyllas på...någonstans läcker det men jag antar att det är för knepigt att hitta läckan.
Som sagt...tur man har lite "stödvärme" till hands och att vi bara har en trerummare.

Men idag skiner ju solen trots allt och hela 11 plusgrader utefter husväggen...man får vara tacksam för det lilla och nyss hörde jag hur det gurglade i elementet här i köket...det bådar ju gott inför framtiden....vår värme i elementen kanske återuppstår till sist iallafall. ;)
Fjärrvärme har de också ordnat...avspärrningarna där var till för det....tror det hette fjärrvärme iallafall...jo...så var det nog.
Man ska tydligen spara pengar på det viset...fast det blir väl samma pris på vår hyra iallafall antar jag ;)
Läser väl vidare här då...när jag vet vad U137 gjorde här så ska ni få veta....ha en underbar dag.

8 kommentarer:

Susanne sa...

Hua för att frysa, det gör jag just nu men det beror nog mest på att jag tror att jag har feber. Bäst att dra sig hemåt och kurera sig.

BP sa...

Det värsta är att frysa. I maj som var svinkallt här i nollåttaland bytte HSB ut vredet på alla element, det vill säga vi frös som hundar. Så vi köpte också ett extra värmeelement. Efter två veckor var arbetet klart. Så nu fungerar till och med elementet i hobbyrummet perfekt igen, vilket det inte gjorde ifjol.
Vi har haft tre soliga dagar i rad här. Vanlig utetemperatur 2-7 grader, men på balkongen upp till 30 grader. Inte helt fel;-)

Ama de casa sa...

Vi har också såna där stödelement på vintern. Du anar inte hur rått och kallt det kan bli i en lägenhet i Spanien. Elementen hjälper bra (centralvärme vet dom inte vad det är i det landet och isolering är dom inte heller nåt vidare bra på).

Haha! Lustigt... Vi pratade just om U137 häromdagen. Har ju varit på spionföreläsningar och en handlade om just ubåtar. Berättade för amerikanska vänner om dom misslyckade ubåtsjakterna i Sverige på 80-90-talet och att dom inte lyckades fånga/avslöja en förrän den körde upp på land. Och trots att det var i ett militärt område så var det civilpersoner som hittade den där uppe på ön (om jag inte minns fel?) :-)

Ditte sa...

Bra att ha elementen i reserv. Man vet ju inte när och hur de drar igång värmen och luftar elementen. Vi har ett par i Spanien och de används sen höst och vinter.
Vad gäller U137 har jag läst en del och lite komiskt är det ju.
Kul att se vad du kommer fram till.
Ha det gott resten av veckan.

Mia sa...

Idag har det varit underbart solskensväder, i alla fall där det varit lä! På blåsiga ställen så kändes det att luften inte var speciellt varm. Å andra sidan har jag mest suttit inomhus...

Värme i elementen, jo, det behövs nu när det är kyliga nätter. Gurglande, bra tecken att något är på gång! Ni är helgarderade, ifall, ifall, det tar tid att få värme i er lägenhet.

Ha det gott!

Susjos sa...

Idag hade min man satt på värmen på badrumsgolvet, och det var hög tid, för nu börjar det bli kyligt i lägenheten, och ett iskallt klinker-golv i badrummet gör det inte bättre, men nu behöver jag inte ha tofflorna på mig där inne!
HA en bra start på veckan!

Veiken sa...

Det är ju fasen inte klokt att man ska behöva fixa stödvärme själv när man betalar hyra. Värme ska banne mig ingå. Får ni fjärrvärme blir det mycket trevligare. Till och med lite billigare, för nu betalar ni väl stödvärmen själva??
Frys inte ihjäl och ha det gott!

znogge sa...

Skönt att ha extra element att tillgå för frysa vill man inte behöva göra inomhus. Det brukar ta lite tid innan systemen är i full gång men det borde hyresvärlden ha beredskap för.

Ha en bra kväll!